Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

Mange oss var vel der for 5 år siden før alt raknet.

Ser at det ligger mye blod i gatene, men var det ikke noen som sa at det er nettopp da man skal handle?

1 Like

Det handler ikke om markedet som blør. Det handler om at det ble total fiasko i samtlige norske kreft kandidater de siste åra. Selskaper som leverte sterke tall i tidlig fase av utviklingen viste seg å feile totalt. Så folk er brent av dette og det viser risikoen ift biotec. Det er som å tippe lotto ettersom veldig få har noe peiling på om det vil bli legemiddel eller ikke. Se på radforsk. De burde ha medisinsk ekspertise når de investerte. Men alt rakna. Ingenting av det de anså som lovende ble noe av.

1 Like

Zelluna er absolutt interessant og har et ganske sprekt produkt på gang.

Hvis jeg skulle pirke på noe så synes de vel friskt priset til å være preklinisk. De har mye risiko foran seg.

Sikkerhet/tox blir viktig fokus. NK - cellene når aktiverte er som rabiate vill-minker å regne, og nå vil de modifisere den med T-cellereseptoren.
Den rabiate villminken får altså både anabole steroider og amfetamin :slightly_smiling_face:
Tox (særlig ukontrollert cytokin-storm) var et alvorlig problem for CAR-T i starten. Heldigvis for Zelluna så er måten å temme den stormen godt etablert.

Blir gøy å følge videre.

5 Likes

Sikker på at de ikke er tasmanske djevler?

Btw, dagens – helt urelatert til Zelluna – not so fun fact: Den tasmanske djevelen står i fare for å utryddes pga smittsom kreft. De driver og biter hverandre i trynet og kreften smitter faktisk. Tasmansk djevel head & neck lizm…

https://besjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2656.2012.02025.x

“The Tasmanian devil is threatened with extinction by devil facial tumour disease (DFTD), a unique infectious cancer in which the tumour cells themselves, which derive from a single long-dead host devil, are the infective agent and the tumour is an infectious parasitic cell line.”

What The Actual Fuck :exploding_head:

Kilde til bilde: SNL

3 Likes

Det er helt riktig det!

Men innenfor et annet fagfelt enn det du er investert i, ref dette innlegget

Det foregår masse spennende forskning i miljøet , og det er bare å applaudere aktiviteten også på dette området.

Noe av terapiformene er imidlertid meget kostbare. Styrken til Zelluna ligger i at de utvikler en medisin som er skalerbar og kostnadseffektiv, såkalt “off-the-shelf”. Dette er nytt og spennende med et enormt potensiale.

Forutsetningen er sjølsagt at terapien fungerer på en god måte, og det er det vi er i ferd med å finne ut.

2 Likes

Bioteknologi i et nøtteskall det.

1 Like

https://www.radforsk.com/podcast

Ny podcast fra Radforsk som det absolutt kan være verd å lytte til. Her omtales flere selskaper, og det vises til tegn på forhold som kan gi grunnlag for ny optimisme i bransjen.

Zelluna har en bred plass i sendinga, og det annonseres også et intervju om temaet med direktør ved Radforsk, Anders Tuv, i januar.

Anders Tuv er leder av styret i Zelluna, og har vært med selskapet siden starten.

3 Likes

At denne podcasten er positiv har vi hørt før. Det er absolutt ingen indikasjon på at selskapene som omtales er en god investering. Snarere tvertimot.

1 Like

De innrømmer at det har vært mye skuffelser siste årene. Det er lenge siden Algeta , og de uttrykker et sterkt ønske om en ny suksess-historie.

La oss håpe den kommer nå, da.

1 Like

Har selskapet sagt noe om dette selv. De må vel ha noe spesielt som gjør at de mener at dette skal fungere? Ihvertfall en teori

Her finner du masse fin informasjon.

Du kan også følge selskapet på Linkedin.

1 Like

Gjetter på at det virker, men kommer til å være bøttevis med tox.

Kan det godkjennes allikevel hvis det anses som last resort for gitte pasienter?

5 års overlevelse for kreft har gått fra 20% til 80% siste årene.

Det skyldes vel at vi har optimister i forskningsniljøet?

1 Like

Jo høyere unmet need, jo mer aksept av drøy tox. Men vi får bare vente å se. Jeg er spent (men også avventende) på hva 2026 vil vise for TCR-NK approachen til ZLNA. Dette blir så avgjort et case å følge nøye med på (som JGS ville sagt det).

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener jeg skal svare denne ut? Forskning handler om å prøve og feile. Noen ganger treffer forskning, noen ganger ikke. Har jeg indikert at jeg er generelt i mot forskning her? Eller at det ikke er vits å forske? Seff mener jeg at man skal forske. Og jeg synes ZLNA er veldig spennende forskning. Potensialet her er at det man har oppnådd i enkelte non-solid kreftformer (f.eks har enkelte typer blodkreft gått fra å være en dødsdom, til å bli nær kroniske sykdommer i løpet av de siste 20 årene) kanskje utrolig nok også kan oppnås i solid tumors.

Men som alle investeringer (og jeg her fordi jeg lurer på om det kan tjenes penger, det er tross alt òg et børsnotert zelskap vi znakker om her… :wink: ) er det alltid et spørsmål om når / hvorvidt man skal inn og hvilken risk man skal ta for hvilken reward.

3 Likes

Jeg tenkte på at zelluna nå vel ha en slags plan for dette før de setter igang … ikke effekten men for å tolerere tox

1 Like

Er det ikke investeringer vi driver med? Eller er du filantrop og har mye penger til overs?

Hvor har du utsagnet bøttevis med tox?

1 Like