Men folkens, hva ulike personer konkluderer er ikke det som er mest interessant. Det er begrunnelsene og dataene det vises til som er nyttig, slik at man kan ta utgangspunkt i dette og undersøke nærmere, og konkludere selv.
Balleklorin
Synes sammenligning med CAR T er interessant fordi.
1 CAR mot TCR
2 T mot NK
3 Ikke off shell mot off the shell.
Slik jeg ser det er Zelluna sin TCR-NK overlegne CAR-T, likevel
har flere CAR T applikasjoner generert resultater som har ført til oppkjøp opp til 20 milliarder.
Tror du misforsto meg litt. CAR-NK, eller forsåvidt umodifiserte NK celler, er den eneste sammenligningen vi har som er relevant mtp hvordan NK celler trafikkerer til tumor, og hvordan de reagerer på immunosuppresivt TME. Og så får man se for seg hvordan det å putte TCR på disse vil endre noen av vanskelighetene NK celler møter. Deretter er selvsagt den mest relevante sammnligning (også når det skal sammenlignes effekt) TCR-T terapien til adaptimmune som er basert på MAGE-A4 target.
Jeg tror også TCR vil fungere bedre i solid tumors, men litt av cluet her blir; hvorfor? Pga av mulighet for bedre targets/intracellulære antigen? Er det noe med signalleringen ved TCR binding som øker t cellenes evne til å opprettholde effekt i solid tumors? (Dersom ja, hva skjer i NK cellen? (slik du spør)) Mest sannsynlig begge, eller flere grunner. Her kan man få litt innsikt ved å sammenligne case hvor car-t og tcr-t er testet i samme krefttype(seff forskjellig antigen).
Jeg er enig med deg, men nyanserer det litt: Spørsmålet man må stille seg først blir; hvilke fordeler og ulemper har NK celler vs T celler i solid tumor setting? Og deretter; kan disse fordelene/ulempene endres ved å putte inn TCR? Her må man ha innsikt i forskjellene mellom NK celler og T-celler.
Mine tankekors er effekt in-vivo. Det er ikke in vivo data i publikasjonen til zelluna. Hverken mus, eller menneske. Dette er rett og slett ikke testet, derfor må man støtte seg på eksisterende data for både NK og T celle terapi. Og forskjeller i NK og T celle biologi.
Men jeg er interessert i å høre hva du tenker publikasjonen forteller som gjør at du er uenig. Jeg syns også publikasjonen er spennende, og kanskje er vi ikke er så uenige after all, men da må jeg nesten få høre argumentene dine 
Fra BioStock intervjuet med Namir Hassan for et par dager siden:
- We are on track to activate the study at the lead clinical site, The Christie, in early May
Studieaktivering tidlig i mai måned, og presentasjon 5 mai på BioEquity Europe 2026. Mon tro om det ikke kommer til å sammenfalle.
Utrolig spennende, og rask avklaring. Ved fail blir vi nok varslet raskt, i motsatt fall hører vi vel intet.
Hvis det kommer en melding i løpet av de neste månedene så blir det neppe “fail”.
Den meldingen jeg ville forventet som mest sannsynlig er noe slikt som klassikeren “god toleranse men variabelt når det gjelder effekt og foreløpig ikke nok data til å konkludere, samt at man er eksitert av at det observeres NK-celler i deler av biopsiene. Oppmuntret av de lovende resultatene planlegges videre oppfølgingsstudier”.
Håper på melding om oppstart på studien rett over helgen. Utrolig dedikert ledelse som leverer etter avtale. Ved melding om første pasient medisinert, begynner
klokken å tikke.
I dette tilfellet er det high risk, noen mener så høyt som 90 til 95 % på fail. Invester det du kan tape, men oppsiden er astronomisk ; gode patenter pluss et dogmeskifte i kreftbehandling av solide tumorer hvis de lykkes.
Ser av listene at DNB stadig pøser ut aksjer og er stort sett eneste selgeren. De begynner å gå tom, så dersom de ikke mottar flere, kan kursen kanskje begynne å klatre litt.
Melding om 1. pasient dosert må være like om hjørnet.
Ser det tømmes for selgere. Håper på snarlig medisinering av første pasient. Det vil meldes, da startes den store testen.
Selskapet har vært veldig ivrige i og promotere fremleggelsen av kvartalstall og jeg vet de også kommer til ABG på torsdag formiddag. Tolker det som at de har tro på at de har noe positivt i ermet.
Det som betyr noe er datasettet de samler fra de pasientene som nå testes.
Hva vet vi om hvordan man planlegger å gi markedet oppdateringer om dette?
(Mulig det ble nevnt noe på kapitalmarkedsdagen som jeg har oversett/glemt)
Evt, mens vi venter, flere data som kan si mer om hvordan NK-cellene kan forventes å oppføre seg i solide svulster.
Her er de stegene jeg håper å høre noe om:
- første pasient
- alle (3) pasienter i laveste dose har skjedd uten alvorlige hendelser, dvs at de da går videre til dose nivå 2
- Alle de 9 pasientene er ferdig dosert (forhåpentligvis uten alvorlige bivirkninger).
- Rapport om eventuelle positive resultater (husk disse vil være “heavily pre-treated” så man får kanskje ikke de beste tegnene på behandlingen sitt potensiale i her i fase 1.
Her fra sliden på CMD:
Første pasient er jo egentlig en ikke-event. Det bør ikke påvirke kursen siden det er hva selskapet har kommunisert at kommer til å skje. Om der trekker ut på tiden før det skjer kan det ha negativ påvirkning på kursen siden den opplevde risikoen øker siden det kan indikere at rekruttering kan være vanskelig.
Data fra de første 9 pasientene er interessante, men store kursutslag bør ikke forventes siden det er mye jobb og mange penger som kreves for å komme på markedet (husker ikke i farten hvilken partnerstrategi Zelluna har).
Og, ja, jeg har aksjer i Zelluna…
Da må du gjøre mer research, det finnes et selskap som er blitt kjøpt opp etter at bare 1 pasient er blitt behandlet og produsert data.
https://www.astrazeneca.com/media-centre/press-releases/2025/astrazeneca-to-acquire-esobiotec.html
Ps, HØY RISK, men om Zelluna klarer å vise god safety og effekt så kan et oppkjøp scenario bli mulig. BP er keen på nye teknologi plattformer.
Jepp!
Umulig å anslå sannsynlighet for suksess her, så man må nesten forholde seg til den generelle sannsynligheten for fiasko i biotek som vel er ±98% for selskaper i denne fasen.