Ikke i Oncoinvent 
@Kronn la ut ett klipp fra denne artikkelen i FA/Kapital på Circio tråden, men det er jo like aktuelt her 
– I utgangspunktet vil jeg si at alle biotekselskaper med attraktive data er potensielle oppkjøpskandidater da biotekselskapene i økende grad har overtatt innovasjonen fra farmaselskapene og at sistnevntes modell er å kjøpe biotekselskaper og benytte sin sterke balanse til videre studier og/eller sitt salgsapparat til distribusjon. Av norske selskaper vil jeg spesielt trekke frem Zelluna og Circio . Begge disse selskapene er i en veldig tidlig fase, men vi har sett flere større transaksjoner den seneste tiden innen de respektive feltene disse selskapene opererer i. Vi vil ikke spekulere i sannsynligheter for oppkjøp, men for begge selskapene har transaksjoner skjedd i sammenlignbare faser i forhold til utviklingsstadiet.
Holom forteller at for Zelluna sin del, som opererer innen celleterapi, har man de siste årene sett flere større oppkjøp av selskaper som kun har testet legemiddelet sitt på en håndfull pasienter.
– Zelluna startet nylig sitt kliniske studie og vi forventer melding om at første pasient er dosert når som helst.
Hei!
Jeg er en Circio-aksjonær og har fulgt litt med på Zelluna de siste månedene. Har kjøpt litt aksjer i ny og ne, men vurderer nå å trimme Circio-beholdningen og øke i Zelluna. Har noen av dere et realistisk kursmål for Zelluna? Har prøvd å lete litt i forumer om hva folk mener kan være en reell pris dersom de skulle lykkes, men jeg har ikke funnet noe.
Svimlende summer, du kan se techen til Zelluna opp mot CAR-T behandling, hvor Zelluna alene har patent på TCR NK segmentet, som vil dra prisingen milevis forbi flere selskaper i CAR-T segmentet som ikke er patent beskyttet.
På hvilken tidshorisont?
Altså, la oss si at selskapet klarer å rekruttere noe pasienter i løpet av de neste månedene, som de setter TCR-NK terapien sin i små doser i, og dette ikke resulterer i reaksjoner av typen cytokin shitstorm, AEs av typen superalvorlige, eller lignende, så går kursen fint et tosifra antall prosenter. La oss så si at selskapet kommer ut med en melding at de ser signaler på at TCR-delen klarer å lede NK-cellene dit di skal, da er vi sikkert på dobling.
Men: Hva skjer om enkelte mennesker i forsøket ikke tåler dette produktet? Da er det en lang vei ned. Hva om fase I viser “signaler” om effekt, men så viser fase II’ene at det bare var ønsketekning fra de som tolket signalene fra fase I-forsøkene?
Virker TCR-NKen til ZLNA slik de håper så er ten-bagger et beskjedent anslag.
Virker ikke tek’en fra den første kandidaten, så er fort 2/3 til 3/4 av pengene investert forduftet over natten mens selskapet forbederer kandidat nr. 2, emier, nye kliniske forsøk og whatnot. Spørsmålet her er bare når og hvordan man får vite at teknologien fungerer / ikke fungerer…
Hvis det ikke blir alvorlige bivirkninger (og hvis man ser på andre NK-selskap, som Artiva, så fungerer det åpenbart passe greit å stappe NK-celler inn i pasienter), så kan det ta lang tid før vi får et definitivt svar på om TCR-NK ikke virker (eller virker). Og alle tendenser til at det kan virke vil kunne drive kursen opp.
Spør du meg er trikset å være ute før det er snipp snapp snute.
Fare fare biotekinvestor,
nulling skal du lide
den som gir seg alle sist
skal i den sorte gryte
Hvis du trenger en indikasjon på hvordan det kan gå, følg litt med på Sellas Life Sciences fremover, jeg gjetter sjansen er ganske stor for at de har rekruttert for "friske"pasienter til at historiske tall er noe å ta utgangspunkt i når det gjelder effekt.
SLS har gått rundt tiern fra før jul, da lå den på $1,50, mens har vært oppe på $15 en liten tur pga hypen av sen avlesning i REGAL-trialen. Kan fort være at mange der vil finne ut “the hard way”, hvordan det er å være inne på tidspunktet når musikken stopper. Ev. så bommer jeg. Poenget er bare at man altså kunne gjort seg 10x uten å sitte over en kritisk avlesning, hvis man hadde skjønt når man skulle inn, og når man skulle ut.
PS: Krysser fingrene for at musikken ikke stopper for ZLNA, men greit å vite når man skal ta gevinst.
Tja, først må vi få noen svar på 3+3+3 doseskaleringsstudiet som skulle komme medio -26.
Mcap ZLNA er røffly 1/4 av mcap Circio i dag, og det blir jo litt av en heisatur hvis disse dataene sender ZLNA dit.
Det var neppe noen som trodde Circio skulle ta 10-gangern så raskt som det gjorde, og mye av det samme kan skje her også (?).
Skal børste støvet at hausse-generatoren, bare pasient nr. 1 ikke får seg fjerde grads innvendige forbrenninger og forsvinner rett over i intensiven.
Hva tror du er det potensielt svake punktet her @Bob_le_Plast ? NK virker, det vet man jo og har visst lenge, tenk rituximab liksom. Men det er jo kroppens egne NK-celler som påkalles fordi cellene “merkes” (hvis jeg skjønner dette rett da). Kan problemet her bli at ekstern NK havner andre steder en det skal? Eller, for å omformulere, at TCR-delen ikke finner frem til dit den skal? Eller kuker det til og binder seg til noe annet? Eventuelt: Vil kroppen fjerne det “fremmede” produktet før det får gjort jobben sin?
