Last app: VLCC Fixtures, gå så inn på cargohunt, da kan du selv konstatere fakta!!
Blir fort å ikke se skogen for alle trærne @Nocturne. Jeg snakker ikke om rater på 300k, det var en panikk-spike og var mer underholdende enn noe annet. Det er jo ikke noe det var noe stort poeng å regne så mye på. Men i det store og det hele kan ikke oljeraffinerier slutte å raffinere olje fordi frakt er for dyrt. De kan heller ikke få venner og familie til å bære oljen i bøtter fra feltene til raffineriene. Jeg vet ikke hvor balansen ligger - men den er langt under 300k, også mener jeg den også er langt over 15k som er breakeven for ADS.
Hvis ratene gradvis hadde steget til nivåene som er nå (i stedet for hoppe og dale igjen), ville jo folk fortsatt vært i ekstase.
Nettopp. Det psykologiske ankerpunktet ifht ratene er endret, og nå føles 100k dårlig. Det er tull. Frem med kalkulator og fornuft.
Nettopp, regner man med at skipene bare er verdt stålverdi i 2022, men ratene er på 45k så er fair kurs nærmere 40kr. pen oppside det. i hvert fall når man vet at skipene pt er verdt MYE. Holder skipsprisene seg som nå med samme rate-estimat på 45k er fair kurs nærmere 60kr.
Hvis du samtidig ser utbytte-kapasiteten ved rater på 55-65 000 $, (breakeven- 15 000)(Tc Ws 55,1år) blir det helt ok!!
Da tror jeg vi er noenlunde enige. Jeg hadde egentlig tenkt å vekte opp i Nano nå pga. emisjon og utvanning men ser @Manus har rett i at bare 5% av flåten er booket for November. Dette kommer til å være sykt siden det bare er snaue 2 uker igjen av måneden! Vurderer lodd her og i HUNT.
Hvor mye av overskuddet skal ads betale ut? Tilnærmet alt?
Leste på Hegnar forum tidligere i år hvor folk dagdrømte om rater på 50-70k i forbindelse med IMO2020
Alt av fri kontantstrøm kommer til å bli utbetalt både i ADS og Hunt. Sannsynligvis også i OET.
ADS Page er ventet inn til Singapore innen 48 timer, for å bunkre opp.
Er da klar for markedet.
Av 102 laster som skal/er forventet har de fixed 1 i løpet av dagen 4 nye er «on sub».
De prøver å vente ut hverandre, hvem gir etter først??(Vlcc-fixture)
Kan se slik ut, men får bare se. Skulle markedet etablere et gulv på $100k så ser det veldig bra ut.