Holy wow! Dette var interessante innlegg å lese. Sitatet Merlin gjør er Elliots egen formulering. Men den må da være svært god? For om UV1 skulle kunne regnes som “vann” brukt som eksperimentmedisin - så må da COVID-vaksinen ihvertfall kunne regnes som en del av en quad-vaksine!?
Imidlertid er Covid-vaksinen bare 1 av flere mulige årsaker til det ekstraordinære resultatet for INITUM kontrollarm. Trolig spiller de andre forholdene i Elliots innlegg (og de 99pct linker til og som kommer på ASCO større rolle enn “den 4. ingrediensen” i INITIUM-studien.
At antall krefttilfeller går ned under korona, kan skyldes reiserestriksjoner både innenlands (hytta på fjellet) og utenlands (sydenferie). Likeledes at det ble mindre “skippermentalitet” i fritidsaktiviteter/utfart hvor man gjerne blir mer eksponert for sol enn når man drar til de vanlige aktiviteter som f.eks. jobb - mtp. både forhold (mer inne vs ute) og bekledning. Og kanskje færre tilfeller hvor man ikke har tilgang/glemt solkrem.
Alt/svært mye kan ha blitt så “regulert” pga. koronaen at det kan ha gitt passasjer/rekrutteringstrakt/funnelling for helt andre pasienter (og kanskje bortimot friske men likevel rekruttert/søkt opp av CRO? - her vil det være interessant å få tall på spredning/metastaser for INIT-pasientene vs checkmate. Hvem var det som utførte rekrutteringsarbeidet? ULTI selv?)
Elliots innlegg og linker til allerede publiserte studier viser at tumortykkelse økte. Det er trolig fordi de tilhører pasienter som har gått med tumoren lenger - fordi de var (og fortsatt var som pasienter i studien og INITIUM-studien) friskere og dermed med relativt sett mindre nytte av UV1.
I Elliots innlegg begynte jeg særlig å skjerpe min egen lesning når jeg kom til dette
“Det ble observert i løpet av de to første nedstengningsperiodene fra mars til mai 2020, og henholdsvis fra oktober til desember 2020, at betydelig færre pasienter med ondartet melanom møtte til spesialisert medisinsk behandling, mens det var en statistisk signifikant lavere andel polikliniske pasienter på grunn av COVID-19-restriksjoner (18.1% vs. 42.9%).”
Det er en litt vanskelig/dårlig formulering og skyldes nok google translate fra engelsk til norsk.
Innlegget inneholder svært mye relevant informasjon og det bør leses litt både på “kryss og tvers” for å filtrere ut det som kan gi implikasjoner for INITIUM-studien. Og endelig begynner det nå å komme konkret, forskningsbaserte studier om covid-relaterte problemer for gjennomførte medisinske forsøk. Effekten(e) kan på ingen måte overses og det vil nok komme mer og mer oppklaringer.
Dette innlegget inneholder info som ULTI-ledelsen nok har vært klar over, men faktisk ennå ikke sagt noenting om. Vel, de har en anledning til på onsdag før ASCO i månedsskiftet. Vi bør alle sammen stille spørsmål om dette på kvartalspresentasjonen og nå vet vi at de er godt forberedt. Svarer de knepent også nå, så er det jo noe voldsomt som de favoriserer konferansene framfor aksjonær-IR.
Det neste som jeg sperrer opp øynene mine for (foruten de ulike covid-virkningene mer eller mindre godtgjort i artiklene) er de uhorvelige signifikante p-verdiene (og inverterte? HR-verdiene). Tyder det på at statistikk korrumperes pga. covid?