Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Tenker ABG commissioned research er over innen utgangen av året og at de fortsetter med Nordea. ABG burde ha fått god innsikt og et godt utgangspunkt til å dekke aksjen uten kommisjon fremover. Får de til dette trenger ikke dette være så dumt. Så da å replikere for Nordea vil muligens fungere.

Angående commissioned research er mitt inntrykket at de sandbagger litt i starten for å løfte godt på lenger sikt. Slik at Xplora skal levere bedre i det korte bilde. Hvis jeg hadde fått et betalt oppdrag ville jeg nok valgt samme strategi ellers blir nok oppdraget fort kansellert😅

Angående analysen til Nordea:

Jeg har ca samme forventninger på topplinjen, ca 5mnok i avvik.

For Q3 synes jeg lønnskostnadene 80MNOK ser høye ut. Xplora hadde 6.5mnok i severance i Q2 for avvikling av tysk enhet, der lønnskostnadene var opp fra 67mnok i Q1 til 74mnok i Q2. Regner med det ligger noe severence i Q3 også, men jeg har guesstimert et betydelig lavere beløp enn Nordea. Ser at lønnskostnadene er høye i Doro, så spennende hvis de har flere initiativer for å løfte lønnsomheten. Kan være det er knyttet til severence.

Marketing ligger de også høyt synes jeg, men de har nok bedre innsikt og fått mer guidance på initiativ i Q3, derfor har jeg justert disse noe opp.

Other opex ligger litt opp i Q3. Vanskelig å si noe om dette. Kan være knyttet til fusjonering/merge, system og consultancy osv.

Interessant. Vet jo at endel spillfirmaer har mer utgifter til reklame enn de har til å lage spillet.

Emittere ved listing? Noe av det dummeste jeg har hørt… de har jo nettopp gjort et oppkjøp

Mener også at Xplora ikke trenger flere meglerhus som skal betales… når det er sagt, enten må meglerhusene betales gjennom corporateoppdrag eller andre ting… Men Xplora trenger ikke Nordea…

Mitt inntrykk er at SB1, ABG og Nordea alle er konservative i sine analyser. Og det er i grunn bare fint.

Det er ikke uvanlig med nedsalg/emisjon ved listing på børs:)

Men takk for innspillet :joy::joy:

1 Like

Nedsalg er noe helt annet enn emisjon.

Når det er sagt, de er jo allerede listet på børs. De er ikke et privat selskap. En børsnotering krevet naturligvis salg av aksjer, enten nye eller eksisterende. Men Xplora er allerede notert. Stor forskjell.

Har økt litt på pullbacken som har vært her i det siste. Tror Q3 blir et mega kvartal og at vi kommer til å se et rally inn mot rapporteringsdagen. Alt går på skinner for Xplora og konverteringen av Doro blir utrolig spennende å få en oppdateringe på!

Vil abonnement tall for oktober og november inneholde Doro i tillegg til Xplora sine tall?

Kommer jo to oppdateringer slik sett før q3-tall som kan bevege kursen den ene eller andre veien.

Q3 er etter hva jeg forstår det første kvartalet hvor Doro oppkjøpet vil vise igjen, eller estimerer man Q4?

De sa vel i vår at de skulle slå det sammen. Vi har vel ikke fått et tydlig signal om når de kommer til å innlemme senior i subscriber-tallene. Frem til de har fått opp farten, tror jeg selskapet gjør lurt i å holde det hver for seg, og gjerne ta Senior i kvartalspresentasjonene. I starten vil det nok gå litt i rykk og napp, og kan muligens føre til støy, slik som for kids, første gangen de begynte med månedlig rapportering.

Google Trends - Search term “Xplora” (Kids):

Forventer tilsvarende tall som for Sep 2024 (17K gross), gjerne svakt over. Tyskland trekker opp og de andre på det jevne. Knallbra måned i Aug 2025, så isolert trekker gjerne dette litt ned. Tror vi lander et sted rundt 20K gross.

Lav monthly churn rate i fjor (1.6% Sep 2024). Klarer vi tilsvarende, noe jeg tror skal holde hardt lander vi på 447.000 subs, 13K opp net.

Realistisk tror jeg vi klarer 445K subs, som tilsvarer en churn rate på 2.1%. Da lander vi mest trolig et sted på 96MNOK i Rec. revenue for kvartalet, og 100MNOK er innenfor rekkevidde for Q4, bare for Kids&Youth. Her kommer det selvsagt an på product mix og utpriser på abo. i de forskjellige markedene.

Tyskland:

All time high - følger trenden fra tidligere år, og følger den senere ferieavviklingen i Tyskland. Likevel ganske mye høyere enn fjoråret på topp. Forventer rock solid tall herfra.

Sverige:

Følger også trenden fra i fjor. Om litt noe høyere også her.

Finland:
Følger trend fra i fjor med svake tall for sep. Litt høyere.

Norge:
Marginalt høyere enn fjoråret.

Danmark:

Noe svakere enn fjoråret.

Spain, UK, US: Ikke mye å si ut fra oversiktene. Blir nok ikke store bidrag her.

1 Like

Blir spennende å se om vi får nye abonnements tall for september i løpet av dagen. Kanskje vi kan håpe på tall som løfter kursen tilbake mot 50-tallet?

Xplora Technologies AS: Monthly Subscriptions Update September 2025

5 Likes

Gode gross-tall. :smiley: 5K høyere enn fjoråret. Litt høyere churn rates sep 25 mot årene før. Har vært lave churn-tall de siste månedene, så stresser ikke med et midlertidig hopp.

1 Like

Ja,dette var bra. Endte på 82 k gross i q3 og 50 k net.

Meget sterkt!

3 Likes

Tallenes tale er klare:

Tydelig taktskifte ser man på rullerende 3-mnd. :smiley:

3 Likes

https://research.nordea.com/api/reportfileapi?id=24ec00e8-316a-404b-b8ae-805ed3caa26f

2 Likes

Følger litt med her, takk for deling og spennende case på watchlist :+1:t2:

Ja, spennende case. Hvis de får fart på konvertering av Doro til abonnement så kan dette bli riktig så bra. I første omgang er det vel kun web de selger abo, men det er vel bare tidsspørsmål før de annonserer noen avtaler med distribusjon gjennom retail. Forventer et sterkt Q3, med 2G/3G sunset i Sverige, og mange gamle telefoner som skal erstattes med 4G-telefonene. 84% margin på abonnement for kids, så hvis dette kan replikeres kan det bli en pengemaskin.

For kids virker det som Tyskland har løsnet. Her er det fortsatt et stort urealisert potensiale. Viktig at de store markedene begynner levere, så derfor positivt at det begynner å bli litt tempo i Spania også.

Begynner bli en del betalte analyser nå. Gir litt input, men må selvsagt tas med en god klype salt.

ABG har ganske gode analyser, selv om de er betalt.

https://cr.abgsc.com/foretag/xplora_technologies/Equity-research/2025/8/xplora-technologies---record-quarter-42-beat/

Redeye har vel dekning uten vederlag.

2 Likes

Ja, absolutt spennende vekst-case. RedEye er for øvrig (kun) betalt dekning, uten at det tar noe vekk fra kvaliteten i deres analyse som sådan.

Ser det nå. La ikke merke til det tidligere. Kan de ikke bare skrive commissioned research på fremsiden. :sweat_smile: