Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

Interessant selskap celleterapi.

IP biten er jo ekstremt attraktivt. De påstår jo at det er som å eie hele CAR-T feltet, bare større :money_mouth_face:

Funker dette her og med håndterbar tox, så later oppsiden til å være astronomisk!

Wov!

Tox er deffinitivt et interessant felt her, og det er interessant at de sier sannsynlighet/risk er lavere for NK enn for T-celler.

T-celler er mye mer spesifikk og spesialisert på målsøkingen av fremmedlegemer, og den tilhører en annen arm av immunforsvaret (det adaptive cellemedierte immunforsvaret) enn NK som tilhører det uspesifikke (“innate”) førstelinjeforsvaret mot egentlig alt fremmed.
T-cellenes spesifisitet skyldes nettopp T-cellereseptoren(TCR), som er immuncellenes svar på antistoffer.
Det gjør T-cellene særdeles treffsikre på målet.

NK - celler identifiserer generelt fremmede strukturer, eks typiske overflate-strukturer som kun er på bakterier. Det gjør at NK neppe er særlig god på tumor-celler, med unntak når disse virkelig endrer seg og kan bli tolket som generelt fremmed.
Forstår jeg det rett (?) så er det liten/mindre sannsynlig at de kan gi autoimmune reaksjoner, da siden Zelluna bruker en standard NK i behandlingen til alle pasienter. Derav “off-the-shelf” - strategien.
Hvilket betyr at man kanskje slipper problemet med “Graft vs host” - dvs at NK’ene ikke angriper pasienten.

Jeg synes strategien med å kombinere treffsikkerheten/spesifisiteten til TCR med NK sin evne til å drepe det meste er riktig vakker.
Klarer de dokumentere lav/ingen tox (immunsjokk) og ingen Graft vs Host, så er det virkelig pent.
Og hvis de dreper særlig solide tumorer bedre enn CAR-T, da lukter det svidd.

Bonus er jo at de har IP på hele NK/TCR-konseptet. Det gjør at de har all verdens spillerom og muligheter.

Zelluna er definitivt noe å følge med på når de første kliniske dataene kommer.

Og sikkert ikke dumt å være inne før det skjer, da kan det gå fort oppover :slightly_smiling_face:

3 Likes

Hvis Zelluna plutselig skulle finne på å følge Circio opp til Nordkjosbotn, så må jeg faktisk innrømme at både Topp 20 og Topp 50 aksjonærerbase er av et litt annet kaliber.

Største risiko-element er at Zelluna er avkommet til Ultimovacs, som i sin tid ga 3.grads brannskader på sjelslivet til både undertegnede og en drøss andre investorer her inne :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 Likes

Fin oppsumering!:slight_smile:

IP biten og plattformen gjør jo dette ekstra verdifullt hvis det viser seg å fungere :ok_hand:

2 Likes

Disclaimer:

Har en observasjons-post i Zelluna.

Dette er ikke ment som “haussing”, heller hva jeg har grublet meg frem til i det siste…:slightly_smiling_face:

2 Likes

Har samme innstillingen.

Caset virker nesten for godt til å være sant, og da er det gjerne ikke sant heller :sweat_smile:

Men hvis det funker så er oppsiden latterlig høy på kort sikt sånn jeg ser det. Og da blir det for spennende å ikke ha en liten post i denne lottokupongen.

1 Like

Den trenger vel ikke nødvendigvis bli liggende i ro til de kliniske resultatene foreligger.
Etter aksjonærlistene er det sannsynligvis forholdsvis få aksjer tilgjengelig på dette nivået.

Foreløpig følges den nok av brente barn som er årvåkne men avventende.

Det er noen mulige milepæler underveis, så skulle et par større aktører fatte interesse, kan det gå fort oppover.

circio hadde flere fundamentale nyheter av positiv art før kursoppgangen, det som var en stor mulighet var at flere av disse nyhetene ikke gav noe særlig kurs oppgang om jeg husker korrekt. Det var klaging på forumet på manglende oppgang. Emisjonen, partnerskapet, så kom det også melding om enda bedre resultater enn tidligere. Zelluna har kommet med en melding og det er at studien er godkjent og at resultater kan komme i sommer. Jeg tror ikke zelluna kan gå så mye før resultatene fra de første pasientene er offentliggjort. Men man kan kanskje få en oppgang på forventning i sommer? så etter eventuelt positive resultater kan de vel gå over milliarden i Mcap? Resultatene i sommer har potensiale til å utradere kursen ved fail eller tvilsomme resultater, men står oppsiden i stil ift risikoen?

1 Like

Det har du sikkert rett i. Sånn sett får man første indikasjon ved første pasient behandlet, da begynner klokka å gå.

2 Likes

Mitt bet er at de kan gå fra dagens +/- 500 mill til 2 - 3.000 i løpet av sommeren HVIS de lykkes. Så er jo selvsagt 1.000-kroners spørsmålet hva oddsene er for at de lykkes.

Disclaimer: Jeg er investert, og har vært i Zelluna fra tiden før fusjonen med restene av Ultimovacs (PS den fusjonen vil gi en ganske god skatteposisjon med de store gamle underskuddene som gjør oppsiden litt større).

1 Like

Det vil jeg påstå.

Du får lese q4 rapporten å gjøre deg opp en mening selv

Jeg har en posisjon kun pga ultimovacs situasjonen. Jeg ønsker meg ikke en dobbelt skuffelse, først ulti skuffelsen så en skuffelse for å ikke få ta del i en eventuell oppgang i zelluna. Orker ikke engang ha noe som helst forventning. Så det får bare gå som det går. Jeg hørte igjennom podcasten med Anders Tuv og det er egentlig nok for å ha tilitt til det loddet jeg er inne med. Det skal bare en suksess til å lykkes i dette gamet så det er verdt en innsats.

1 Like

Denne teknologien ble vel karaktetisert som “disruptive” av CEO.
Dvs, det kan endre celleterapi-feltet ganske så kraftig, da NK-cellene i seg vil vil kunne endre modus på tumor-drap sammenlignet med T-cellene i CAR-T.

Teknologien i seg selv er veldig interessant, men at de eier IP til hele konseptet er smått utrolig…

4 Likes

Har du hørt Anders Tuv på Radium podkast?

Ja alt er patentert.

De brukte denne illustrasjonen av IP rettighetene sine i tidligere presentasjoner. Synes den er ganske oversiktlig.

2 Likes

Spot on. Er med via samme bakgrunn. Etter å ha lyttet til podkasten vektet jeg meg videre opp. Denne kan,som andre hevder, ha et større potensiale enn circio. :slight_smile:

Det er det som er jokeren her. In-vivo-data og kliniske data…
Umiddelbart er min oppfatning at det er mye som er uavklart (både vedr effekt som oppnås i praksis i heterogene svulster og mulige bivirkninger), hvis det er slik at dette foreløpig kun er testet in-vitro. Det vil si at risikoen fremdeles må vurderes som relativt høy. Men det innovative prinsippet og oppmerksomheten som denne har fått i det siste gjør det interessant å gå litt dypere inn i materien/litteraturen.