Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

Ja, alt står og faller på det selvsagt.

Men jeg liker Businesscaset veldig godt!

Hyllevare, kort vei til marked og oppkjøp, pluss en unik patentsituasjon.

Hva dette selskapet kan bli kjøpt opp for blir litt anybodies guess, men utifra det jeg har nevnt over så kan det bli spektakulært hvis det viser seg å fungere.

Så R/R sett opp mot Businesscaset er spektakulær sånn jeg ser det.

1 Like

Utrolig spennende aksje ; immunforsvaret er det mest spennende i all bioteknologi. Men selvfølgelig stor risiko, men har tatt en student post. :slight_smile:

1 Like

De kliniske forsøkene er forventet å starte neste kvartal, og evt meldinger om sikkerhet er vel første virkelig kursdrivende mulighet.

Kursutvikling vil foreløpig styres av spekulasjoner og forventninger, men det må da vel være tillatt å være optimist og pushe litt?

2 Likes

Absolutt!

Gitt at jeg har oppfattet Businesscaset korrekt, så bør den aksjen kunne gå en god del før de første dataene kommer, gitt at oppsiden virker såpass juicy :cut_of_meat:

Det er jo bare å skule over på Circio sin mcap, så skjønner man jo tegningen hvis dette skrider frem som planlagt.

Glemte å legge til at dette er en plattformteknologi også, så det gjør vel det enda mer aktuelt for oppkjøp.

1 Like

Selskapet er nå i en posisjon der man kunne forvente en markant kursoppgang.

Med tanke på at kursen til de grader er minimert, er kursoppgangen foreløpig beskjeden.

Forklaringen ligger i at terapier på tross av lovende prekliniske resultater har endt i fiasko, og for brente barn skal det mye til for å bygge opp ny tillit.

Selskaper må nå i større grad dokumentere sikkerhet og effekt for å få godkjent klinisk utprøving.

Kan dette sammen med bruk av AI kunne gi større grunn for optimisme denne gangen?

2 Likes

Dette innlegget ditt har vel en viss relevans her også @Bob_le_Plast ?

I høyeste grad :slightly_smiling_face:

1 Like

Takk, må vel innrømme at jeg rappet ideen til spørsmålet nettopp fra dette innlegget:)

Da er det bare å vente tålmodig på forløsningen.

Har stor respekt for Bob_ le_Plast som fagmann. Mulig jeg tar feil men tenker nå at han ikke har satt seg godt nok inn i Zellunas teknologi? Om du ikke har gjort de før; vennligst hør på Postkast Radium nr, 344 med Anders Tuv! Tar mer enn gjerne kommentarer i etterkant av den seansen!

Jeg har både satt meg inn og hørt podcast med Anders Tuv😉

Take?

Synes tech ser veldig interessant ut, de har topp folk til å styre skuta og en logisk strategi.

Markedet har neppe fått øynene opp ennå, mens så er da også sektoren generelt kjørt i grøfta.

Synes forøvrig at den biotec webcasten til DnB i januar ga veldig god kontekst både til Z og sektoren generelt.

2 Likes

Hvis jeg har skjønt dette riktig @Bob_le_Plast, TCR som relevant target er bekreftet via godkjente terapier som benytter seg av T-celler som «drepere», altså TCR (target) - T (killer).

Men Zelluna prøver seg på samme target, TCR, men med NK(natural killer)som «dreper», derav navnet TCR-NK.

Og NK er validert som en mer potent killer enn T-celler, riktig
?

Så på papiret og vist gjennom museforsøk så skal altså TCR-NK fungere og være bedre enn godkjent TCR-T?

Gitt at jeg forstått dette riktig, så begynner jeg å skjønne entusiasmen litt bedre.

Føles litt som du var inne på, at hvis teorien stemmer, så står konseptet og faller på safety.

Men «internett» forteller at de forventer bedre safety fra NK-celle terapier kontra T-celle terapier :thinking:

2 Likes

Herr Solbakken har skjønt det! :smiley:

Selg hypen og kjøp den kommende hypen :ok_hand:

Så forresten at på en tidligere slide hadde Zelluna forklart det jeg måtte gruble på i sildene under :laughing:

Risken er jo det den er, men fet oppside så kan jo dette bli et betydelig beløp selv om man ikke går inn med all verdens av cash

Interessant selskap celleterapi.

IP biten er jo ekstremt attraktivt. De påstår jo at det er som å eie hele CAR-T feltet, bare større :money_mouth_face:

Funker dette her og med håndterbar tox, så later oppsiden til å være astronomisk!

Wov!

Tox er deffinitivt et interessant felt her, og det er interessant at de sier sannsynlighet/risk er lavere for NK enn for T-celler.

T-celler er mye mer spesifikk og spesialisert på målsøkingen av fremmedlegemer, og den tilhører en annen arm av immunforsvaret (det adaptive cellemedierte immunforsvaret) enn NK som tilhører det uspesifikke (“innate”) førstelinjeforsvaret mot egentlig alt fremmed.
T-cellenes spesifisitet skyldes nettopp T-cellereseptoren(TCR), som er immuncellenes svar på antistoffer.
Det gjør T-cellene særdeles treffsikre på målet.

NK - celler identifiserer generelt fremmede strukturer, eks typiske overflate-strukturer som kun er på bakterier. Det gjør at NK neppe er særlig god på tumor-celler, med unntak når disse virkelig endrer seg og kan bli tolket som generelt fremmed.
Forstår jeg det rett (?) så er det liten/mindre sannsynlig at de kan gi autoimmune reaksjoner, da siden Zelluna bruker en standard NK i behandlingen til alle pasienter. Derav “off-the-shelf” - strategien.
Hvilket betyr at man kanskje slipper problemet med “Graft vs host” - dvs at NK’ene ikke angriper pasienten.

Jeg synes strategien med å kombinere treffsikkerheten/spesifisiteten til TCR med NK sin evne til å drepe det meste er riktig vakker.
Klarer de dokumentere lav/ingen tox (immunsjokk) og ingen Graft vs Host, så er det virkelig pent.
Og hvis de dreper særlig solide tumorer bedre enn CAR-T, da lukter det svidd.

Bonus er jo at de har IP på hele NK/TCR-konseptet. Det gjør at de har all verdens spillerom og muligheter.

Zelluna er definitivt noe å følge med på når de første kliniske dataene kommer.

Og sikkert ikke dumt å være inne før det skjer, da kan det gå fort oppover :slightly_smiling_face:

3 Likes

Hvis Zelluna plutselig skulle finne på å følge Circio opp til Nordkjosbotn, så må jeg faktisk innrømme at både Topp 20 og Topp 50 aksjonærerbase er av et litt annet kaliber.

Største risiko-element er at Zelluna er avkommet til Ultimovacs, som i sin tid ga 3.grads brannskader på sjelslivet til både undertegnede og en drøss andre investorer her inne :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 Likes