Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

NK-celler har tidligere normalt vist liten toksisitet, så her er det ikke stor grunn til å være pessimist.

Usikkerheten knytter seg mer til om terapien viser seg effektiv. Det gjenstår å se.

2 Likes

Noe sånt, NK-celler er generalist i det medfødte, uspesifikke (“innate”) immunforsvaret og skal skille ut signalstoffer (cytokiner) for å aktivere bl.a det adaptive immunforsvaret.
De er altså involvert i å starte en dystemisk immunrespons.
Potensialet for en slik overreaksjon er derfor til stede ja.

Om det er like ille som hos T-celler/CAR-T vites ikke.
Dette skal safety sikre, men tror det typisk blir mer synlig når antall behandlede øker.

1 Like

Men de har jo koblet NK-cellen på en målsøker som nesten bare eksisterte på kreftceller slik jeg oppfattet det.

1 Like

Men de er bedre enn godkjente terapier i preklinisk forsøk, stemmer?

De prekliniske resultatene virker meget lovende, og det er gitt uttrykk for stor entusiasme både hos forskere og forsøksledelse, men kliniske resultater har som kjent overrasket negativt før.

Skulle terapien vise seg effektiv, er det vel enighet om at potensialet er massivt.

3 Likes

Ja, alt står og faller på det selvsagt.

Men jeg liker Businesscaset veldig godt!

Hyllevare, kort vei til marked og oppkjøp, pluss en unik patentsituasjon.

Hva dette selskapet kan bli kjøpt opp for blir litt anybodies guess, men utifra det jeg har nevnt over så kan det bli spektakulært hvis det viser seg å fungere.

Så R/R sett opp mot Businesscaset er spektakulær sånn jeg ser det.

1 Like

Utrolig spennende aksje ; immunforsvaret er det mest spennende i all bioteknologi. Men selvfølgelig stor risiko, men har tatt en student post. :slight_smile:

1 Like

De kliniske forsøkene er forventet å starte neste kvartal, og evt meldinger om sikkerhet er vel første virkelig kursdrivende mulighet.

Kursutvikling vil foreløpig styres av spekulasjoner og forventninger, men det må da vel være tillatt å være optimist og pushe litt?

2 Likes

Absolutt!

Gitt at jeg har oppfattet Businesscaset korrekt, så bør den aksjen kunne gå en god del før de første dataene kommer, gitt at oppsiden virker såpass juicy :cut_of_meat:

Det er jo bare å skule over på Circio sin mcap, så skjønner man jo tegningen hvis dette skrider frem som planlagt.

Glemte å legge til at dette er en plattformteknologi også, så det gjør vel det enda mer aktuelt for oppkjøp.

1 Like

Selskapet er nå i en posisjon der man kunne forvente en markant kursoppgang.

Med tanke på at kursen til de grader er minimert, er kursoppgangen foreløpig beskjeden.

Forklaringen ligger i at terapier på tross av lovende prekliniske resultater har endt i fiasko, og for brente barn skal det mye til for å bygge opp ny tillit.

Selskaper må nå i større grad dokumentere sikkerhet og effekt for å få godkjent klinisk utprøving.

Kan dette sammen med bruk av AI kunne gi større grunn for optimisme denne gangen?

2 Likes

Dette innlegget ditt har vel en viss relevans her også @Bob_le_Plast ?

I høyeste grad :slightly_smiling_face:

1 Like

Takk, må vel innrømme at jeg rappet ideen til spørsmålet nettopp fra dette innlegget:)

Da er det bare å vente tålmodig på forløsningen.

Har stor respekt for Bob_ le_Plast som fagmann. Mulig jeg tar feil men tenker nå at han ikke har satt seg godt nok inn i Zellunas teknologi? Om du ikke har gjort de før; vennligst hør på Postkast Radium nr, 344 med Anders Tuv! Tar mer enn gjerne kommentarer i etterkant av den seansen!

Jeg har både satt meg inn og hørt podcast med Anders Tuv😉

Take?

Synes tech ser veldig interessant ut, de har topp folk til å styre skuta og en logisk strategi.

Markedet har neppe fått øynene opp ennå, mens så er da også sektoren generelt kjørt i grøfta.

Synes forøvrig at den biotec webcasten til DnB i januar ga veldig god kontekst både til Z og sektoren generelt.

2 Likes

Hvis jeg har skjønt dette riktig @Bob_le_Plast, TCR som relevant target er bekreftet via godkjente terapier som benytter seg av T-celler som «drepere», altså TCR (target) - T (killer).

Men Zelluna prøver seg på samme target, TCR, men med NK(natural killer)som «dreper», derav navnet TCR-NK.

Og NK er validert som en mer potent killer enn T-celler, riktig
?

Så på papiret og vist gjennom museforsøk så skal altså TCR-NK fungere og være bedre enn godkjent TCR-T?

Gitt at jeg forstått dette riktig, så begynner jeg å skjønne entusiasmen litt bedre.

Føles litt som du var inne på, at hvis teorien stemmer, så står konseptet og faller på safety.

Men «internett» forteller at de forventer bedre safety fra NK-celle terapier kontra T-celle terapier :thinking:

2 Likes

Herr Solbakken har skjønt det! :smiley:

Selg hypen og kjøp den kommende hypen :ok_hand:

Så forresten at på en tidligere slide hadde Zelluna forklart det jeg måtte gruble på i sildene under :laughing:

Risken er jo det den er, men fet oppside så kan jo dette bli et betydelig beløp selv om man ikke går inn med all verdens av cash