Jeg tenker UV1 generelt.
Melanoma ble valgt som indikasjon fordi den er svært immunresponsiv. Og jeg tenker det er nærliggende å tro – slik U også gjorde da de valgte å kjøre INITIUM i denne krefttypen – at UV1 burde og skulle ha mer effekt her enn HR 0.95.
Når INITIUM leste av som den gjorde – de fleste pasientene har altså vært fulgt opp i 24+ mnd – så tenker jeg at det universelle rasjonalet ikke bare har fått seg noen skudd for baugen, men egentlig gått passelig på grunn.
UV1 peptidene er laget for å være universelle, så jeg mener at når man ikke ser effekt i en indikasjon hvor man i utgangspunktet antok at det skulle ligge til rette for god effekt, så er det nærliggende å gjøre en antagelse om at de samme universelle peptidene heller ikke virker, eller vil virke, i andre indikasjoner. Det er imidlertid selvfølgelig mulig at det er akkurat dette som er ståa, dvs. at UV1 virker bedre i mindre immunresponsive indiksjoner + andrelinje etter chemo. Men akkurat hvordan man ev. skal kvantifisere muligheten for dette scenariet er vanskelig. I løpet av neste halvår får vi en pekepinn med NIPU OS og FOCUS OS, og går DOVACC som planlagt, så får vi kanskje en ytterligere pekepinn i H1 2025. Men her og nå? Man kan vel ikke anslå sjansen for å være så høy som 25-30%?
Og da blir det de 20-25% sjansene for type II-feil i INITIUM (sann HR < 0,8) som danner basis for en ev. videre investering her. Kanskje man kan legge på litt godvilje-prosentpoeng fra avsnittet over for good measure? Men ikke 25-30% Det er for mye.
Og da ender vi opp med en overveiende sannsynlighet for at UV1 er en dead drug.
I skrivende stund. Gitt det vi har av data.