Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Xtrainvestor OBS-er - hvem tjener mest på det?

Å spekulere i andres habilitet er alltid en dårlig greie. OBSene kommer vel alltid fra meglere så de setter jo ryktet sitt i om dette er en god investering eller ikke

2 Likes

Er nok mange som får sin habilitet gravd i, og det er jo en grunnleggende trygghet med hele samfunnet.
Edit: Men seriøst, det hadde vært interessant med en generell diskusjon rundt dette i podcasten? Jeg synes dere er en bra gjeng, og trivelig og morsomme å høre på.

Abonnerer ikke på tidlig-utsendelse av OBSene, men de gjentas forsinket (f eks kl 14:12 i går) i BørsXtra emailene.

Der er det disclaimers og forklaring av at de handler selv på OBSene - så de spiller jo med åpne kort:

Xtrainvestor, dets eierselskap eller ansatte/aksjonærer (samlet “Xtrainvestor”) kan ha eller forsøke å få kundeforhold til eller holde posisjoner i verdipapirene i ethvert selskap som nevnes i innholdet. Dette gjelder særlig aksjer angitt som Dagens obs der Xtrainvestor normalt vil ha ervervet aksjer basert på kildene referert i BørsXtra. Ingenting av hva vi skriver er et tilbud eller oppfordring til/råd om å kjøpe eller selge noe verdipapir.

Jeg vet ikke når OBSene sendes ut - før børsåpning, regner jeg med? Da er det jo ikke så enkelt å front-run’e andre som også kan legge seg i boken før åpning.

1 Like

1030 ca sendes den ut

2 Likes

Otello gikk fra 12,85 til 13,75 på to minutter akkurat ved det tidspunktet i dag, så det er tydelig at en del sitter klar til å agere på nyhetsbrevet.

2 Likes

Jupp.
Og nå er den ned igjen, så om du vil henge med på OBSene så er det veldig lett å kjøpe på intradag topp. Det er jo en vurdering man skal gjøre helt selv - selvfølgelig.
Men oppgangen er ikke så lett å få med seg som det kan se ut som er vel mitt hovedpoeng.

2 Likes

Er sikkert mulig å tjene gode penger på å følge OBSene men tror man fort kjøper aksjene til andre på XI hvis du handler kun basert på den mailen.

4 Likes

Ja det er jeg helt enig i.

Interessant, ja.

Ser ut som den største økningen (og volumet) kom rett etter OBSen ble sendt ut (10:30?). Så kom den en ny økning og volum når nyhetsbrevet ble sendt til gratis abo (13:45 fikk jeg den idag):

Klart, det er adskillig lettere å front-run’e dette når det blir sendt ut 10:30. På den annen side er tipset basert på tilgjengelig informasjon (børsmelding og DN artikkel).

2 Likes

Jeg fikk den 10:28 idag. Regner med at av tekniske årsaker så er det noen som får den noen sekunder før andre, men det er lett å se at da tiltok volumet og kursen steg.
Det gjentar seg de fleste ganger. Man kan sef tjene på det om man greier å komme seg inn UMIDDELBART, men den beste løsningen for å tjene på det er nok å vite om OBSene på forhånd. :slight_smile:

(Og det er jo opp til hver og en å prøve å kopiere den modellen, men man må jo ha en ganske stor mengde følgere før man når kritisk masse)

1 Like

altså uttalelser i pcib-tråden på tekinvestor har fra tid til annen løftet kursen med 10%. ingenting nytt at informasjon på internett kan styre aksjekursen i den ene eller andre retningen. synes løsningen til xi med å la nyhetsbrevet på morgningen være betalingstjeneste er fair (jeg abonnerer ikke) og at man får den gratis noen timer senere. forstår om folk synes det er litt uheldig med frontrunning, men det skjer hele tiden. de beste kundene får aksjeanalyser først i meglerhusene også omtales de i avisen lenge etterpå.

også er det problematisk om folk i aksjesladder frontrunner egne aksjetips, men slik jeg har forstått det handler de andre i panelet ikke før episoden er ute.

