Boble: I din siste kommentar henger jeg ikke med på resonnementene. Mulig det er noe “trykkfeil”. Sitater fra din tekst og mine kommentarer/spørsmål:
“deltar ikke i selve fjerningen av kreftcellene”:
Jeg forstår det faktisk slik at TCR’en på NK-cellene skal trigge celledrap. Se Boieri et al. 2026 side 3: “expression of a functionally enhanced-engineered TCR, together with CD3, and the CD8 co-receptor, to form a functional receptor complex on NK cells. TCR-NK cells can bind to tumor cells and become activated through both innate NK receptors and the TCR.”
“CAR-T har risikoen med at det kun fjerner kreftceller med HLA på overflaten”:
Mener du at CAR-T er HLA-avhengig, eller mener du egentlig TCR her?
“Dvs, man selekterer for kreftceller som har fjernet HLA for å hindre deteksjon av T-celler”:
Hva er “man” som selekterer her?
“for å hindre deteksjon av T-celler”: Jeg forstår ikke hvordan T-celler kommer inn her?
Edit: Det er mulig du tenker at T-celler eller CAR-T (uavhengig av HLA-avhengighet) ikke vil gjenkjenne alle deler av en heterogen svulst. OK. Men hvordan kommer TCR-NK seg da dit?
Siste avsnittet gir mening for meg. Men problemstillingen er da, som jeg forsøkte å beskrive i min kommentar i dag:
“TCR-reseptoren deres søker i teorien bare de kreftcellene som har riktig HLA/antigen. Så vet vi ikke om de håndterer de delene av svulstene som mangler dette. En mulighet er at de sier seg ferdig med jobben når de cellene som har riktig HLA/antigen er nedkjempet. Håpet er at NK-reseptorene da kan ta over. Men vil de det hvis NK-cellene i utgangspunktet trengte TCR-reseptoren for å finne frem?”
Forsøkt forklart på nytt med andre ord:
Hvis man har en tumor som i utgangspunktet har HLA og et antigen (HLA/antigen), så ville T-celler kunne håndtere dette. Men hvis man får en mutasjon slik at man får en egen klon i en del av tumoren der dette mangler så vil ikke T-cellene fungere. Da vil heller ikke NK-TCR fungere via TCR. Men vil man få oppkonsentrert NK-celler i den delen av tumoren der HLA/antigen mangler? Kanskje, dersom celler med og uten HLA/antigen ligger om hverandre. Men vil de det? Vil man ikke helst få en subtumor/deltumor som består av en haug med celler uten HLA/antigen. Vil NK-TCR komme til der??