WernerVonHaussenberg –
Jeg kan følge argumentet ditt hvis utgangspunktet er det universelle vaksinekonseptet. Her kan jeg følge deg veldig godt.
La meg først slå fast at jeg ikke har jobbet innenfor klinikken med kreftpasienter. Jeg har heller ikke jobbet mye med statistikken knyttet til Kaplan-Meier analyse. Men jeg har lest både originalversjonen og den oppdaterte versjonen av Hanahan & Weinbergs Hallmarks of cancer-artikler og jeg har lest Weinbergs lærebok “The Biology Of Cancer”. Jeg har jobbet med legemiddelutvikling i flere år og jeg har en grunnleggende forståelse av moderne molekylærbiologi.
Hvorfor må jeg peke på den bakgrunn? Ja, når man har vært nær biotech selskaper, bygger man opp en respekt for, hvor vanskelig det er å lykkes. Når det i tillegg er bioteknologi innen kreft, blir det enda vanskeligere. Helt siden president Nixon erklærte krig mot kreft, har det vært et enormt arbeid for å finne effektiv behandling. Det har vært gjennombrudd, men det er fortsatt en lang vei å gå. Derfor har jeg alltid trodd at U-en i UV var en form for hybris, og dette til tross for at jeg tydelig kan se at humant telomerase er et utrolig sentralt mål å kunne treffe i en kreftcelle. Men min skepsis er basert på at kreftceller har noen helt utrolige kompensasjons- og forsvarsmekanismer, som vi fortsatt er langt fra å forstå. Det blir derfor nesten litt arrogant å tenke på at nummer 2 fase II-studien må gi resultater som setter to streker under. Jeg tenkte at Initium-studiet har blitt hypet opp til noe som burde være noe i nærheten av et mirakel. Ja, det var en viktig studie, men det er ikke det definitive svaret på alt.
Og la oss ta Initium-studien videre. Kan noen peke på rapporterte kliniske studier, real-world data eller klinisk erfaring som samsvarer med det som skjedde i kontrollarmen? Hvis svaret er nei, hvordan kan vi fortsette å bruke den studien til å si noe meningsfullt om UV1. Personlig tror jeg det har vært en rekrutteringsskjevhet som kan tilskrives COVID-epidemien, men det er bare en hypotese, blant andre mulige bud. Medianen er ikke nået og det faktum at Ultimovacs stopper studien nå tyder på mange relativt friske pasienter. Det er vanskelig å vise noen kreftbehandling på en slik gruppe pasienter.
Til gjengjeld ser NIPU ut til å ha syke pasienter og her har det oppstått en behandlingseffekt. Medikamentbehandlingen her er nær den til Initium-studien, som for meg rett og slett understreker at vi ikke kan tolke så mye fra Initium-studien.
Jeg har derfor ikke avskrevet det «universelle» prinsippet, men jeg har aldri lagt stor vekt på det. Men jeg har en tro på at for noen typer kreft vil det å treffe humant telomerase være viktig i behandlingen. Derfor er det også veldig positivt at det i hvert tilfelle er ytterligere to studier hvor vi kan se resultater før Ultimovacs må gi opp UV1. Jeg er fortsatt optimistisk at det er en god sjanse for noen kreftpasienter vil kunne dra nytte av UV1.