Strømmen alene på ett år, vil gi minimum inntekter på 1/5 av verdien på bedriften idag
Ser de fleste antar denne forsinkelsen handler om endelig signering av Tilapia for 25år. Jeg tror også det er det, og det er vel typisk at ting på regjeringsnivå tar mer tid enn man skulle tro var mulig.
Men det er andre ting som bør skje denne høsten. Strømproduksjonen har vel vært mål om å øke siden mars. Nå har de fått inn strømpenger som kan gå til nye turbiner feks, og evt innstallering av slike kan jo ferdigstilles i disse tider.
Eller økt produksjon på oljefelt? Eller ytterligere nye oljefelt?
Vet ikke, men ser ingen nedside i denne aksjen. Dagens markedsverdi har de vel på konto/oljetank nå? Kursmål alt mellom 0,2-0,8kr innen 6mnd er mitt bet.
En på FA forum kom med en ny teori på hva som venter ihht utsettelsen av IC. Nemlig oppkjøp av større aktør. Hadde ikke slått meg, men det er jo faktisk mulig. Olje/gass er aktuelt som aldri før. Zenith har muligheter for økt produksjon, og med Tilapia så er det litt mengde på det også.
Hvis dagens regnskap viser verdier i bakken for ca 2mrd, og Tilapia har langt mer, hva kan et evt bud komme på? 50øre aksjen? 1kr? 2kr? 5kr?
Jeg tviler på at bud vil komme på 4xdagens kurs eller 8x, 16x, 40x. Zenith er billig priset, men det får være måte på. Her tror jeg FA-forumet ønsketenker (ev. hausser). Hvor mange tror du hadde stemt nei til 30øre slik de siste årene har gått?
Et oppkjøp kan sikkert skje, men de kursene tror jeg ikke er realistiske.
Tja, nå er det jo nettopp forskjellen på Zenith de siste årene til nå, og det som ligger fremover i tid som er grunnlaget for prisingen. I februar lå oljeproduksjon på 600fat/dag, noe som da tilsvarte ca 200mill pr år. Uten Tilapia planlegges en økning på ca 1200fat til 1800fat pr dag. Det er 3x, ca 600mill. Tilapia antas å kunne gi 5000fat pr dag på full gass. Da snakker vi 6800fat/dag, eller drøye 11x. Så kommer strømproduksjon på toppen med sine 80-90% overskudd.
Ettersom kursen ikke har rørt seg nevneverdig siste året, som om den henger fast i 600fat, så vil jeg tro at veien til 30 øre er kort når økte produksjonstall viser seg. 80øre er ikke stiv pris hvis de bikker 5000fat/dag, iallefall ikke hvis produksjonskostnadene holder seg lave og avansen blir høy i prosent. 5000*90$*365=$164mill salg. Hvis 20% margin så blir det ca 330mill NOK overskudd. P/E på 7 vil gi 2,3mrd NOK selskapsverdi, kurs 1,27kr, ca 10,5x dagens.
Da har selvfølgelig alle som ville stemt ja til 30 øre solgt seg ut for lenge siden
Jaja, så må marginen bli betydelig høyere før man kan snakke de største anslagene, men at det er latent og realistisk meget stor oppside her bør det ikke være tvil om.
Dersom alt klaffer er Zenith verdt det mangedobbelte av hva det er priset til i dag, det er jeg helt enig med deg i.
Men det handles aksjer til 11-12 øre hver dag, så mange vil nok være villige til å ta et tilbud langt under 50 øre. Dersom du har tiltro nok til å takke nei til 3X for eksempel så er det logiske egentlig å ta opp lån for å kjøpe Zenith-aksjer til dagens pris. Jeg vet en del forumskribenter er der, men tror du det er mange nok til at en eventuell oppkjøper vil gi 1kr? Det virker litt søkt på meg. Jeg håper du får rett da.
Joda, hvis et tilbud kom på mandag så ville nok 99% av småaksjonærene tatt langt under 50øre, men er tviler på at ledelsen/storaksjonærene som kan bruke kalkulator ville det. Sett mot kursen siste 12mnd så virker det søkt med et salg så langt over, men nå er jo realverdiene som de er.
Et annet scenario er feks at Zenith selger Tilapia til Eni(opererer i samme land) for si 1mrd NOK(kurs ca 0,55kr), bruker litt av pengene, 200mill, på oppgraderinger andre steder og betaler 800mill i utbytte (ca 0,44kr aksjen). Mulig det må skattes slik at tallene blir lavere…, men da spiller ikke historisk aksjekurs noe ettersom feltet blir solgt til markedspris og “tvinger” frem verdiene.
I dag meldte Petronor at de bikket 5000 fat/dag oljeproduksjon. Børsverdi 1,3mrd.
Da har man et anslag å vurdere fra hvis Tilapia kommer med sitt 5000 fat potensial (tilsvarer ca 0,72kr i Zentih, eller ganske nøyaktig 6x fra dagens prising)
September 21 , 2022
ZENITH ENERGY LTD.
(“Zenith” or the “Company”)
Credit Rating Upgrade
Zenith Energy Ltd. (LSE: ZEN; OSE: ZENA), the energy company with proven revenue
generating production, exploration and development assets in Africa and Europe,
is pleased to announce that BCRA Credit Rating Agency AD (“BCRA”) has upgraded
Zenith’s long-term debt issuer credit rating to ‘B with Positive Outlook’.
Kanskje det var dette som fikk utsatt IC?
Da er vi i gang med nok en godkjenningsprosess i Afrika. Denne gangen et felt med olje og gass i Benin. Tipper dette var nyheten som fikk IC utsatt.
Det feltet har jo skikkelig oljeplattformer, ikke bare maskiner tilkjørt på semitrailere som de minste idag. Vinner de med budet så endres Zenith fra oljemygg til en hissig oljeveps!
Håper ikke dette er hovedgrunnen. Er Tilapia vi alle venter på…
Er vel litt andre nivåer man må opp i for å vinne sånne anbud nå om dagen. Det holder neppe med knapper og glansbilder lenger…
Alle håper på Tilapia, men dette var også betydelig nok til å flytte en IC.
Håper du har rett
Hej Norge
Sikke noget vrøvl, Zenith udsætter da ikke IC på grund af ansøgning om ny koncecion i Binin, en ansøgning er ikke Game C.
Men en tildeling af en licens er en Game C. Og vil drive kursen Nord over😮
Hvis IC er udsat på grund af ansøgning — ja så har Zenith holdt aktionærerne for nar.
Håber AC har mere at byde på inden IC den 28.
Dansken
Helt enig med deg! Benin budet bør bare være en bonus og ikke hovedgrunnen til utsettelsen.
Dollaren er meget dyr om dagen. Den har økt ca 18% siden Zenits oljesalg i April, så man kan si at $86 idag tilvarer $101,5 (april-dollar) målt mot norske kroner.
Siste 12mnd er aksjekursen til Zena ned 3% mens dollar er opp 23%(tilsvarer $106 idag). Dvs i dollar er kursen til Zena ned ca 21,5% på OB siste 12 mnd.
Ang IC så håper jeg de kan melde økt (dobbel?) strømproduksjon i Italia. Det har lenge vært en plan…