Det er ikke sutring (det er ihvertfall ikke ment som det fra min side). Det er snarere en observasjon. Jeg føler vel ikke jeg fortjente noe fra eller til. Jeg tok et valg sommeren 2023 basert på hvordan jeg trodde ting skulle bli (FOMO frem mot avlesning, planen var å lasta av noe før I-dagen og så syne med 60-70%), og observerer altså at om jeg hadde solgt alt før I-dagen kunne jeg “tjent” akkurat like godt uten samme nedsiderisk som om jeg eide GOGL i samme tidsrom. Jeg bruker GOGL som eksempel fordi jeg bl. a eide litt der, men kjøpte Ulti for pengene. Stupid stupid Werner.
Det er selfølgelig umulig å spå, men sannsynligvis ville Ulti ha ligget på minst 200 kr i kurs før INITIUM uten FTFs klamme hånd over seg. Og om kursen hadde gått høyt nok, ville nok mange som hadde vært med en stund solgt med profitt og tatt ned risk. Klart de ville det. De fleste ihvertfall.
Det ble ikke sånn. Bl. a pga FTF. Og mange (meg selv inkludert) var dumme nok til å ikke deriske uansett og syna avlesningen alt for tungt lasta. Det var ikke veldig smart.
Men klart, hadde dette gått veien så hadde alle som solgte seg ut på forhånd sittet og tenkt akkurat det samme. Og skribentene som hadde forkynt om dette ukjente norske biotekselskapet hadde blitt genierklært og takka i bøtter, spann, og en rekke andre typer beholdere.
Haussa? Noen mener kanskje det, gitt hvordan resultatet ble. Men for de fleste involverte var vel dette kalkulert risiko (og det var dette som ble kommunisert her inne også). I dette tilfellet så havna vi i de få prosentene av mulighetsrommet hvor kontrollarmen (gitt tidligere sammenlignbare studier) gjorde det så bra som den gjorde det her. Kommer det opp en tilsvarende mulighet en annen gang, og flinke folk klarer å legge frem caset på en objektiv måte, så tar jeg sikkert sjansen på nytt. Meeeen, det kan jo hende med en betydelig lavere sum da.