Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

På en måte litt skuffende at Xplora er utsolgt en uke før jul, med mindre det betyr at salget har vært veldig bra.

Vi har fremdeles ikke fått noen indikasjoner på hvilke volumer vi kan forvente av ungdomstelefonen, ikke nevnt med ett ord ved Q3 av en eller annen grunn?

Xplora Technologies AS: Grant of share options to primary insiders

Siste liste viser at DNB SMB-fondet kjøpte snaue 400k aksjer til 1010k aksjer på en drøy uke. Eier nå 2.25% av Xplora. :santa:

2 Likes
1 Like

En mer omfattende artikkel. Smartphones und Kinder: Forscher warnen vor unsicherer Kinder-Smartwatch - DER SPIEGEL

Tenker at det viktigste er 1. at svakhetene har vært av teoretisk art, ingen faktiske forhold er avdekket og 2. sikkerhetsoppdateringen nå i januar vil høyne sikkerhetsnivået vesentlig. Skader heller ikke at Xplora nå vet at de blir fulgt med argusøyne.

Er vel snart på tide med oppdaterte abonnementstall for desember? Blir spennende å se om veksten fortsetter. Selskapet hadde 456.000 abonnementer pr november 2025. Kan vi håpe på 470 000 for desember 2025 kanskje?

Håper at selskapet fra januar 2026 også vil komme med abonnementstall for andre segmenter enn Kids. Potensiale for vekst er vel størst relatert til aktivering av sim for nye Doro-kunder antar jeg.

1 Like

Tror desember ligger på nivået på brutto subs som i fjor, 35k subs.
Mitt guess: Churn rate 2% vs 2.4% i fjor.

Da lander vi vel på på 26K net subs, som tilsvarer base på 482K subs ved årsslutt.

Google trends:

Norway - litt svakere:

Sweden - mye sterkere enn i fjor:

Tyskland - Sterkere enn i fjor:

Spain - Like sterk som i fjor. Kraftig bidrag med subs fra Spania i fjor:

Finland, UK, US og Denmark: Ca. samme som i fjor.

3 Likes

Det som også er verdt å merke seg er følgende:

Ser ut som Doro leverer sterkt på søkeresultater. Mulig Xplora er mye bedre på marketing, men forventer til en viss grad korrelasjon mellom google trend og salgstallene, selv om det er mer evidence-basert synsing på subs-tall for Xplora:

Mine forventninger er at Q42025 blir kruttsterkt:

Utvalgte viktige markeder for Doro:

France:

Sweden:

Norway:

UK:

1 Like

Takk for deling av trender. Selskapet signaliserte jo under Q3 at de forventet enda sterkere Q4 og det blir veldig spennende å se hvor mange nye Doro-kunder som velger å tegne abonnement hos Xplora. Vi vet jo også at det skal lanseres en del nye produkter i løpet av Q1 2026, så våren kan bli spennende som Xplora-aksjonærer.

Deler litt tanker. Jeg tror absolutt på solide doro tall. Det er all grunn til å tro at sterke Google trends nivåer er pga økende salg. Så har jeg litt forventninger til det skreddersydde premium abo som kommer for de eldre(Doro) i q2. Har troa på at det vil være mer relevant enn premium for kids. Xplora har også økt kostnadssiden betydelig,så vi trenger mye mer inntekter for å øke ebitda. Xplora må være i toppsjiktet av kandidater på ose. Jeg ser ingen andre med tilsvarende sannsynlig oppside.
Forøvrig en ny storselger på banen,så det kan bli muligheter for å plukke på 40-tallet fremover.

3 Likes

Håper det blir tegnet godt med premium abo.

Hvilken storselger tenker du på? Harmonium Invest? Tror ikke de fortsetter å selge. Tror de valgte å redusere posisjon når Passesta As gjorde det. Vinterstua har begynt å kjøpe igjen. Ser at Commerzbank har redusert, men dette er vel bare nominee, og kan være en del family offices og fond som benytter commerz.

Det er commerzbank jeg tenker på ja. De selger hver eneste dag nå og har vel 8-900k aksjer igjen. De hadde 1050k når de startet.

Xplora Technologies AS: Monthly Subscriptions Update December 2025

1 Like

Knallbra grosstall. Det som trekker ned at var monthly churn var i høyeste laget med 4.2% etter mine beregninger

Fra XI:

PAS:
More subscribers than expected in Q4’25e

Xplora’s Dec’25 subscriber update of 476k subscribers was above our expectation of 461k. Assuming the same share of connectivity to premium subscriptions as Q3’25, this alone would increase ’26 EBITDA estimates by 2%. However, as we find it likely to be more premium than connectivity, it’s probably between 0-2%. With Doro subscriptions now being available in the UK and France, the company looks to be rolling out according to the plan presented at the Q3’25 earnings call. We have reason to believe that there is still under 10k Doro subscribers, as we had expected. In total, a positive update, but difficult to determine to what extent.

Further details
• Note that the subscriber update includes only Xplora subscriptions, not Doro subscriptions. The company has indicated that they will include Doro subscriptions once it reaches 10k subscribers. As such, this level has likely not been reached yet, nor did we expect it to.
• The company also update the market on Doro subscriptions now being available in Norway, Sweden, Finland, the UK, and France. This is according to the plan, which indicates that Germany and Denmark will be targeted in Q1’26e.

4 Likes

Fine tall! Da er det duket for et rekordkvartal for Xplora.
Som kommentert på CMD så utgjør .com-og Amazon salget bare 10-12% av totalen for doro. Det betyr at det fortsatt er begrenset hvor mye abonnenter de kan få her. Retail blir nøkkelen her for suksess. Jeg tror nok det går noen måneder til før de har 10k doro abonnenter.

Takk for info. Denne hadde jeg ikke fått med meg. Har gått og erget meg over at vi ikke har fått noen tall for doro, men da er nok det årsaken, selv om det er lov til å håpe at de er over og at ønsker å begynne fra nytt kvartal/år.

Further details
• Note that the subscriber update includes only Xplora subscriptions, not Doro subscriptions. The company has indicated that they will include Doro subscriptions once it reaches 10k subscribers. As such, this level has likely not been reached yet, nor did we expect it to.

Etter litt undersøkelser ser denne kontoen ut til å være knyttet til i alle fall to fond. Ganske store posisjoner i begge. Mulig de bare skal reallokere eller at kun en av dem skal ut. I så fall har de hatt stor tro på selskapet med disse posisjonene.

Barius European Opportunities (DE000A2JF873) - 9.3% av fondet i Q3/Q4 2025
Paladin ORIGINS F (DE000A3DQ772) 7.68 % av fondet

Edit: her er link som bekrefter barius:

https://markets.ft.com/data/funds/tearsheet/holdings?s=DE000A2JF873%3AEUR&utm_source=chatgpt.com

Her er link som bekrefter Paladin:

https://www.comdirect.de/inf/fonds/DE000A3DQ772?CIF_Check=true&utm_source=chatgpt.com

1 Like

Men hvorfor skulle ikke Q4 være sterkere enn Q3? Det er jo alltid det.

Sier du at Commerzbank sitt samlede antall aksjer representerer disse to fondene eller er det flere store selgere enn Commerzbank her?