Er det Zellunas data eller andre prekliniske data med TCR-NK du viser til for tumorreduksjon her?
Fra dagens artikkel i Dagens Medisin, som er et intervju med styreleder Tuv. Tar med siste del :
– Verdensledende sted for kreftbehandling
Studien som nå er startet i Storbritannia er designet for å undersøke behandlingen som er rettet mot kreft som uttrykker MAGE-A4, som finnes i mange solide kreftformer. Blant annet eggstokkreft, lungekreft, synovialt sarkom og hode-halskreft.
– Hvorfor er første pasient i Storbritannia?
– Det handler om at det er et verdensledende miljø innen kreftbehandling der, det er god pasienttilgang og synligheten det gir på globalt nivå. Og så klart spiller også det å få behandlingen gjennom britiske regulatoriske myndigheter inn. Det er et bra sted for den første studien, sier Tuv.
Studien gjennomføres nå ved The Christies i Manchester og Royal Marsden i London, to av verdens ledende kreftsentre. Fiona Thistlethwaite ved The Christies leder studien.
I The Independent siteres hun på at til tross for at det er en fase 1-studie som primært ser på sikkerhet, representerer den et spennende skritt fremover i arbeidet med å utvikle nye behandlingsalternativer for personer med såkalte solide svulster.
– Vi håper kunnskapen som kommet ut av dette vil bidra til å forme fremtidens kreftbehandling og bedre resultatene for pasientene, uttaler hun.
Studien er en såkalt åpen tre pluss tre, doseeskalerende studie. Nå skal sikkerhet og biologisk aktivitet, samt signaler på om behandlingen har effekt på kreftcellene, undersøkes.
– Det er vanskelig å si mer om tidsaspektet, det vi har kommunisert ut er at data vil komme fra nå av og fremover. Nå starter klokka.
– Lett og anvendbart for klinikere
Tuv forteller at noe av grunnen til at Fiona Thistlethwaite, ansvarlig lege for studien ved The Christies, er positiv til konseptet er at det er enkelt for klinikere å gi pasienten TCR-NK produktet.
– Det er hyllevare som ligger ferdig produsert når pasienten trenger behandlingen og den forventes å kunne gis flere ganger. Det er sånn sett lett og anvendbart, som kan gjøre det attraktivt for klinikere.
Styrelederen understreker at den kliniske utprøvingen akkurat har startet, men mener at fagmiljøet i Oslo og ved Radiumhospitalet kan være stolte over innovasjonen som nå testes ut.
– Jeg tror dette kan ha stor betydning, vi viser hva vi kan få til i Norge. Vi snakker om en global industri, hvor miljøet her stikker seg ut. Det er stor interesse for celleterapiplattformer og det har vært en rekke store transaksjoner med de globale farmaselskapene basert på data fra kun noen få pasienter.
Zellunas egne data. NK-celler har også blitt validert eksternt av andre aktører, men forholder meg til Zellunas data da de er de eneste som kombinerer TCR-celler og NK-celler.
Da tenker du på fig 5b “Cell death of single and mixed target cell cultures” som de også viste video av på kapitalmarkedsdagen 14 april, antar jeg.
Siden dette er 2D-cellekulturer så blir det vel en overdrivelse å kalle det “vist betydelig tumorreduksjon”.
Hvis du søker pubmed vil du finne at Zelluna ikke er de eneste med TCR-NK.
Ut fra hva jeg vet, så er det kun små akademiske forskningsgrupper som har testet ut TCR-NK-celler i preklinikk. Det var kanskje litt upresist av meg, men la meg reformulere meg selv: Zelluna er ledende innen TCR-NK og de eneste i verden som tester ut dette i klinikk. De har også en vanvittig bred IP på TCR-NK i terapi, så de kan i prinsippet ende opp med å “eie” hele det terapeutiske TCR-NK-feltet.
Zellunas teknologi har blitt testet på 3D-modeller. Men det er kanskje mer presist å skrive at deres teknologi har vist sterk antitumoraktivtet i 3D-modeller, fremfor tumorreduksjon. Veldig bra at du påpeker dette. Tumorreduksjon blir nok litt feil betegnelse siden selskapet ikke har uttalt det selv.
Jeg har ikke satt meg inn i hva patentene dekker, men ser flere har skrevet at Zelluna har en bred dekning på feltet.
