Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Xtrainvestor OBS-er - hvem tjener mest på det?

Hei.
En liten ting jeg har lurt på, jeg følger Xtrainvestor og er på deres premium-liste for å få nyhetsbrevet tidlig. Synes det står veldig mye interessant der, og OBSene er interessant å følge.
Men det ser ut til at akkurat når nyhetsbrevet blir sendt ut så får OBSene en peak i omsetning og kurs (spesielt de minste selskapene).
Det får meg til å lure på hva som egentlig driver dette… Ser ut som om det blir selvoppfyllende i og med at så mange vil inn på kort sikt.

Nå skal jeg være veldig forsiktig med å insinuere noe som helst, men hadde JEG laget de brevene hadde jeg posisjonert meg i OBSene først, for å selge meg ut når (det ofte midlertidige) løftet kommer.

Noen tanker/kommentarer rundt dette herfra…?

4 Likes

Selvsagt vil jo alle som mottar premium brevet hoppe på så fort dom mulig for å få mest mulig profitt.

Ja det ligger jo i sakens natur. Men det var ikke det som var hovedpoenget. De som tjener mest på det er jo dem som vet om det først… Og det er ikke mottagerne.

Er stor fan av poden og selve konseptet, men den mest skuddsikre måten å tjene godt på det er jo å frontrunne egentlig. Noen OBSer er jo spot on, og holder seg lenge og stiger videre, men for meg ser det ut til at det meste av profiten vil være å kjøpe før sending av brev, så selge.
Er jo ikke noe feil å tjene penger da - det var mest en OBServasjon. :slight_smile:

3 Likes

Jeg vil tro at de som skriver nyhetsbrevet vil tjene mest på dette da det faktisk er deres egen observasjon.

1 Like

Lars sier jo selv i reklame for nyhetsbrevet at han har observert at det er med å flytte markedet.

Så regner med at han har et avklart forhold til i hvilken grad han selv kjøper og selger aksjer ut i fra dette.

1 Like

Jepp, og da vil de kunne være tidlig ute selvfølgelig.
Men jeg lurer litt på hvor mye av den oppgangen de tjener på er pga sine egne betalende kunder som vil inn, og hvor mye er en genuint god observasjon.
Tipper at i de litt mindre likvide aksjene så er det mye å hente på dette.

1 Like

Hva mener du med avklart forhold? Han er jo en mann med litt teft så det er jo meningsløst å ikke kjøpe selv så sant det ikke er ulovlig? Jeg vet ikke hvordan regelverket er der, det er jo ikke en insideposisjon i tradisjonell forstand hvertfall.

1 Like

Ja altså at han har fingerfølelse på at han ikke overskrider jussen i dette. :slight_smile:

På lille Oslo Børs med sine “vanntette skott” er jo det meste lov, så det skal nok mye til for at frontrunne sine egne OBSer skal være mot reglene.

1 Like

Ja sånn sett ja.
Jeg tror ikke det er noe galt rent lovmessig. Men det er jo en kanon forretningsmodell da. Få betalt av kunder for at de igjen kjøper aksjer som hever din egen portefølje.
For å klarifisere - jeg betaler selv, og det er frivillig å hive seg på anbefalinger. (Eller OBSer som det kalles)

Hehe ja når man først har klart å komme seg i en sånn posisjon, så er det absolutt solsiden av børsen. :smiley:

image

Ja det skal være visst.
Det gnagde meg litt bare at det blir rapportert så og så mye løft på OBSene, men i praksis så er de eneste som får de prosentene de som sender ut lista siden de vet dette på forhånd.
Alle andre kommer litt for sent til festen…
Men all respekt - de har fått mine penger også. (hvertfall i enkelte perioder)

Tror jeg stenger denne, blir litt spekulativt. Børsxtra premiun er en frivilig tjeneste å betale for uavhengig av hvem som kan trade på obsene.

Uenig i at denne bør være låst, er en interessant diskusjon :slight_smile: Her er du kanskje også inhabil @Evilfreud :wink:

20 Likes

Jeg er uenig, siden lars ikke er medlem her og kan svare for seg så blir det en diskusjon hvor påstander om hans habilitet fremsettes uten motsvar.

Jeg har ingenting med børsxtra å gjøre så ser ikke noe habilitetsproblemer

Det blir da diskutert veldig mange ting her inne som ikke har noen representant tilgjengelig her inne. Du kan vel tipse ham så han kan registrere seg om det er noe feil.
Mener du at han ikke kjøper sine egne OBSer? Det er i såtilfelle dumt mtp den utviklingen de stort sett har. Jeg mener absolutt ikke at han eller noen andre gjør noe ulovlig.

Edit: Jeg tror ikke at du vet noe om hans handler så det var et teit spm fra min side… Se på det som et retorisk spm.

Om ikke annet er vel dette flott gratisreklame :slight_smile:

Jeg vet bare at lars er skikkelig når det kommer til gråsoner. Så jeg antar ingenting og frastår fra å spekulere. Lurer man så er han tilgjengelig både på mail og xi for spørsmål.

Siden denne tråden går direkte på moral og habilitet til enkeltpersoner mener jeg det er en dårlig tråd som burde vært stengt.

Regner med obs varslene har en disclaimer som rydder i jussen av dette. (mifid II erklæring ala not a financial advisor bla bla bla)

Forøvrig ikke et ukjent fenomen på verken trading view eller reddit dette her. Og må vel og si at mine aller beste handler har vært på mine suverent egne meninger hvor ingen andre er overhode interessert i å se på. Og mine dårligste har vært å uoverveid fomo på råd fra andre

Addit: selvsagt frontrunner han sine egne råd. Noe annet er idioti. Det er i mitt hode null problem bare du disclaimer med at det er ditt eget personlige syn og du IKKE må se på dette som et finansielt råd. Ergo jussen har han sørget for. Ser liten forskjell på dette og hodeløse sauer som følger a dre bjellesauer

1 Like

Jeg ser at det kan leses sånn.
Det var ikke intensjonen.
Men hva tror du/dere da? I og med at det ikke er ulovlig så er det jo logisk at det blir kjøpt når det tross alt er en “anbefaling” man gjør selv.
Det jeg ville spekulere litt i er om det OBSen blir bra pga at det er et genuint godt tips eller pga at all følgerne tror det er det, og sørger for at det blir nettopp slik.
Det synes jeg hvertfall er interessant. Jeg tror det er en god blanding, og ikke nødvendigvis noe galt i det!