Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XPLORA Tech (XPLRA) ⌚️

Kun i Norge konkurransen er liten.

De konkurrerer mot noen av verdens største tech-selskaper verden over.

Men veldig synd at kunder stadig ikke ser verdien i produktene, det gjør at jeg noen ganger tenker at smartklokker for barn neppe er en ting om 10 år.
Med mindre produktet videreutvikles til å gi mer nytteverdi til både barn og foreldre.

Sier du at disse store tech-selskapene ikke har produktene sine i Norge? :thinking:

Vel, hvis du vet hvor flinke barn er til å rote bort ting, så skjønner du hvorfor smartklokker til barn har blitt en greie. Konkurransen fra “dumbphones” er ikke akkurat slående. Produktene der er ræva. :stuck_out_tongue:

1 Like

Xplora har enn så lenge rundt 80% av det norske markedet (sist jeg sjekket, kan ha gått litt ned siste tiden).

Det finnes vel produkter av Garmin og delvis også Apple/Google (helt annen prisklasse) i Norge, men de store kinesiske selskapene har vel knapt tilstedeværelse i det Nordiske markedet tror jeg.

Globalt har Xplora under 5% markedsandel mener jeg, konkurransen er absolutt stor, men varierer veldig fra land til land.

Xplora Technologies AS: Monthly Subscriptions Update March 2026

Xplora Technologies AS: Cancellation of subsequent offering

Top Picks: Two Quality Cases, Two Different Entry Points

1 Like

Xplora Technologies AS: Annual Report 2025

1 Like

Legger merke til at Doro-merkenavnet ble identifisert som en immatriell eiendel verdt 295.5MNOK i kjøpsallokeringen. Siden Xplora har argumentert (Med revisors blessing) for at de klassifiserer levetiden på merkenavnet på ubestemt tid, skal ikke dette beløpet ha årlig avskrivning. Hadde denne levetiden vært satt til 10 år, så hadde det utløst 27MNOK i årlig avskrivning. Dette gjelder så lenge impairment testingen går uten problematikk. Hadde perioden vært satt til 10 år, ville dette forverret årsresultatet med 27MNOK, så viktig at de har klart å argumentere for dette.

Ellers ser jeg at låne-covanents var høye med tanke på Leverage ratio og interest ratio, og med en antatt innstramming i løpet av 2026 (Xplora oppgir ikke dette, som mange andre børsnoterte selskaper gjør), samt oppkjøpet av Emporia, ser jeg nødvendigheten av den rettede emisjonen.

Xplora Technologies AS: Notice of Annual General Meeting 2026

Xplora Technologies AS: Report from Nomination Committee

Xplora Technologies AS: Monthly Subscriptions Update April 2026

Samme antall gross subs som ifjor, og nettoøkning på 6k. Helt anstendig.

Husk at churn blir høyere i antall abonnementer, selv om den er konstant i % av total base, når abonnentbasen vokser. Derfor er 6k netto helt innenfor som du skriver.

Xplora Technologies AS: Invitation to presentation of Q1 2026 results

Xplora Q1 26: Record profitability in first quarter and senior SIM service now ready for retail expansion

Hva skyldes fallet her?

Treig utrulling av Doro-abonnementer er min første tanke.

1 Like

Xplora Technologies AS: Minutes of Annual General Meeting 2026

Min oppfatning av q1,det negative først:

1. Forskyvninger i tidslinjer for doro Connect. Særlig da for Amazon som ifølge q4 skulle vært oppe og gått i dag. Ikke avgjørende for earningspower,men kunne gitt pekepinn utover wbshop alt i q2. Dette er nå skyvd frem. Retail også skyvd litt frem i tid i forhold til forventningene.
  2. Markedet vil se EBITDA forbedring. I forhold til justert q1-25 ebitda fikk vi ikke det i dag. 28 mill begge år.
  3. service inntekt økte for første gang i takt med kostander og ikke mer som før. Snakker da om children(10 mill opp i kost og 12*0,83=10 mill opp i bruttobidrag på service inntekt).
  4. De som bruker Google trends ble nok litt skuffet over doro topplinje. Men her kan det være litt slakk i kjedene,så dette kan komme seinere i år. Altså solid sell out betyr ikke umiddelbart solid sell in.

Dette druknet i de positive nyhetene som økte aktiveringer(fra 84k til 93k),økte synergier(besparelser fra 30 til 50 mill),ok Xplora one salg og mulig cross sales. Capex var ned.

3 Likes