Det gjorde at jeg ble overrasket over det jeg fant av andres studier på dette da jeg søkte etter info om teknologien. Shance Li et al. publiserte bl.a. i 2023 TCR-NK som de har testet mot xenografts i mus. De fant ikke tumorreduksjon, men at veksten av de aktuelle xenograftene kunne hemmes.
Jeg er noe skeptisk til håpet/påstanden om at TCR skal hjelpe NK-cellene til å nå frem til de tumorcellene som mangler antigenet som TCR gjenkjenner (dette har blitt fremhevet som en viktig mekanisme i presentasjoner og diskusjoner), men nå får vi se hva den kliniske studien viser.
Det blir vanvittig spennende! 
Link?
Jeg har heller ikke satt meg inn i detaljene rundt patentene, men tatt utgangspunkt i hva selskapet selv har kommunisert. Og de har jo brukt denne illustrasjonen flere ganger tidligere:
Du har ikke spesifisert hva du ønsker link til. Antar det kan ha vært den jeg viste til fra 2023 (publisert online august 2022):
Bør sies at dette var noe annet enn det zelluna prøver på. Konstruktet deres var en form for chimeric TCR; med t cellebasert antigen gjenkjenning, mens de intracellulære signaleringskomponentene var NK basert. Zelluna putter alt som trengs for at en “vanlig” tcr skal fungere (i teorien), inn i NK celler. I tillegg var mesteparten av eksperimentene gjort i NK-92 celler, en transformert cellelinje, bittelitt gjort i primære NK celler.
(Hva det har å si for effekt/funksjon vil man nok trenge en del flere eksperimenter for å si noe om.)
Det viktige her er vel at reseptoren de setter inn i NK-cellene benytter ekstracellære TCR-domener til antigengjenkjenning (“We designed a chimeric TCR (TCR-28-2B10/BBζ) that con
sisted of the extracellular domains of the TCR α / β chains specific for the HLA-A2-restricted NYESO-1-derived “SLLMWITQV” epitope”)?
Er f.eks. denne løsningen så ulik det Zelluna gjør at det ikke er dekket av patentene?
Det er jo interessant at reseptoren gir NK-cellene cytotoksiske egenskaper. Dette gjør at jeg ikke tviler på at Zellunas NK-celler også vil kunne gjenkjenne og drepe målcellene in-vitro, slik Zellunas tester viser. (Men det er ikke der usikkerheten i den pågående kliniske studien ligger. Det er om cellene lever lenge nok og finner fram til målcellene in-vivo, og ikke hemmes av tumormiljøet, samt om man får den tilleggseffekten man håper ved at NK-cellene samtidig dreper tumorceller med nedregulert antigen).
Det er vel et rent akademisk prosjekt fundet av offentlige midler og utført på et universitet, så de behøver vel ikke å ha lisensiert en patent for å utføre ikke kommersielle forsøk?
Har du oversikt over Zellunas patenter?
Jeg gjorde et søk i espacenet på Zelluna og fikk 2 treff. Begge med prioritetsdato i 2023. De har kanskje noe fra tidligere som ikke er registrert på deres selskapsnavn?
Det er to forhold som er aktuelle å se på: Er den chimeriske reseptoren i NK-celler publisert 2022 før Zellunas prioriteringsdato, og er den tilstrekkelig ulik TCR til at den kan svekke patentet?
Nei, ikke oversikt utover det som har blitt presentert fra selskapet.
Kan patentene stå på Inven2?
Er på farten selv nå, så får ikke sjekket.
Patentene eies av Inven2. Zelluna har kjøpt det de kaller eksklusive lisensrettigheter. Avtalen er nylig betalt i form av aksjer.
Takk. Har du ref/nummer på de som gjelder TCR-NK?
Kan ikke finne referansenr. Da må det vel sikkert i så fall rettes en henvendelse til selskapene. Avtalen ble inngått så tidlig som 2016.
Ganske så sikker på at dette ikke ville blitt dekket av patentet til zelluna, stor forskjell på de konstruktene der.
Men tenkte det var mer interessant for diskusjonen om potensiell effekt. Jeg tror chimeric NK/TCR vs “native” TCR + CD3 reseptor - altså forskjellene i intracellulær signallering, kan ha en del å si for tingene du nevner (alt som kommer etter antigen binding vel å merke). Tror dermed signalene om effekt i musemodellen i Li paperet ikke nødvendigvis sier så mye om effekten vi kan håpe på fra zi-ma4-1.