Ligger 11k aksjer ute til mindre enn 34,- kroner. Burde ikke noen være på jobb hos Xplora nå, og kjøpe alt som dukker opp?
Kanskje de håper det akkumulerer seg litt opp før de hopper på. Trenger 412.000 aksjer. Ser bare ca 5k i ordreboken opptil 34 som ligger åpent.
Jeg antar de må godt over 34 kr for å få full kontroll her. Prisen på aksjene som tvangsinnløses blir nok også godt over 34 kr. Det er helt håpløst for dem å sitte med 88% av aksjene. Da må de fortsatt drifte dette som to separate selskaper.
Skal de kjøpe opp disse aksjene over børs og ikke på bakrommet ser du fort 68 kr aksjen.
Hadde jeg vært Xplora hadde jeg gått på de største gjensittende aksjonærene etter handel av de 88%. Fått tilrettelegger til å gi et tilbud som ligger godt over dagens bud Off Book. Resterende aksjer til 34 for å komme over 90% tilsvarer i overkant av 14MSEK. Utgjør ikke all verden. 6MSEK med 40% premie. Resterende 10% tvangsinnløses til samme pris som budet 34SEK per aksje.
Tilrettelegger bør ta ekstrakostnaden ved dette på sin side, evt. kraftig rabattert pris for selve oppdraget.
Disclaimer: usikker på det juridiske her.
Ser det er kommet flaggmelding i doro nå. Mulig dette allerede er løst. 🫰
Nei, det kan vel ikke stemme. Er vel ikke så mange aksjer utstående etter kjøp av 88.3%, så er nok knyttet til selve budet.
Det blir nok i så fall 40% premie på i hvert fall alt som tvangsinnløses.
Vi får se. Time will show.
Her er oppdatert aksjonærliste:
Hvis de kan juridisk bør de gå på den listen. Er i så fall et knippe aktører, bedre enn hva jeg fryktet.
https://www.doro.com/en-gb/corporate/investors/share/shareholders/
Tror du ikke de aksjonærene vet hvilken forhandlingsposisjon de sitter i?
Har du dialog med alle så kommer du fort i en fangenes dilemma situasjon. Hvis man kan velge mellom 40% premie eller ikke, og eier en av de mindre postene hadde ikke jeg nølt.
Mulig dette ikke er noe scenario å snakke om hvis resterende må bli tilbudt samme pris. Som sagt, usikker på jussen her.
Kanskje vi bør kjøpe Doro-aksjer da, og be om feit budpremie fra Xplora.
Skumme fløten på begge sider av bordet, hehe.
Xplora kommer selvsagt ikke til å by opp prisen. Det blir 34kr,ikke ett øre mer.
Resterende aksjonærer har ingen makt. Xplora klarer seg fint sånn det er nå.
Hvilke risikoer er det ved å kjøpe Doro for 33.60 nå tenker dere? Verste som skjer må vel være tvangsinnløsning om en stund på 34? Dette er vel også klart mest sannsynlig. Ellers liten mulighet for solid stigning om Xplora ender med å kjøpe via børs?
Er vel en liten mulighet for at de beholder 88% eierskap, men det er vel rimelig uaktuelt?
Det er verdt ganske mye for Xplora å slippe å baske med to børsnoterte selskaper hvor de ikke kan gjøre avtaler som går på tvers av interessene til Doro-aksjonærene, men som hadde gavnet konsernet (som ikke har blitt noe av hittil).
Hør her. Xplora kommer aldri til å betale mer. Det har liten verdi for Xplora å nå 90%,derav valget de gjorde. Men hva det har av verdi for de resterende 11,67% å sitte med disse for de verdiløse aksjene ,det skjønner jeg ikke. Det er Xplora som bestemmer alt.
Med 90%+ av aksjene, så kan du drive det som et konsern.
med <90% av aksjene, så må du drive det som to forskjellige selskaper.
De som sitter med 11% i Doro kan nok se langt etter at Doroaksjene nå blir en børsvinner de neste årene… Xplora er hovedeier og deres incentiv er nå å tjene på simkort i Dorotelefoner. Antall telefoner solgt kan til og med gå ned for Xplora sin del de neste årene så lenge andelen simkort øker… Hovedplanen er ikke å øke verdien av Doroaksjene. Man er jo da litt kokko om man vil sitte og samle på de resterende prosentene tenker nå jeg… Just wait it out så får man over 90%. Trenger ikke betale ekstra. Gi det litt tid og vips så kan de bli et konsern slik du sier
Ascendo capital var en av de store eierne som bandt seg tidlig. Samme med Peter Lindel, flaggmelding jeg nevnte tidligere i dag. Ingen hjelp der dessverre.
Gode poenger babbai og riskypick. Hvis man kunne landet 400k aksjer på 20MNOK, 6MNOK over det totale budet, så ville jeg nok lukket det med en gang om det var opp til meg.
Er selvsagt en gråsone her, da det kan ende med en tvist at resterende eiere krever samme pris og at Xplora står på budet sitt, og at like rettigheter for aksjonærer tilsynelatende står sterkere i Sverige enn her på berget. Derfor blir det nok å vente ut som er det mest sannsynlige scenarioet.
Er Xplora superspekulative kjører de en rettet emisjon etterhvert for å finansiere videre vekst. Tror ikke det skjer, men hadde vært litt vittig.
En annen løsning er å fusjonere inn Doro, som ikke krever 90% aksept. Dog mer komplisert og det koster gjerne mer enn det smaker. Kan bli aktuelt om det trekker veldig ut.
Strategisk vil vi nok se at utprisen per telefon senkes noe lavere om man velger binding med Xplora for å forbedre konverteringen, som vil bedre bunnlinjen til xplora og forverre den for Doro AB, derav løser det seg kanskje naturlig.
Alt i alt hadde jeg foretrukket en rask lukking for å få ut synergier, få vekk dobbel rapportering, listing av to selskaper, revisjonsplikt, systemkostnad osv, men om det trekker ut går det fint det også.