1 Like

Eg ser hva dere mener, da eg følger gratis versjonen og ikke betaler ennå.

Men det er egentlig ikke de 2-4% som de i gjennomsnitt stiger som er interessant. Det er å bli oppmerksom på selskap som ligger under radaren, der du kan kjøpe dagene etterpå, også få en fin stigning videre. Eller oppdage et nytt selsksp for trading.

1 Like

Helt enig i hva du sier @Longtrader . Det er sånn jeg så på det også.
Ser at det kom ut litt mere kritisk enn jeg egentlig tenkte. :slight_smile:
Det var mere den effekten med “the tail wagging the dog” som jeg synes er litt interessant.
Har man nok følgere så kan man flytte markedet på mindre papirer og da blir jo anbefalingene meget bra per definisjon. Men vanskelig for de som mottar tipsene å få blitt med på reisen pga timingen.

Men nyhetsbrevet er veldig bra, det er en grunn til at jeg leser den daglig.

1 Like

Det er jo et godt poeng.

Og skal jeg spekulere/filosofere: Det er jo en tjeneste de tar betalt for, og skal noen høre på og bruke disse rådene, så må det jo implisitt inneha en verdi for kjøperen. Altså fungerende “tips”
Selv om de “sannsynligvis” blir frontrunnet av “rådgiveren” selv. Da bør du se på det som en del av prisen du betaler for gode tips og råd i markedet.

Er rådene shait og alle taper så er det heller ikke en tjeneste som blir brukt, og da den mister sin verdi for XI’sjefen og.

Nei jeg ville nok vært mer bekymret om det var en planøkonom som kom med investerings råd. Da hadde vel målet vært antallet analyser levert og ikke verdien av analyser levert som var målet. :thinking:

1 Like

Synes dette er en veldig interessant diskusjon, både det etiske men også lovligheten rundt at en privatperson kan erverve seg aksjer i et selskap for deretter å anbefale det samme selskapet i et nyhetsbrev med 11000 mottakere - og ifølge XtraInvestor selv - 30000 potensielle lesere om Facebook-gruppen regnes med.

Som flere påpeker, at aksjekursene går opp etter publisering, blir jo som en selvoppfyllende profeti når en viss prosentandel av de 30000 ukritisk kommer til å kjøpe aksjen, gjerne da de samme aksjene som XtraInvestor selv ervervet i forkant av nyhetsbrevet.

Så går jo kursen ofte ned igjen i etterkant og de som abonnerer på nyhetsbrevet sitter kanskje igjen med svarteper, mens XtraInvestor, dvs Lars Brandeggen og hans nærmeste omgangskrets, og jeg vil tro inkl de som er med på Aksjesladder Podcasten, har solgt og beriket seg selv på andres bekostning…

Hva med analytikere i meglerhus, har de også lov å anbefale aksjer som de selv har kjøpt på privaten?

Eller journalister i DN / Finansavisen osv?

6 Likes

Takker for svaret. Er hyggelig at flere også ser det rent prinsipielle her.
Jeg lurer også på det du nevner til slutt - kan analytikere kjøpe, så anbefale…

Uten at jeg vet det sikkert så tipper jeg det er en eller annen lockup mekanisme som gjør at for eks analytikere ikke er avskåret fra å handle, men at de ikke kan selge før etter en viss tid for eksempel.

Det som er interessant og viktig for meg å vite er om skribenten er long i aksjen som anbefales…

1 Like

viktig debatt angående obs tipsene, noen har jo en klar fordel og det er utsteder. Er det i gråsonen? muligens.

2 Likes

Tar du aksjetips eller anbefalinger rått uten å gjøre egne undersøkelser så ber du om å bli lurt.

Vit hvem du er i næringskjeden og hvilken motivasjon sender kan ha for å dele informasjonen som du får

2 Likes