Doro oppkjøpet var jo billig salg.
Google Trends:
Kommentarer:
Alt i alt forventer jeg gode tall, gjerne opp mot Aug 2024 (29K new subscribers, 20K net subscribers).
Tykland ATH på trend-kurven, største markedetspotensialet i Europa, så forventer at det kommer til å påvirke subscribertallene markant i Aug. toppen på 83 poeng i 2024 var i september. Kan gjerne forvente at kruven fortsetter inn i sep.
Sverige ATH på kurven, som vil dra tallene i samme retning.
Finland bra spike tidlig i måneden, opp mot ATH på trends, følger nok back-to-school kampanje.
Norge litt lavere, men markedet er mer modent.
Danmark hadde spike i september 2024, mye mulig den effekten også kommer i gitt periode i år.
Spania, USA, UK - ikke noe særlig utvikling.
For Doro tror jeg ikke google trends basert på websøk har så mye for seg, da mesteparten blir kjøpt over disk, og at mindre research på nettet blir gjort ved kjøp.
Germany:
Sweden:
Finland:
Norway:
Denmark:
Spain
UK:
USA:
Det er litt nedsalg i aksjen som jeg tror kan være lurt å benytte seg av. For de som vil estimere litt er det verdt å merke seg forbedret bruttomargin for klokkene samt solid trend på søkevolum(Google trends) i august. Jeg antar vi får abonnement talla for august innen mandagen som vil vise litt mer hvordan august har vært.
Videre var ordrebok,ordreinngang og varelagerbygging for Doro klare signaler for H2.
Dersom de lykkes med abonnementsbiten i Doro vil det gi god vekst fremover(målsetting om 10% andel konverteringer).
Jeg har kjøpt tilbake det jeg gevinstsikret på 53-tallet i påvente av abonnementstall.
Ikke overbevist om at de blir superspreke, men gevinst er gevinst.
Abonnementsbiten i Doro vil ta sin tid, enn så lenge går utrulling relativt sakte. Kun på direkte-kanaler på ubestemt tid. Tror Doro-salg i direktekanaler er ganske liten prosentandel av totalt salg. Håper de kommer med en tidsplan for lansering av abo i retail ved neste kvartalsrapport.
Jeg er av motsatt inntrykk. Tror barneklokkene leverer solide tall. Kjøpte meg også opp litt i forkant av disse etter jeg solgte ut en mindre del på 53-tallet… Konverteringen tror jeg ikke er all verden enda. La oss se når fasit kommer. 
Du hadde rett 
Forstår jeg det riktig at eventuelle abonnementer hos Doro fremdeles ikke er inkludert i tallene, og at de først skal annonseres for første gang på neste Q-rapport?
Edit: for dersom dette kun er junior-youth, så er det supertall.
Leser det slik som deg at dette kun er kids og youth. Hadde forventet et større hopp i aksjekursen. Her tror jeg markedet sover litt.
Herlig update fra Xplora. Dette er bare kids og youth sånn jeg leser det. Ikke noe doro.
Det begynner å bli kurant å estimere q3 for Xplora ex doro. Hvis vi antar 20k for abonnement for sep ender vi på 80k dette q. Fra forrige q hadde vi dobbelt antall aktiveringer. Det skulle bety ca 160k aktiveringer. Sannsynligvis noen få flere solgte klokker burde gi 185-205 mill device og forhåpentligvis bruttomargin på ca 45%. Reccuring rundt 90 mill.
Jeg kan ikke skjønne annet enn at ebitda for gamle Xplora vil bikke 50 mill og best case dra seg mot 60.
For doro er jeg mye mer usikker.
Doro går mye bedre enn xplora og de guidede stigende salg sist… ?
28000 nye abonnenter 
Dette var enda bedre abonnementstall enn jeg lå inne med… og jeg trodde jeg var for optimistisk… Xplora sin butikk går så det suser, ingen tvil om det! Nå må markedet bare prise denne høye ARR riktig!
Xplora med betalt dekning fra Nordea også nå.
Hva er egentlig poenget her, sminker bruden for salg?
Posisjonerer seg for listing på Oslo Børs? Kanskje de ønsker å emittere ved listing eller liknende?
Er det vanlig å ha betalt dekning fra flere meglere (nå ABG+Nordea)?
Godt spørsmål. Den forrige betalte analysen kom jo rundt toll uroen og hadde en range på 24-42kr. Den var vel fra ABG. Den førte til at august industrier fikk det veldig travelt med å komme seg ut,så vi med troa kunne plukke på 24-27kr. Passet perfekt.
Nå bommet jo ABG en del. Xplora er nok ikke så lett å analysere. ABG analysen var jo ikke dårlig. Bare litt for konservativ.
Hvor kan man finne Nordea analysen?
Her nevner Nordea klokke for eldre. Denne skulle lanseres før jul i 2024, og siden har jeg ikke hørt ett eneste ord om den.
Er det noen som har hørt noe direkte fra selskapet angående smartklokken for eldre i 2025?
Jeg ser for meg at det er noen problemer med å gjøre knapper og display stort nok til at dette er noe eldre klarer å bruke.
Bare noen tanker fra meg ang q3 ebitda estimat på 58-59 mill(Nordea analysen).
Fra q2 Doro rapport står det at Frankrike retail kunder har redusert varelager(som ga svekket doro salg her i q2). I tillegg har sannsynligvis trøkket vært høyere her i q3(ref Google trends). Dette er et viktig marked for Doro.
I forhold til mitt q3 estimat ligger jeg bare generelt litt høyere på det meste av inntekter(særlig device,men også litt på service). Tror også på bedre bruttomargin. Totalt sett får jeg et sted mellom 80 og 90 mill på ebitda for q3.
Er en stund til fasit,men det blir som vanlig interessant.