Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

Mulig. Men NK-celler er uspesifikke varianter av cytotoksiske T-celler. De klassifiseres som en del av det medfødte, uspesifikke immunforsvaret (“innate immunity”).
Når NK - celler gjenkjenner fremmede virus/bakterier/sopp/etc så er det basert på generelle karakteristika av en bakterie. Når det skjer skal NK - cellene produsere cytokiner for å varsle det adaptive immunforsvaret om kommende trøbbel.

Så hvis NK oppdager nok fremmedstoff kan de mest sannsynlig bidra til en klassisk cytokin-storm. Altså AE…

2 Likes

Virker som du kan ekstremt mye om biotec. Hva driver du med egentlig? Om du vil svare da.

Rasjonalet for NK celler:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359644622004299

" Natural killer (NK) cell therapy is emerging as a cancer treatment. NK cells are innate cytotoxic lymphocytes that act as first-line responders to kill target cells without prior encounters. NK cells recognize cancer cells, virus-infected cells, and other types of stressed cell through a reservoir of germline-encoded receptors. NK cells are safe for allogeneic applications. Therefore, they are the ideal off-the-shelf cell, which overcome the low efficiency issue caused by the patient-by-patient nature of autologous cell therapy. Unlike T cells, NK cells cannot form a strong immune memory; therefore, they suffer from short in vivo persistence. However, different from T cells, NK cells have a reservoir of innate immune receptors targeting a variety of malignant cells. In addition, they can utilize antibody guidance in target recognition. With suitable engineering, NK cells can function as universal anticancer drugs that are not restricted to HLA and cancer types, which will benefit the large cohort of patients with rare cancer types and patients with no convenient drug targets for precision and personalized medicine. Here, we summarize and discuss the designs of current anticancer NK cell therapies."

Kan si at jeg har bakgrunn som forsker både på immunologi og virologi :slightly_smiling_face:

Jobber litt mer “anvendt” i dag.

4 Likes

Der kom svaret

Fikk ikke lov å legge ved linken her av en grunn :man_shrugging:

1 Like

“kreftgjennombrudd”

eh

dere vet, når man begynner å borre en tunnel gjennom et fjell?

ZLNA er nå på det punktet at de har anskaffet seg en borremaskin, sendt inn en søknad til myndighetene om å få borre i fjell

så venter vi på at myndighetene skal tillate borringa

og så kan selskapet begynne å borre

når borremaskinen kommer ut på andre siden, da – og kun da – er det et gjennombrudd

men takk til E. Teigland for en flott introduksjon til et av mine favorittbegreper på norsk:

“vikarierende motiver”

kommentar: de irriterer meg faktisk hvor dårlige de er til å hausse ordentlig også, man kan jo ta en rask titt på det hele og det retoriske korthuset faller sammen

nesten så jeg faktisk blir så grinete at jeg lager mitt eget hausse-innlegg her bare for å vise hvordan det skal gjøres (i all beskjedenhet)

8 Likes

Utrolig at det han Teigland driver med er lov. Og at folk går på limpinnen hans hver gang.

“kreftgjennombrudd”
“banebrytende teknologi”

haha. selv @Has og de andre (er det noen?) i menigheten på denne tråden må vel innrømme at det der er blodhaussing man burde gjennomskue? Teigland kan vel en puck om biotek, han vil bare ha snabba cash.

“Investornytt” kaller han det der. Haha. Even bigger fool-nytt burde vel vært det nettstedet hans skulle hete.

1 Like

det er faktisk helt koko at han får lov til å holde på

det er kursmanipulasjon, og intet annet

så kan man jo selvfølgelig si noe om dem som går på limpinnen også

men jeg tenker at konseptet med å ha en regulert markedsplass hvor man kjøper og selger noe (inkludert aksjer) handler om at de som handler skal folk skal få gjøre informerte valg, og forsåvidt også uinformerte valg – men ikke feilinformerte valg

hvis man kan litt om biotek, så er det helt åpenbart at Teigland ikke kan noe

4 Likes

90% av de som holder på med enkeltaksjer i Norge vet ikke hva de holder på med. Man har vært der selv, satt jo tilnærmet all-in i PCIB i hine hårde dage. Så har man lært noe og kanskje tenker man tilhører de 10%-ene per idag. Men flertallet burde investert i fond og ikke spekulert med sparepenger på børs det er egentlig dømt til å mislykkes. Så disse finansinfluenserne har et bra marked der ute. Men trodde dette etterhvert var veldig strengt regulert og man kan bli bura inne for sånt?

