Enig men husk at det er docking, scrubber installasjoner i Q4 og ventetider på mye.
Så 365 dager er bare fantasi.
Men sykt gode rater, absolutt
Annab, ADS Cash Carriers er ikke påvirket av docking og scrubberinstallasjoner, de er ferdig med dette. Men hvis du hinter til usikkerhet til hvordan scrubberinstallsjoner vil påvirke ratene fremover så er jeg enig i at dette er spekulativt.
Jeg tror ratene vil være gode i 2020, naturligvis ikke på dagens nivå gjennom lavsesong.
Husk, mange av båtene som har fått utsatt skrubbermontering pga. de gode ratene må før eller siden til land. Sannsynligvis prøver rederne å få båtene inn til neste sommer, dette vil motvirke sommerdippen.
Jeg har ikke beregnet ut fra 365 dager, men ut fra det ADS selv oppgir av cash generation i sin Q3-rapport. Jeg har kun ganget opp inntjening med en høyere rate.
Dette gjelder selvsagt ikke Q4, men rater fremover. Et snitt på 140’ er selvsagt langt unna, men et snitt på 85’ er ikke så uoppnåelig som man skulle tro. Shippingmarkedet er volatilt og jeg ser ikke bort fra at vi kan bli overrasket over utviklingen fremover.
Page forsvant fra VLCC Fixtures-appen, og nå er Serenade på subs på samme nivå. Vi får håpe det betyr at begge får sluttet på disse nivåene!!
Ratene kan umulig gå ned de neste dagene basert på konflikten mellom USA og Iran, så vi får håpe at disse går gjennom til slutt…
EDIT: Ratene er oppdatert og det står nå USD110.000 incl idle days.
Og der kom plutselig Page også tilbake. Omtrent på samme nivå som sist. Måtte de bare gå gjennom nå, så er festen i gang!
EDIT: Ratene er nå oppdatert på VLCC-appen, og det står nå USD102.000 incl idle days for Page. En betydelig reduksjon, men fortsatt fine tall!
Latterlig rate!
Spetalen og to andre røvere har i dag også «kjøpt» VLCC til 106musd!
Vi ser allerede økte priser på asset. Dette er bull for ADS også!
Helt uforståelig at kursen står og stamper rundt 32kr fortsatt. Hadde egentlig ikke tenkt å gå inn med mer her, men dette må jo en gang oppdages av markedet. Og da kan det gå fort oppover!
Hvor mye av gjelden dekkes av skrapeverdien på båtene? Er de verdt mer enn gjenværende gjeld?
Om disse ratene holder seg så har de betalt ned gjeldene på no-time… Regnestykkene er helt elleville. Har det ikke i hodet, og orker ikke finne det fram nå. Men tallene er helt rå. Mener å huske jeg regnet ut at dersom de snitter på USD80’ per dag i år, så får vi ca. 29 kr i inntjening per aksje. PS: Ta det med en klype salt, jeg husker som sagt ikke nøyaktig.
Kommer selv til ca. 27 kr per aksje i FCFE i det scenariet, så det stemmer ganske bra med mine beregninger. Riktignok greit å huske på at det er høysesong i tankmarkedet nå, og at ratene antagelig vil komme noe ned fra dagens nivåer frem mot Q2 og gjennom Q3.
ADS estimerer en skrapverdi på USD 16m per båt ved en stålpris på 400 USD/ldt, mens brutto gjeld er på USD 37m. Ser riktignok ut som prisene er noe lavere enn 400 USD/ldt for øyeblikket.
Finansavisen hausser for oss, flotte greier.
Utrolig bra!
Arctic har kursmål 50 + utbytter i år.
Cleaves har 48!