Rituximab har meg bekjent ingenting med NKceller å gjøre? Rituximab bindes til CD20 reseptorer på B-celler.
Det er vel foreløpig nesten ingen behandling som bruker Nk-celler, men det er heller aldri prøvd i sammenheng med TCR, så dette blir spennende!
Korrekt! Og dette “flagger” igjen B cellen som har fått rituximab bundet til seg for destruksjon, som (litt forenklet) stort sett utføres av kroppens egne NK celler.
Basicly, rituximab gjør ikke så mye annet enn å binde seg. Men bindinga gjør igjen at kroppens NK celler dukker opp og kverker b-cellen.
Ikke en tråd om andre selskap dette, men amerikanske Artiva Biotherapeutics kjører off the shelf NK-celler sammen med rituximab i leddgikt med tilsynelatende fine resultat. FDA har gitt dem RMAT og greier:
Interessant for ZLNA-aksjonærer også, f.eks fordi:
“Safety data from 55 autoimmune patients treated with AlloNK plus rituximab showed no cytokine release syndrome (CRS), no immune effector cell-associated neurotoxicity syndrome (ICANS), no AlloNK-related serious adverse events, and no treatment discontinuations due to adverse events. The rate of Grade 3 or higher infections was 2%. Two of 55 patients were hospitalized for treatment-emergent adverse events during the initial 28-day post-treatment period, neither deemed related to AlloNK.”
Kanskje kan ZLNAs TCR-NK vise like god toleranse?
Forskjellen er seff at AlloNK bare er “vanlig” NK, ikke modifisert.
Skal bli jævla interessant å se om TCR-delen til ZLNA virker etter hensikt. Hvis så, er det jo bare å ro jolla helt inntil og laste til ripa er et par cm over vannflaten.
Skal de melde resultater uten å melde first patient dosed?
Nei, de må da melde at de er i gang? Synes det ville vært veldig rart (for et så lite biotek-selskap) å ikke melde at forsøkene nå er i gang.
Det er derfor det skurrer litt med guidingen.
Gjetter på at caset er at første pasient ikke er dosed ennå.
Trenger ikke ta mange ukene fra det punktet til man har safety data.
Så kan man diskutere hva som skjer. Er greia at selskapet screener ganske hardt på hvem de vil prøve seg på? Er jo litt krise om 1. pasient får alvorlige bivirkninger eller stryker med, fordi vedkommende er svært svekket i utgangspunktet.
Eneste selskapet har guidet er vel at det kommer data fra midten av 2026.
Det 1. sitet åpna i begynnelsen av mai, det er 2 mnd siden nå. Spør du meg så er vi på en ganske strukket “shortly”, til og med innen biotekverden. Gi det frem til august, og “shortly” er definitivt feil ordbruk.
Så kanskje vi går rett på data, slik du antyder? Et mulig case er jo at det har vært noen pasienter inne allerede, men selskapet har valgt å ikke melde det (er jo biotek på Oslo børs vi snakker om her), så kan vi jo spekulere i hva årsaken til det ev. måtte være.
Foreløbig mest tro på at pasientscreeningen har tatt litt mer tid enn forventet og at første pasient meldes i løpet av sommeren.
Nei. Det er helt utenkelig. Ble vel også sagt på radium podcast at de ventet på melding første pasient dosert. (Ingen ref. nå, er fra hukommelse så ta med klype salt).
Uansett, guidingen sier «from… » så selskapet har sitt på det tørre. Drøyer det kan de endre guidingen. Ville ikke vært første gang i historien det skjer for et biotech selskap for å si det forsiktig…
Rituximab er ingen god sammenligning her?Targeting av b celler i blod med antistoff, og deretter drap via f.eks NK celler er noe helt annet enn solid tumor. Spørsmålet for zelluna og TCR-NK er om NK cellene kan gjøre en like god jobb som T-cellene i å infiltrere en solid tumor. (De tester i en indikasjon der TCR-T har vist effekt) NK cellene kan gi en liten edge “in-vitro” (pga NK killing uavhengig og i tillegg til TCR), men vil de vise persistence, infiltration og effekt i solid tumors? Hvis ja, så blir det gøy! Hvis tja, så kan det fortsatt bli gøy.
Personlig tror jeg t celler trumfer her (i hvert fall på effekt!) Men blir spennende å se!
the1nonly
Det stemmer at Jonas Einarsson sa at melding om første pasient burde komme iløpet av de nærmeste dagene.
Det var i18 juni podkasten, så jeg synes det er merkelig hvor lenge det drøyer. Starter på tiende uka i morgen etter Cite 1 å pnet 6 mai!?
Det er mulig at det er vanskelig å overbevise pasient nr 1 til å prøve en helt ny behandling? For min del lett å tenke seg at man sier at jeg vil gjerne være med på en studie som dette, men vil være nr 2 - 9 og ikke nr 1 
Hvis man ser på indikasjonene her, så burde vel de stakkars pasientene være villig til å prøve det meste? Ikke bare for sin egen del, men rent altruistisk også.
Jo, det er riktig det. Men usikkerheten er jo litt ekstra som nr 1, er jo heldigvis ikke en avgjørelse jeg selv har måttet ta.
Det tror jeg ikke noe på, det her er pasienter som har fått dødsdommen, jeg vil ihvertfall sagt ja uten å nøle, hva er alternativet!