En vannvittig graf!
Nei, spurte @pdx i går, og han svarte at han kun har tilgang til tickerne som finnes på yahoo finance - der er tilsynelatende ikke merkur market inkludert
En god forklaring på hva som skjer i markedet. Dette er ikke et kortsiktig blaff, men et grunnleggende skifte i shipping-bransjen (som har fått kortsiktig hjelp av sanksjoner osv.). Men markedet rykker ikke tilbake til start selv om Trump letter på sanksjonene.
Det var saker på CNBC!
Dette er vel bare relevant hvis skipene skal skrapes? Ingen vet jo hva skipsverdiene er i 2022 -
eller misforstår jeg noe her?
Med 30 milioner us/or above- er skips- verdiene i ADS, 90 millioner $(pluss verdi av scrubbere)
Dvs ca 810 millioner nok.
Skipsverdiene kommer opp over hele linjen, og NAV estimatene i flere av aksjene kommer til å få et løft. Spørsmålet er bare hvor mye.
Det betyr:
Gamle VLCC 2000 modeller kan selges for 30 millioner $
ADS har 3-2002 modeller med 17,5 års survey og scrubbere montert.
Når børsverdien er ca 650 millioner nok, skal nok denne reprises
skipsverdier er ekstremt relevant for aksjekursutviklingen. potensielt en drøy game-changer i et case som ADS. Det markedet stort sett regner på mtp strategien, er cash gen og forventet stålpris ved skraping i 2022. Det vi må ta innover oss i en ny sykel er hva de evt kan selge VLCCene for dersom ratene holder seg på et nivå langt over det det var da de kjøpte skipene. Det er en tynn ordrebok for VLCCer globalt, og det tar 12-18mnd å bygge skip. Det kan være markedet ikke bygger seg selv i hjel før ADS skal avvikle driften - det kan mao bli fryktelig mye penger de kan betale ut. selv om skipene ikke skal selges/skrapes før i 2022, er det jo ikke irrelevant hva selskapet har betalt for skipene de har og hva nåverdien er
Jeg forstår hvordan dere tenker og arrester meg gjerne om jeg tar feil - jeg har ikke inngående kjennskap til bransjen - men i mitt hode er stålverdien bare relevant dersom skipene skal skrapes eller selges. Ettersom jeg forstår endrer skipsverdien seg etter etterspørselen. La oss si etterspørselen er “normal” i 2022 - da vil skipene være verdt 18 mUSD og ikke 30 mUSD. Sant?
I og med at skipene ikke skal skrapes nå, så ser jeg ikke relevansen, all den tid man ikke kan garantere for 30 mUSD i 2022. Dersom prisene stiger astronomisk (så mye at et salg av skipene ville vært mer gunstig for aksjonærene enn å drifte dem) så ser jeg relevansen av nåverdien.
Men dersom det var tilfelle ville jo kursen automatisk gått til i det minste asset-verdi umiddelbart?
Når NAV i et selskap øker, er det normalt av aksjeverdien også øker for å reflektere den verdiøkningen. Uavhengig av hva man forutsetter er strategien til det respektivet styret. Så finnes det selvfølgelig rabatter til NAV, nettopp av grunner som du nevner. Det betyr dog ikke at en slik utvikling er irrelevant for en aksjonær. Faktum er at selskapet eier tre VLCCer, som er mer verdt nå, enn da de ble kjøpt. Det er positivt for selskapet, og dermed aksjonærene, uansett hvordan man vrir på det. Så vil selvfølgelig rate-utsiktene i 2022 kombinert med ståa i den globale flåten, være utslagsgivende for hvordan dette til slutt løses (salg og pris vs. skrap og stålpris)
Gå inn på Seeking Alpha, les om Nav/egenkapital/hvordan man kurs/pris setter skip/selskaper.
En ting som kanskje begrenser rederne fra å kontrahere nye skip med levering i 2021- 22 er at de ikke vet hvilke begrensninger IMO 2030 vil ha på eksisterende skip. Det er neppe lønnsomt for dem å investere i nye skip som bare kan brukes i 8-9 år.
IMO 2030 skal redusere karbonutslippene med 40 %, men ingenting er er klart å det snakkes både om batteriskip, solpanel på skip, seil og skip som går på LNG
I ADS er det langt enklere å verdsette aksjen ved hjelp av DCF-analyse enn det er i andre shippingselskaper, med tanke på at man kun trenger å forecaste cash flows 2,5-3 år frem i tid. I mine øyne bør derfor skipsverdiene drive aksjekursen i mindre grad enn i andre tankselskaper, men likevel fungere som nedsidebeskyttelse.
Ads Page er ventet å ankomme Singapore 20. Oktober.