Såvidt jeg forstår, så er dette mer eller mindre det du har i mot selskapet. At de kommer til å bli akterutseilt hvis det kommer noen andre aktører i samme nisje?
Det finnes andre aktører, fryktelig mange faktisk. Men Xplora har delvis vært first mover og er et premium segment.
Jeg kommuniserte ut til mgmt i 2021 om Spacetalk(australsk selskap) for å forklare at de var mest aktuelle som indirekte konkurrent (måten de kommuniserte på, size på ansatte, satsning osv) og at hvis xplora ville se på seniorklokker så drev spacetalk med det så de kunne analysere ganske greit ut i fra tallene deres.
MVNO var xplora først ute med. Så kan man jo gjette hva Spacetalk nå har kopiert. MVNO.
Rapport fra februar i år.
Spacetalk var tidlig ute med Mpers - "mobile personal emergency response system"
Så kan man jo gjette hva Xplora nå gjør?..
Så Spacetalk kopierer Xplora, Xplora kopierer Spacetalk. Og det samme gjelder andre aktører. Skritt, goplay osv. Så da gjelder det å satse på de smarte trekkene som gjør at selskapet blir foretrukket partner også i fremtiden. Og for meg, er ikke det seniorklokker.
Jeg tror heller ikke investoreri spacet tar over seg at nå som de har gått inn i USA så kommer de til å få ekstreme konkurrenter ganske fort. Tech, gründervirksomhet, funding og risikokapital er i en annen liga der borte. De er best i verden, og det går så sinnsykt fort hvis de catcher vinden. Fordelen er at Xplora har allerede stort fotfeste i norden og i Tyskland.
Denne aktøren ble vel nevnt under presentasjonen som en lokal australsk aktør. De sa vel som du påpeker at de hadde mange konkurrenter, men at disse i all hovedsak var mindre nasjonale aktører. Xplora hevder vel selv at de er den eneste aktøren som er etablert internasjonalt, på flere kontinenter.
Det kommer vel snart salgstall for februar, og da får vi se om veksten fortsetter i Tyskland/USA eller om den flater ut. Det er vel uansett ikke høysesong for nysalg nå på vårparten.
Nærmer seg 100 mill lavere som man må forsvare i mcap. Bedre inngang nå.
Min mening er at aksjen prises fair value basert på usikkerheten management gir. Fundamentet er rock solid, men usikkerheten fremover er skyhøy.
Litt av greia her er vel at Xplora burde øke R&D budsjettet sitt…
Xplora er et case nå med cash/gjeld forhold slik at FY 2023 hadde 0 i finanskostnader pga 140 mill som yielder 5% i banken. De kunne fint hentet 30 millioner for spesifikk tech/app-mål og håndtert gjeldskost med null problem. Men de må satse litt mer.
Operating cashflow i 2022 var på -60 millioner.
Operating cashflow i 2023 var på +60 millioner. Det er ekstremt. Arbeidskapitalendringer er litt skewed begge retninger.
Capex på -24 millioner. Free cash flow i selskapet er på +35 millioner. Skal nevnes at deler av R&D er flyttet til personal expenses(inhouse) så free cash flow blir justert deretter
2k nedgang i subs. Bittelitt dårligere enn jeg hadde håpet på.
As of January 31, 2024, Xplora Technologies reached 260k in subscriptions, a 60% increase from January 2023 (163k).
As of February 29, 2024, Xplora Technologies had 258k active subscriptions, a 55% increase from February 2023 (166k).
I fjor: oppgang på 3k, i år: nedgang på 2k.
Jeg er overrasket over at de holder subs på kvart million og at de ikke faller mer i Q1.
For to år siden antok jeg den nye business cycle til Xplora med subs ville få et stort dropp i Q1 som følge av 12 måneders bindinger som utløper fra julehandel ett år tidligere med for høy base.
Raskt estimat basert på churn, gross increase og hardware salg ratio:
Xplora kjørte knallhard kampanje i januar. Februar og Mars blir de svakeste månedene.
Med lik måned som feb vil salget ende på 70.000 for Q1. Med avg selling price i Q4 på 1021 kan en anta eksempelvis 900-950 i Q1.
Mao hardware salg ender på 60-70 mill i 2024 vs 50 mill i 2023.
Reccurring er på 60+ mill i kvartalet.
Mao selskapet kan vokse typ 20% i topplinje yoy for kvartalet og mest sannsynlig den mest positive bunnlinjen som er sett fordi recurring effekt-kost blir tatt i H2 og marginene ekspanderer i H1
Så hvis @Christian og @Kaisovski og andre skal forvente vekst i feks februar 2024 med dagens base, så må antakelsen ligge på ca 80k solgte i Q1 for å holde opp med basen som bygges resten av året. Tror det er ca 10.000 for mye. Veksten på hardware vil da ligge på +16% yoy, og ikke 33% som den antakelsen vil være…
Jeg tok med vekst i år vs vekst i fjor for å ha noe å sammenligne med. Det sier også noe om potensialet videre i 2024 vs 2023 tenker jeg. Det ser relativt flatt ut vs 2023?
Gøy å se på at denne beveger på seg igjen… Jeg tipper vi er godt over 20-tallet når vi nærmer oss sommeren. Aksjen er under radaren, men det kan plutselig snu og med den lave likviditeten gjelder det å være på plass før toget går…
Fikk tatt mer på 12.45 i forrige uke… Tipper vi aldri vil se så lave nivåer igjen
Hvorfor det? Ser for meg at det er relativt store bolker som står klare til salgs så fort denne viser gryende kjøpsvolum.
Skal denne aksjen gå til 20kr må ebitda over 20 mill/q. Det viser seg vanskelig å få ned kost,selv om de ga noen lovnader på det ifjor. De har moderert seg til å si at kost% i forhold til inntekt skal ned.
Jeg tror det litt småtrege markedet vil fortsette ganske lenge(tom 2025).
Har null tro på at Xplora skal prises på noen høye multipler. Det kan bare skje om topp og bunnlinje eskalerer veldig. Og det vil ikke skje i q1 for å si det sånn. Jeg tipper q1 blir bedre enn ifjor,men et stykke unna noen reprising av aksjen. Så tenker at ikke det skal store markedskorreksjoner til før denne er på 12kr igjen. Resesjon er absolutt en mulighet.
Churn veldig høy denne måneden?
Roter de ikke litt med meldingene nå:
Melding 0830:
«This quarter’s highlights:
- 29k new subscriptions (gross), up 12% from 26k in Q1 23» [burde vel vært this month’s highlights]
Melding 0833:
«Antallet brutto nye abonnementer i februar var 29.000.» [burde vært mars, for i feb var det 7.000].
Uansett ser det ut til at ledelsen tar inn over seg et tøffere makrobilde fremover, og drar ned forventningene. Vil tro de er litt skuffet over farten, selv om de forsvarer seg i hver børsmelding.
Utrolig at denne ikke har gått mer etter den nylige kjempedealen i Tyskland. Tipper vi kommer til å se flere av disse fremover. I USA kommer det også mer. Dette vil også gi boost i subscriptions.
Ja,sterk melding fra Xplora nylig! Spent på hva ebitda vil vise for q1. Selv tesla måtte rapportere ganske betydelig salgsnedgang i q1. Så får vi se om Xplora matcher q1 ifjor. Nå er jo ikke q1 rett q å måle unitsalgsutvikling på da. Så q2 blir mer interessant.
De manøvrerer bra syns jeg i dagens marked.