UV1 = Universal Vaccine 1. Virker mot hTERT, som uttrykkes i 85-90% av alle kreftformer. Ideen var altså en vaksine mot telemorase som kunne virke i mange forskjellige kreftformer. Litt som sjekkpunkthemmere gjør det. Kreft er selvfølgelig mye forskjellig, men kreft har også en del likhetstrekk. Så når UV1 plutselig ikke viser noen effekt i en indikasjon (malignant melanoma) så tegner det passe dårlig for de andre indikasjonene, selv om det selvfølgelig er svært mye hverken vi eller forskere forstår at virkningsmekanismer osv… Og det er jo de – inkludert selvskapet selv – som hinter til at UV1s mulige hjem er mindre immunresponsive indikasjoner enn melanoma, men da snakker vi ikke lenger “U” i UV1.
For min del er Ulitmovacs mest interessant om det universelle rasjonalet til vaksinen holder. For det er da vi snakker om at dette [fortsatt] kan bli store store penger. Mener å huske at i en gammel Edison-analyse (eller var det Redeye?) så var f.eks indikasjonen malignant pleural mesothelioma prisa til 10-11 kr pr. aksje mht marked/salg. H&N som er altså er FOCUS mener jeg var på 60kr, mens malignant melanona vel var på 70kr i estimatene.
Poenget er at om UV1 bare virker i enkelte, spesielle, indikasjoner, eller undergrupper, så vil det selvfølgelig booste kursen fra dagens nivå, uansett. Men “Donald Duck”-tall vil det aldri bli snakk om.
Edit: For å snu det på hodet: Om FOCUS skulle lese av positivt på OS, så NIPU på OS, og så DOVACC på PFS i H1 2025, så snakker vi om Donald Duck-tall igjen, og de fleste vil da vurdere INITIUM-resultatet til å være en type II feil, og det universelle rasjonalet til UV1 gjenopprettet.
Gitt det universelle rasjonalet til hTERT som mål, så kan man ikke (helt fullt ut) tenke at hver indikasjon er sitt eget forsøk. Man må faktisk se de i sammenheng. Før INITIUM leste av hadde vi x antall signaler på at UV1 virket. Om INITIUM hadde lest av på HR 0.8, så er det nok effekt til at veldig få ville tvilt på at de signalene (fire x fase I + NIPU) var feilaktige. Men når INITIUM leste av med type null effekt? Da må man tenke seg om to ganger når man ser bakover på alt som har vært. Fase I er gjerne “designet” for å få fase II. Og NIPU OS leste altså av med minst mulig signifikant margin. Det betyr ikke at INITIUM er fasit heller. Men når kursen havnet på 8 kr, så er det fordi HR 0,95 er så hinsides dårlig at man må stille spørsmål ved alt. Kursen hadde falt på HR 0,81 også, det er ikke det. Men ikke til 8 kr. Få ville stilt spørsmål ved om UV1 virker – i det hele tatt – på HR 0,81.
Edit: Jeg håper selvfølgelig det kommer gode svar på hva som har hendt i INITIUM på ASCO. Men har ikke helt troen, dessverre. Når selskapet er så defensive som de er nå mtp INITIUM, så tror jeg at det vil være lite å hente.