Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Zelluna (ZLNA)

Fant følgende på UNIV OSLO (Wälchli, Sébastien; Suso, Else Marit Inderberg; Gaudernack, Gustav; Kvalheim, Gunnar): US11155786B2·2021-10-26
(EP2016051344W·2016-01-22)
Så det er nok den Zelluna baserer seg på.

Universal killer T-cell
Abstract
The present invention relates to a modified natural killer (NK) cell and its use in personalised medicine. The modified NK cells of the present invention are non-immunogenic, meaning that they are able to be administered to any recipient subject without being rejected by the host immune system (they are “universal”). In a first embodiment the non-immunogenic NK cells are modified to express CD3 to allow a T-cell Receptor (TcR) to be expressed. In a further embodiment the non-immunogenic NK cells are further modified to express a TcR together with the CD3 co-receptor. Co-expression of CD3 with a specific TcR results in the modified NK cells showing antigen-specific cytotoxicity towards target cells. Universal NK cells can thus be targeted against specific antigens, and may thus be used in personalised medicine, particularly in the field of oncology.

1 Like

Her er vel den sentrale patenten omtalt på side 53 i prospektet som ble laget i forbindelse med fusjonen med det gamle Ultimovacs.

7.8.1.1 License agreement with Inven2
Zelluna entered into a second amended and restated option and license agreement dated 23 October 2020 with Inven2, replacing the first amended and restated option and license agreement. The inbound licensed IP relates to the patent family PCT/EP2016/051344 “UNIVERSAL KILLER TCELL” and all foreign equivalents thereof, in addition to related know-how. The filing date of this patent application is 23 January 2015 and the normal patent term in most jurisdictions is 20 years from filing date.

Ellers så er nok min videre kunnskap om de ulike patentene begrenset, så jeg har nok ikke så mye å bidra med på dette temaet.

Tviler sterkt på at selskapet går ut og sier at platformen er patent beskyttet uten at den er det :thinking:

Uten at det vel fremkommer noe nytt så har journalisten i Medindia her laget en ganske grundig oversikt over behandlingen :

1 Like

Bra med positiv oppmerksomhet, så et fint funn. Men «journalisten» har nok fått god hjelp av AI.

Men jeg må legge til at det er for meg helt merkverdig at aksjen ikke har fått mer oppmerksomhet etter at denne historien kom frem. Det er tross alt en helt ny behandling og tilsynelatende er pasient #1 i god form og ved godt mot.

Har selv kjøpt meg opp til smertegrensen av jeg kan forsvare av konsentrasjon i porteføljen, så det blir spennende å følge selskapet videre.

3 Likes

Supert funn. Tydelig mere oppmerksomhet i UK enn her hjemme.

Trinn 1 i studien vedr. uakseptabel tox er gjennomført, pasienten er ved godt mot og skal videre undersøkes den 24.d.m.

Dette blir den viktigste testen, ser vi positiv forandring i tumor da, bør vi bestille flere billetter nordover.

Dersom de lykkes med studien, kan selskapet ha knekt en av kreftmedisinens største nøtter: celleterapi mot solide svulster – onkologiens hellige gral. (Ref: folk med peiling)

Kryss fingre og ellers det du har.

3 Likes

De har sikkert dekning for det de skriver på nettsidene sine: “Strong IP position provides an unprecedented opportunity to capture the market of an entire therapeutic field”.

Samtidig skriver de også i 2025 i detaljene at det er usikkerhet knyttet til dette (som forventet, og ikke spesielt for Zelluna):
“Zelluna’s commercial success will depend in part on its ability to obtain and maintain intellectual property protection with respect to its proprietary technology and products. This will require Zelluna to obtain and maintain patent protection for its products, methods, processes and other technologies to preserve trade secrets. As of the date of this Prospectus, Zelluna holds certain exclusive patent rights and has filed patent applications as detailed in Section 7.8 “Zelluna’s dependency on patents, licences, contracts, etc.”. However, it is difficult to predict the degree and range of protection any patents will afford against competitors and competing technologies, including whether third parties will find ways to invalidate or otherwise circumvent the patents, if and when additional patents will be issued, whether or not others will obtain patents claiming aspects similar to those covered by Zelluna’s patents and patents applications, whether Zelluna will need to initiate litigation or administrative proceedings, or whether such litigation or proceedings are initiated by third parties against Zelluna, which may be costly. It is uncertain whether any of the pending patent applications will result in the issuance of patents that effectively protect Zelluna’s technology or products. Should Zelluna not be able to protect its intellectual property and know-how, it could have a material and adverse effect on Zelluna’s business, financial condition, results of operations, cash flows, time to market and prospects.”

Men vi får nok kliniske data som bestemmer retningen på kursen lenge før dette blir en problemstilling.

Så er det jo, i tillegg til det patentrettslige, faglig interessant at det er mulig å lage funksjonelle chimeriske konstrukter som gjør at det i praksis er en glidende overgang mellom “CAR” og “TCR”. (Jf publikasjonen fra Shance Li et al. linket til i går).

2 Likes

Den teksten du la til der er en typisk “disclaimer” og veldig vanlig innen biotek.

2 Likes

Ja, at man tar forbehold når det gjelder patenter er ikke spesielt for dette selskapet. Så man må gå mer konkret til verks for å finne ut hvor god dekningen faktisk er, og hva som finnes av aktuelle problemstillinger. Det er en svært krevende øvelse, og der siste ord ikke er sagt før etter et evt. patentsøksmål.

“TCR”-NK -publikasjonen vi har diskutert reiser problemstillingen om hvor ulik en TCR-reseptor må være før den faller utenfor Zellunas patent, jf. kommentaren fra AltruHauk ovenfor.

Deler også AltruHauks mening om at det mest interessante for vår diskusjon nå er hva publikasjonen kan si om potensiell effekt.

2 Likes

Zelluna ASA: New share capital registered

1 Like

Jeg har aksjer som gjør at om zelluna går 10x så tar jeg tilbake tapet i ultimo :see_no_evil:

Jeg er litt usikker på om en marketcap på 6 mrd er mulig før oppkjøp. Kanskje med en god lisensavtale? Hadde vært ekstremt morsomt da!

1 Like

Jeg gjorde det samme i circio, handlet mine 40 000 aksjer på 0,68 og snittet ned hele veien til 14kr. har nå 20k igjen som skal få stå til det blir fail/sold :grinning_face_with_smiling_eyes:

Brukte litt av gevinsten til å kjøpe zelluna rett under 20kr og satser de skal ta samme vei som crna gjorde!

2 Likes

Zelluna ASA: Invitation to Second Quarter 2026 Results Webcast Presentation

Inven2 som har startet nedsalget igjen, ikke rart vi drar sørover i en tid hvor markedet burde prise inn forventninger…

Hvorfor bry seg, aksjen er dau helt til dataene kommer, himmel eller helvete

3 Likes

Siste oppdatering jeg kan se er fra 10. August med 1,886,000 aksjer. Hvor mange aksjer sitter de med nå?

1 850 300

Fra E24 sine lister publisert i går kveld.

En helt håpløs måte å selge på hvis de skal ut med mye aksjer.

Det er jo småtterier de har solgt da. Det straffer riktigt kursen fordi det nesten ikke er aksjer i omløp. Men i det store bildet betyr jo ikke dette noen ting. De trenger vel spenn for å betale høye lønninger i offentlig sektor.
Blir mest spennende å se om nedsalget fortsetter.