Det finnes andre aktører, fryktelig mange faktisk. Men Xplora har delvis vært first mover og er et premium segment.
Jeg kommuniserte ut til mgmt i 2021 om Spacetalk(australsk selskap) for å forklare at de var mest aktuelle som indirekte konkurrent (måten de kommuniserte på, size på ansatte, satsning osv) og at hvis xplora ville se på seniorklokker så drev spacetalk med det så de kunne analysere ganske greit ut i fra tallene deres.
MVNO var xplora først ute med. Så kan man jo gjette hva Spacetalk nå har kopiert. MVNO.
Rapport fra februar i år.
Spacetalk var tidlig ute med Mpers - "mobile personal emergency response system"
Så kan man jo gjette hva Xplora nå gjør?..
Så Spacetalk kopierer Xplora, Xplora kopierer Spacetalk. Og det samme gjelder andre aktører. Skritt, goplay osv. Så da gjelder det å satse på de smarte trekkene som gjør at selskapet blir foretrukket partner også i fremtiden. Og for meg, er ikke det seniorklokker.
Jeg tror heller ikke investoreri spacet tar over seg at nå som de har gått inn i USA så kommer de til å få ekstreme konkurrenter ganske fort. Tech, gründervirksomhet, funding og risikokapital er i en annen liga der borte. De er best i verden, og det går så sinnsykt fort hvis de catcher vinden. Fordelen er at Xplora har allerede stort fotfeste i norden og i Tyskland.