Birgitte - Jeg er enig med deg i at Initium studiet frem til nu giver lige så mange spørsmål som svar. Det hele er blitt litt binært - Virker UV1 eller virker UV1 ikke?
Jeg tror ikke på UV 1 som et overlegen universal vaksine for kreft men det har jeg aldri gjort . UV1 skal finne sin rolle i behandlingen av forskjellige typer kreft. Ultimovacs har fem fase 2 studier som kan avklare det. Vi har avlesning på 2 studier nu, hvor 1 studiet høyest sannsynlig er godt nok til at der kan blive startet fase 3. Initium studiet har jo hellere ikke fejlet på en måte, som ville ødelægge andre muligheter. Der er fortsat en god bivirkningsprofil og studiet kan give grunnlag for en bedre forståelse af vaksinen.
Jeg har også noteret mig at styreleder har sagt følgende
« Vi har også uttalt at vi har ingen planer om å gjøre noen emisjoner før vi får avlesningene av studiene vi venter på, sier Einarsson til HealthTalk.».
Det vil sige at emisjonen er ikke lige om hjørnet.
I tillæg kom der følgende frem i samme intervju:
« Dere skal snart ha en webcast hvor dere vil gå gjennom i mer detalj resultatene fra INITIUM-studien og snakke om fremtiden også?
– Ja, jeg har allerede gjort det i Radium-podcasten (episode-296), men vi må gjøre det formelt sett fra selskapet når vi vet hvordan situasjonen ser ut. Og så vil vi da, som du sier, gå nøye gjennom studien. Dessuten har vi jo en del resultater fra NIPU-studien, og vi vil også under webcasten snakke mer om veien videre.».
Det antar jeg mere eller mindre er dagsorden for den børsmelding, som selskapet sendt ut i går.
Styreleder sagde også dølgende:
«– Tilbake til emisjonen: Dere kommer jo til å emittere på et eller annet tidspunkt i løpet av 2024?
– Det er to veier fremover. Den ene er å få en form for partneravtale. Det andre er å hente penger i markedet.».
Ultimovacs skal ikke kjøre fase III selv. Det skal være sammen med et big pharma selskap og her kommer der milepælsbetslinger og evt upfront betaling. En sådan avtale avhenger av studie resultater men en avtale kan flytte runway længere ut en 2025. Hvis FOCUS studie så også kan komme ut positivt er det slet ikke sikker at der er behov for emisjon.
Gjelsten og Radforsk Investeringsstiftelse kommer ikke til at utvannet aktiebeholdningen ved en lav emisjon. De vil bygget opp herfra.