WernerVonHaussenberg
Du skriver «Vi har ikke fått INITIUM konfidensintervall enda, men gitt hva vi vet fra før av, så kan vi jo gjette på at sjansen for at dette snur er et sted mellom 5% til 25%».
Men jeg forstår ikke helt præmisserne for 5-25%. Hvordan komme den sandsynlighed frem?
Hvis antagelsen er at Initum studiet har har demonsteret at UV1-behandlingen ikke virker hvordan kan det så være at NIPU studiet kom ut med positivt resultat, som peger frem imod fase 3?
En veldig primitiv vurdering av sannsynlighet sier at en studie fungerer og en annen studie ikke fungerer. Det gir 50%. Hvorfor er ikke den betraktningen gyldig?
En annen primitiv vurdering er at feiltype II har 20 % sandsannsynlighet på grunn av studiedesign. Med 5 studier (NIPU, INITIUM, FOCUS, DOVACC og LUNGVAC) betyr det at 1 studie må komme negativt ut på det grunnlaget. Hvorfor er ikke den betraktningen gyldig?
Ultimovacs opplyser også at de fortsatt er svært overrasket over INITIUM (=kontrollarmen). Alt annet likt er det farlig å trekke store generaliserte konklusjoner siden gyldigheten av resultatet er tvilsomt.
I mine øyne er Initium-studien derfor mindre interessant enn NIPU, siden den NIPU-studien samsvarer nærmere med den kliniske virkeligheten til onkologer rundt om i verden. Det gjør ikke Initium og derfor ble det kun til en psoter på ASCO. Onkologene ville ikke kaste bort tid på en studie som de mener er langt unna den kliniske virkeligheten.
Jeg har opprettholdt investeringen min i Ultimovacs fordi jeg synes viktigheten av Initium har blitt overdrevet. Det var hype rundt studien, noe som gjorde mer avansert tolkning av negative utfall vanskelig. Jeg tror imidlertid at det sakte vil komme inn aksjonærer som kan se det fortsatte potensialet for UV1 inntil det motsatte er bevist. Hvis det var enkelt å behandle kreft, ville vi hatt mange store kliniske gjennombrudd tidligere.