Jeg har jo hørt på noen presentasjoner og lest noen analyser, men analytikerne opptrer som om de aldri har hørt om Easee. Nærmest ignorerer dem. Og ledelsen i Zaptech nevner konkurrenten aldri med navn, forståelig nok…
Når Zaptech kommer ut i Europa møter de konkurranse fra de virkelig store aktørene som f.eks Siemens . Ladere vil komme i alle versjoner, og billigvariantene som gjerne er tiltenkt hjemmemarkedet, har ikke Zaptech mulighet til å konkurrere mot. Dessuten møter de også Easee ute i Europa. Dette markedet blir commoditized og ladere blir hyllevarer. Da må de masseproduseres til en billig penge. Der er ikke Zaptech. Easee har helt andre bruttomarginer å gå på og helt andre volumer, så de har følgelig langt større sjanse for å lykkes.
Jeg har inntrykk av at både Easee og den nye boksen til Zaptech har kuttet antall interne komponenter til et minimum og miniatyrisert boksen. Ulempen med Zaptech er at denne er for hjemmemarkedet mens Easee sin variant samme størrelse også kan brukes i større ladeanlegg.
Jeg har jobbet litt med dette og for større ladeanlegg kjenner jeg til aktører som syr sammen løsninger med software fra blant annet Ampeco (Bulgarsk softwareselskap for EV) som kommuniserer via OCPP protokollen med ladebokser. Softwaren styrer det meste. Det eneste lade-entreprenøren bryr seg om vedrørende ladeboksen i slike anlegg er at den er stabil, kommuniserer med OCPP og at den er billig.
Min vurdering er at Zaptech GO for hjemmebruk er OK mens den større versjonen for store ladeanlegg sannsynligvis blir for dyr i forhold til hva markedet vil betale.
Brukar väl inte vara BULL att gå på dagen
…først må vi bygge ut massivt med kraftstasjoner før vi setter i flere stikkontakter!
Det var ikke bra.
ZAP: New CEO in Zaptec. Peter Bardenfleth-Hansen takes over as CEO. Østrem returns to his position as CFO in Zaptec.
Zaptec framstår for meg som billig i disse dager og jeg kjøper litt her og litt der.
Jeg har zaptec-lader selv og synes den fungerer imponerende bra sammen med app.
Med dagens drivstoff-priser så er jo troen på det grønne skiftet økende, og for meg indikerer det at det vil gå bra for samtlige leverandører av el-bil ladere.