2 Likes

Forskerne i Zelluna har tro på prosjektet, og de sittet nok på mer kompetanse enn de fleste her på forumet.

Ingen kan med sikkerhet si om terapien fungerer eller ikke fungerer. Målet med studiet er å finne det ut.

Så enkelt og så vanskelig er det.

1 Like

Og enn så lenge er denne usikkerheten verdt 400 millioner NOK.

Noe som er en betydelig sum for er norsk, preklinisk biotekselskap.

Det har aldri skjedd i børsens historie at noen har sagt at de ikke har tro på teknologien/produktet som deres inntekt er avhengig av.

3 Likes

Det ville jo vært relativt trist om de ikke hadde troen på prosjektet. Det er vel veldig få som forsker på slike ting som prøver seg på ting de ikke har troen på, på en eller annen måte.

Og seff vet de mer enn oss på forumet. Noe annet ville vært meget illevarslende. Men har jeg sagt noe om at de ikke vet mer enn oss på forumet? Jeg sliter veldig med å forstå argumentasjonsmåten din, som virker å være å tillegge andre meninger de ikke har. Eller kanskje det var uklart hvem jeg mente “ikke burde få holde på”? Det er Espen Teigland (aka “Investornytt”).

Jeg er her fordi jeg lurer på om jeg kan tjene penger. En måte å tjene penger på norsk biotek er å kjøpe seg inn når bussen kommer på forbi og så gå av på riktig stopp. Det tiltrekker meg ikke i noen særlig grad, kanskje av etiske grunner. Så alt jeg foretar meg her har som hensikt å finne en slags innfallsvinkel om man, og i så fall hvordan / når man kan investere i dette caset. Hverken mer eller mindre.

1 Like

Han som forsøkte å selge inn “Posiva” hadde også klokkertro på produktet sitt:

2 Likes

Etisk sett er det vel uansett en fin ting å støtte denne forskningen.

Det er ingen kunst å være etterpåklok, men det kan være krevende å både hoppe på og av bussen i fart.

De større aksjonærene er også ute etter å tjene penger, men de fleste er nok innforstått med risikoen i bransjen.

At norsk biotek trenger en suksess-historie er det vel ingen uenighet om.

1 Like

Trenger ikke leiete lenge etter neste suksesshitorie - Lytix AS sin partner er straks i gang med fase 3.

Som om det ikke kunne bli verre, men E.Teigland har jobbet i Økokrim…. :dizzy_face::dizzy_face::dizzy_face:

Er vi sikker på at det er den samme E. Teigland-en? :thinking:

Edit: Antar at du vet, jeg.

Må si meg 100% enig med @WernerVonHaussenberg her. Man har definitivt ikke noe gjennombrudd når man kun er preklinisk og gjør seg klar for de kliniske studiene.

Statistisk sett er det minst 95% sjanse for at Zelluna skal feile.

Bare for å rive skorpen av et gammelt sår slik at grovsaltet skal få ekstra effekt:

Biotech Pharmacon (nåværende Arctizymes) feilet i fase-III studien sin med Betaglukaner mot vanskelige diabetes-sår.
Årsak: Betaglukanene reagerte med plaststoffet i rørene de ble lagret i og ble ødelagt av dette.

En sub-gruppe av pasientene hadde særdeles god effekt av behandlingen.
Årsak: De hadde blitt behandlet med “ferske” betaglukaner som ikke hadde rukket bli ødelagte av kontakten med plastrørene.

Det er veldig mye som kan gå galt i kliniske studier. Det er liksom derfor man må gjennom den flisemaskinen…

Eks#2: for alt vi vet feilet Ultimovax da studiene ble gjennomført i en tid da alle sårbare pasienter ble vaksinert med mRNA-vaksiner mot Covid.
Nye studier har vist at vaksinene trigget en immunaktivering som kan ha bistått i å drepe kreftcellene…

5 Likes

Vanskelig å være uenig i dette, men samtidig er jo den andre feilen med overskriften til Investornytt at det bare er en “doblingskandidat”.

For HVIS de lykkes vil jo verdien selskapet kunne bli 10 - 20 ganger dagens kurs, og enkel logikk er jo også at kursen må kunne gå minst 20 ganger om det bare er 5 % sjanse for at de lykkes og alternativet er konkurs.

4 Likes