Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

XXL (XXL) ⚽

Hahaha. I enkelte land er iPhone status symbol. Uten å tulle. Gleder meg til jeg ser de briefe med med telt av mikrofiber og karbon :joy:

1 Like

Hvis man leser hele artikkelen :slight_smile: Det kan være flere grunner enn at man vil ut - ut.

«Etter overføringen har ikke Borgen flere aksjer i selskapet, men opsjoner på 70.481 aksjer i XXL.

Harald Borgen har også en investering på 1.195 aksjer, tilsvarende 0,75 millioner kroner, i et aksjeprogram for ledelsen og styret i XXL (XMI) gjennom sitt heleide selskap IWIA AS.»

Han har betydelige interesse stående igjen.
(Edit: og ser ikke på det som noen dårlig vurdering, i disse tider. Han selger til en relativ solid pris pdd. Ingen dårlig fortjeneste. Hvorvidt det er gunstig langsiktig får være en annen sak. Kanskje han vil sette den millionen i noe annet (?)).
—————

Dette utsagnet «grenser for hvor mange ski man skal ha…», hadde jeg støttet om vi levde på 60-70tallet. Hvor et tynt strøk med smør på skiva var luksus.

Som skrevet av annen her, så er vi (dessverre) i en usmakelig materialistisk tid, hvor Europa stiller sterkt. Ja, folk har mer fokus på miljø og gjennbruk. Men vi er ikke på vei inn i noen mørk tid, som ikke gir middeklassen mulighet til å kjøpe hos xxl. Vi er mer opptatt av å se miljøvennlige ut, enn å faktisk være det. Barna må fremdeles ha det alle andre barn har, og her høster xxl som bare pokkern. Aldersgruppen 3-14 må nærmest ha noe nytt av noe for hvert år. Sko, bekledning, utstyr.

For voksne så kjøper vi kanskje ikke nye ski hvert år, men nye joggesko, bekledning, kanskje fått smaken på en ny aktivitet. Alltid noe «snacks» man vil bruke penga på.

Når dere først snakker om Iphone. Det skal ikke veldig mange artikler til i løpet av et helt år, før man dekker inn fortjenesten til apple på denne «årlige-ish iphonen».

jo,på enkelte selskaper er det bare så defuust på hvordan markedet det opererer i vil forandre seg og hvordan brukeradferden vil synes om “100 år”…

derfor liker jeg å heller å satse på det som er kjent for å ha god cashflow…som mat,forsikringer og energi/strøm,-der forbrukeren legger tilbake penger hver måned,kvartal eller år.-for dette er noe ALLE er nødt til å ha for å fungere,-et par ski er det “bare noen” som har interesse i,-et par ski gjør kun en inntekt ved førstegangskjøp av et aktuellt par med ski…de genererer ikke penger i ettertid…

men ja,med covid 19,så ser vi til og med naboer med “Norgesferien” sin i hagen også :laughing:

1 Like

Jeg forstår hvorfor du foretrekker slike selskaper:) ingenting i veien med den strategien der! er ikke det jeg kommenterer. Men to punkter som argumenterer imot at «salg vil dabbe av»/«det stopper et sted», og «hvor mange ski trenger man».

1. Nordmenn er de som bruker mest i Europa på sportsutstyr.
  2. Ski er ikke det xxl har tjent mest på :wink:

Jeg bytter telefon hvert år og bruker også i snitt 20-25.000 på friluftsrelatert hvert år. Markedet er der, det er det ikke noe å lure på. Det er bla måten å drive butikk på som har vært dårlig. Nå har “alle” kjøpt hengekøyer, noe man trenger eller tenkte på tidligere år? Og pga Corona så vil flere ty til natur og hjemmeferie enn før. Flere av de som tidligere dro på all inclusive i fellesferien legger igjen pengene hjemme? Jeg har vært mye i sydligere strøk, og det er topp, men det er ikke noe jeg setter mer pris på enn å reise på familiehytta jeg har vokst opp på og de familiære båndene og opplevelsene dette har gitt meg. Og når folk skjønner hva naturen i Norge (og andre land) kan tilby og hva det gjør med kropp og sinn så tror jeg det gir mersmak.

1 Like

Hvis man skal på glamping og ha litt ok standard og komfort, så er det fort 20.000 i utstyr. Sikkert mange som bare flesker til og kjøper alt på rappen i år.

…sykkelreperasjoner?

For den ignorante så er det vanskelig å skjønne at XXL kan tjene penger og være en god langsiktig investering, fordi det er begrenset hvor mange skipar folk trenger :laughing:Jobbet tidligere i retail som og vet hvor “små” grep som skal til for å snu en bedrift fra ruin til gull. Det handler veldig mye om ledelse og riktig fokus.

1 Like

Til de som nå tenker at XXL fremstår som “lavt priset” eller “billig” :

• Les årsregnskap og kvartalsrapporter.
  • Finn balanse og tilhørende noter/kommentarer.
  • Finn “Goodwill”.
  • Les deg opp på hvordan goodwill oppstår og konsekvensen når goddwill nedskrives mot null.

Dette vil bli dramatisk (også) for XXL.
IKKE undervurder den negative effekten dette vil ha på kapitalstukturen i selskapet og behov for ny egenkapital.

Dette er påpekt en mengde ganger av journalister i DN - og goodwill er fortsatt en udetonert bombe i XXL.

De har nå fått en flink ny CEO, men selv han kan ikke trylle!

1 Like

@GriseFlax,

Takker for godt innlegg. De fleste er mye mer ensporet om at denne aksjen skal opp til x kr.

Jeg ønsker dog å forstå mer om hvorfor Goodwill posten skal til null. I dag er den på 2,7 mrd, samme som den har vært siden XXL kom børs. Hva er det som nå endrer denne verdien?

XXL ASA - Mandatory notification of trade

XXL-gründer Øivind Tidemandsen har solgt aksjer i sportskjeden for 11,3 millioner kroner gjennom selskapet Dolphin Management

Øivind Tidemandsen har solgt XXL-aksjer for 11,3 millioner kroner

Her er Pål Wibe i Podkasten til Valebrokk og Stordalen.
Kjekt å høre på for en XXL investor…

1 Like

Helt ok å sitte med XXL aksjer om dagen …:slight_smile:

1 Like

XXL ASA - Mandatory notification of trade

1 Like

Dette må da være en liten pekepinn kanskje, på at Q3 fort kan bli helt ok :slight_smile:

1 Like

XXL har vel gjort alt feil i lang tid, med ny ledelse og innarbeidelse av en sunn og bærekraftig kultur så kan det gjøre underverker.

1 Like