Ingen som har noen tanker her?
Tenker markedet avventer og ser hvordan elbilsalget tar seg opp over nyttår. Personlig tror jeg nedsiden er mye mindre enn oppsiden. Det som er noe negativt med Zaptec vs konkurrenter er at det blir vanskeligere for zaptec å holde tritt med markedsveksten i EU fremover, ettersom en relativt stor del av veksten allerede er tatt ut i deres største markeder
Jo, ser den. Men man burde jo ligge litt i forkant når man investerer
England, Spania, Italia og ikke minst Tyskland har vel en del potensial. Er vel derfor man velger å lansere to nye ladere i Tyskland først nå.
Men jeg fatter ikke at ledelsen ikke kjøper på disse nivåene for å bedre sentiment litt. Nå er det alltid noen som selger ned på lavt volum på røde dager, og det løsner liksom aldri.
Enig, og derfor jeg har kjøpt aksjer. Uansett kortsiktig støy er dette en langsiktig trend som har kommet for å bli.
Ser ut som de har bra traction i benelux landene, men de trenger mer hvis de skal holde tritt med markedsveksten i EU fremover, siden de allerede har tatt ut mye potensial i sine største markeder.
Inntrykket mitt av ledelsen er ganske kjedelig og grå. CEO må jo være børsens dårligste i engelsk. Men de gjør tilsynelatende en god jobb
Ja, engelsken til CEO er virkelig flaut dårlig. I mine øyne fremstår ledelsen som tafatte. Kursen har gått konstant nedover i tre år, og de evner ikke å komme med noe som snur kursen midlertidig engang. Jeg tenker spesielt på at man ikke klarer å stabilisere marginer og inntjening, og de kommer med uttalelser om at man skal få kursen opp til gamle høyder, samtidig som ingen i ledelsen kjøper aksjer. Det er en logisk brist, og her må ledelsen være mer på ballen. Så mange drittaksjer på OSE får voldsomme rekyler fordi ledelsen skjønner hvordan man skal kommunisere med markedet. Der har ZAP mye å lære…
Men, nyheten som kom nylig var utvilsomt positiv (selv om markedet belønner den med nedgang), og 2025 bør blir adskillig bedre for bransjen som helhet (selv om TTT):
Oppdatering fra ABG SC: ZAPTEC: CREDIT FACILITY – EXTENSION – REMOVING COVENANTS
Zaptec has extended its NOK 300m credit facility with DNB, removing the NIBD/EBITDA covenant, ensuring full access to the credit line. Other terms, including interest rates, remain largely unchanged.
A smart move. This addresses the concerns some had regarding the covenant, especially given weaker earnings. At the same time, DNB’s willingness to extend the credit indicates they see no risk. We emphasize that Zaptec does not have a balance sheet issue. With net debt of NOK 60m as of Q3 and expected EBITDA for 2024 above NOK 50m, Zaptec is projected to be net cash positive with over NOK 200m by the end of 2025.
Hadde det kommet innside på toppen av dette tror jeg man kunne snudd trenden.
Bilprodusentene begynner å forberede seg på det som kommer:
PARIS/GDANSK, Dec 17 (Reuters) - European automakers are raising prices of petrol cars and readying discounts on electric vehicles as they brace for yet another challenge - tougher emissions rules that threaten to further shrink profits across the struggling industry.
The European Union will drastically lower its cap on automotive carbon dioxide emissions from Jan. 1, meaning at least one-fifth of all sales by most car companies must be EVs to avoid heavy fines. (…)
The price rises will help fund future discounts on EVs, said Denis Schemoul, auto analyst at S&P Global, acting as “an indirect subsidy” for electric car buyers by combustion engine buyers, but very likely hurting margins.
VW, expected to be hit hardest by the new targets due to its high sales volumes, has already cut the price of its ID3 electric compact car on several markets in recent months, bringing it below 30,000 euros in Germany.
“This is probably what will happen next year,” said Alastair Bedwell, head of powertrain forecasting at GlobalData, who predicts EV sales in Europe, including the EU as well as Britain, Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland, will jump 41% from this year to 3.1 million units in 2025.
Et meget tydelig signal
Denne meldingen kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt
Ganske bra andel disse sko til på også.
hva skjer her idag ?