Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

I dagens marked? Det er mid-range. Ikke billig, ikke dyr.

Mine utsikter er at økonomien svekker seg fremover, ikke styrker seg. Jeg tror Xplora har 9-18 måneder på seg før yoy veksten stagnerer. Da stopper momentumet i Sverige og Finland, Danmark er litt joker. Der er det største potensialet for lønnsomhet. USA er joker. Konkurrenter? Tyskland har de vært i 7 år, og de responderer ikke på samme måte og er mer hardware case enn software.

Dette er ikke et lukk øya case.

3 Likes

Har du solgt deg ned på oppgangen @havana12 ? Hva tenker du selv er fair exit for deg, mtp det du ser for deg makrovis fremover?

Om det blir en hit i usa spiller det liten rolle om Norden går litt ned for å si det sånn. Men det kommer jo nye kull hvert år som tydeligvis skal ha denne klokka…så noen slutter og andre kommer til. Om den er normalt priset nå var den ihvertfall fryktelig overpriset på 40-50 kr.

Jeg er ikke inne akkurat nå. Men hadde jeg hatt mer ledig kapital hadde jeg nok vært inne.

For de som virkelig kan caset, og det er ytterst få, så vil de vite at det eksisterer eksempelvis 5.8m opsjoner til snittkurs 10,5 hvor mgmt har på 14. De utløper 31.12 og vil trigges på nåværende kurs. +14% av outstanding, på dagens kurs +90mcap. Dvs du får halvparten i cash.

Hvis mgmt/innorge er super utspekulerte og ser at cashflow er sterk positiv, så hadde jeg utløst opsjonene, fått inn de 50m cash, initiert utbytte hvor de millionene brukes over de neste 3 kvartalene, bumpet mandat/kursenutviklingen kraftig, solgt meg ut på momentumet movet får i prisingen, og solgt det investerte volumet på momentumet.

4 Likes

Bra du ikke sitter i ledelsen da! Tror du virkelig Sten med sine aksjer ønsker å foreta en sånn manøver? Kredibiliteten hans forsvinner jo fullstendig. Dette er fryktelig spekulativt.

1 Like

Ikke et lukk øya case, men jeg tror du undervurderer prising vs inntjeningen som kommer fra HW i de respektive landene samt økning i premium subs. På 23/24 estimater er Xplora billig som bare det. Relativ verdsettelse mot Airthings viser også høyere oppside i Xplora (spør du meg). Problemet er at visibiliteten er for lav og det påvirker verdsettelsen pga forutsetninger i beregningene som garantert er feil (kan være på oppsiden og nedsiden). Dersom Xplora fortsetter å levere vil dagens pris være et røverkjøp.

Plutselig snudde du veldig i ditt syn på selskapet, så jeg antar at du har solgt. Selvsagt kjedelig når den går 13% i dag, men det kommer nye kjøpsmuligheter.

3 Likes

Nå må du ta deg en runde.

1. opsjonspriser < aksjekurs før Jan 24’ gir insentiv for å utløse. No brainer.
  2. 100m cashbeholdning + siste del av brodos + sterk pos op cf + H2 momentum + lav capex + opsjon på 50m kan gi 200 millioner i cash ved utgangen av Q4. Det gir fullt mening å gi utbytte.
  3. eiendomsskatt = insentiv utbytte, økt verdsettelse +50% yoy 31.12 gir insentiv for utbytte. Du har kapasitet til å forstå at det ville vært bullish for caset eller?..
  4. Utbytte policy hjelper sterkt på kursutvikling
  5. Jeg driter i hva Airthings og inneklima tech er priset til. For en elendig analyse.
  6. Jeg oppgir aldri hva jeg gjør for kjøp og salg annet enn futures og opsjonstrading, og jeg gjør alltid nøytrale analyser

Hva får deg til å tro at økonomien deres vil svekkes fremover? (som du skrev i en post over)
Og hva / hvor baserer du konklusjonen din på at de vil starte med utbytte? Høres ikke logisk ut for meg, som et selskap i vekst som ønsker å investere i videre vekst.

Jeg er bare nysgjerrig :slight_smile:

Bare så det er sagt, du kan se på et selskap som Reach Subsea. Betaler utbytte, tar ut lån og kjører emisjoner :stuck_out_tongue:

1 Like

Økonomien = makro

Jeg skriver at Xplora skal vokse i minst 9 måneder til.

Jeg har jo akkurat skrevet det. Forutenom skattemessige årsaker og verdsettelsesøkninger og opsjoner: Xplora går all-time high cash i Q3 dersom Brodus del 2 går gjennom. Opsjonene blir ren overskuddslikviditet. Forskjellen forrige ath cash? Arbeidskapitalbehovet er ikke der med distribusjonsavtalene som reduserer likviditetsbehovet. Selv om de øker capex nivået fra annonsert, så er opcf på minimum +15 mill hvert kvartal vs -15mill. Dvs de kan både ha vekst og utbytte. Er også valutasensitivt

haha her er du rå!

2 Likes

Tror jeg misforstod hva du mente. Det var forøvrig ikke en analyse av Airthings. Poenget mitt var at Xplora ikke er nevneverdig dyr sammenliknet med Airthings. Så får man selv vurdere om Airthings er riktig priset eller ikke.

1 Like

Tok 24 timer. Vurdere å vekte ned.

jeg har solgt en del rundt 16 kr idag selv. fremstår ikke like rimelig her som på 7-10kr nei…

2 Likes

Brytes kanskje 16,- :eyes:

1 Like

Jeg tror de prioriterer evt penger som kunne gått til utbytte til vekst i stedet.

1 Like

Det slenges rundt narrativer uten at folk kan selskapet.

1 Like

Interessant å lese her. Mange skriver mye bra om caset. Selv er dette min største posisjon nå. Jeg tror kvartalene fremover blir veldig bra og det vil ta kursen videre til gamle høyder. Oppkjøp er også veldig aktuelt, da vi har en gründer her som ønsker å selge på et punkt.

Men det ingen nevner som hovedårsak til at aksjen har mega reprisningspotensial er at emisjonsrisikoen er eliminert. Aksjen ble trykket ned til latterlige nivåer pga markedet fryktet en emisjon. Med Q2-tallene ble det klart at det aldri kommer til å skje. Basert på det alene burde aksjen stått rundt 25. Når man i tillegg ser hvor bra nøkkeltallene er burde vi snuse på gamle høyder før året er omme, ja jeg snakker opp mot 50.

3 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Trenden er opp.

4 Likes