Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Agasti ett spennende case? (AGA)

Vi kjenner alle til boblebegrepet (boligboble, overprisede aksjer etc). Men det finnes også “negative bobler”. Dvs f.eks. aksjer som er altfor lavt priset. Den lave prisen kan vedvare lenge, helt til boblen plutselig sprekker, og vi får en voldsom kursstigning.

Personlig tror jeg Agasti er i denne kategorien. :smile: Uansett interessant å lese om “negative bobler”, jeg har ikke tenkt på at disse finnes før.

Hvis du har litt tid til overs, @Hjalmar, vil du fortelle om hva Agasti holder på med? Har ikke satt meg inn i denne.

Edit: Eller… Spørsmålet mitt er vel heller hvorfor de er en “negative boble”/såpass underpriset?

Agasti forvalter rikingers penger. :smile: Se ellers agasti.no.
Jeg mener det er en seriøst underpriset aksje fordi P/E er veldig lav.

Utbyttet blir på 76 øre pr aksje, du må eie aksjene 9. desember:
http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20151118.OBI.20151118S77

1 Like

Kjøpte litt mer. Dvs kjøpte for alt jeg hadde av cash.

2 Likes

Agasti stiger fint fram mot 9. desember.

Er ikke det helt store volumet, spør du meg virker det som om det nesten ikke finnes selgere lenger.

Og for de som er redde for å bli sittende med en “uomsettelig aksje” pga lite volum, kan vi jo dra fram et lite eksempel fra nyere verdenshistorie;
Ta f.eks. Starbreeze. Omsetningen var ikke så stor på en typisk dag der heller, da vi kjøpte for omtrent 0.17 kr på sensommeren 2013.

1 Like

Tror du her helt rett Hjalmar, 34% er jo solgt men Agasti skal drifte porteføljen til BS, og får betalt for det. de resterende 66 % blir da ca. 1,60 med prisen som BS betalte, i tillegg besitter Agasti cash rundt 1kr.pr aksje, regnestykket blir da som følgene.
Blackstone sine 34% = 0,80
resterende 66% = 1,60
Cash = 1,00
Sum = 3,40
dette er ca kurs vi burde ha pr nå ut i fra Blackstone handelen, tar da ett lite forbehold att Agasti ikke bare solgte " indrefilet" sist gang til Black :slight_smile:
I tillegg kommer stadig forbedrede resultater fra Agasti som til slutt, når markedet slutter å tenke Acta hver gang de ser navnet til Agasti (med ny og meget dyktig ledelse m/ Jørgen Pløym Ulvness i spissen) kommer til å sende kursen oppover og jeg tror på bakgrunn av det som står øverst att kursen skal adskillig høyere enn det vi ser i dag. Jeg tror att Blackstone bare ville teste Agasti om de er den rette samarbeidspartneren for BS i deres inntog i eiendomsnorge. Fungerer dette sluker de Agasti på ett blunk, for meg kan de godt vente en stund for flere gode Q resultater vil drive kursen oppover alene, jeg gleder meg ivertfall over utviklingen så langt.

3 Likes

Har noen av dere en formening om hvor mye kursen på en aksje synker dagen etter utbytte?
Det logiske er selvfølgelig at den synker med nøyaktig det samme som størrelsen på utbyttet, men min erfaring er at kursen typisk synker litt mindre enn det.
Jeg leste ett sted at kursen typisk synker med utbyttets størrelse minus skatt.
Uansett vil det vanligvis ikke ha så mye å si, da et typisk utbytte maks tilsvarer noen få prosent av prisen på en aksje.
Det blir bare litt ekstra interessant i Agastis tilfelle, siden utbyttet er såpass stort.

Dette utbytte ble jo til ved å selge 34% av porteføljen til BS, men de skal jo forsette å forvalte denne for BS og får betalt for det slik att inntektene for disse 34% blir jo ikke borte, så hvordan markedet tolker dette blir jo spennende.
Tror vel kanskje denne går ned det som er utbytte med en gang men så er det jo dette att jeg tror mange sitter og regner på HVA om BS sluker hele selskapet, Sitter du inne da har du en meget pen gevinst, og dessuten har jo Jørgen lovet oss ett meget bra Q4. Tror det kommer ytterligere innsparinger i ansatte og drift og att de forsetter og øke bunnlinja i samme gate som de siste Qene. Sist men ikke minst, ikke glem att Agasti sitter på Cash tilsvarende 1 kr pr, aksje. Prisingen på denne aksjen nå er jo bare latterlig, så jeg er ivertfall tålmodig og det er KUNN ett krakk generelt i verdensmarkedet som får meg til å vurdere å selge denne :smile:
Edit: tror også att mye beror på hvor høy kursen er ved utbytte, er vi her vi er nå spretter vi fortere oppover igjen og er vi for eksempel i 2,60 tar det muligens noe lengre tid, men dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner fra min side. Uansett så ser vel det ut til att det å være Agasti aksjonær endelig lønner seg, har jo være mange magre år grunnet alt rotet de satte seg selv i

1 Like

Idag er det generalforsamling med avstemming over forslaget om å dele ut 76 øre pr aksje.

Jeg gjetter at Agasti-kursen stiger etter dette møtet hvis (dvs: når) utdeling av utbyttet er blitt vedtatt.

1 Like

Joda den steig, men som så ofte skjer var det noen som ville ut. Skjønner ikke att man vil ut nå… Har sagt det før, litt tålmodighet her vil bli belønnet på sikt. jeg vil ikke prøve å treffe bunner og topper på denne, har sittet stille og sett kursen gå fra 1,44/ 03,06 til nå 2,10.
Vil gjerne være i denne både for att den nye ledelsen med Ulvness i spissen har så til de grader snudd skuta og har jo i tillegg “Lovd” oss ennå bedre resultater fremover og sist men ikke minst, jeg har lyst til å være aksjonær i Agasti den dagen Blackstone sluker hele greia :wink: Spennende i morra, hvor mye ned skal vi og når starter vi klatringa oppover igjen?

Ja, skjønner ikke at noen gadd å selge etter kl to idag. Jeg regner liksom med at aksjen synker med maks 76 øre i morgen. Men siden jeg konsekvent gjetter feil så gjetter jeg herved at den synker sinnsykt i morgen og ender på ett øre. :slight_smile: Husk at jeg alltid gjetter feil…

4 Likes

Ja Hjalmar da blei det 0,70 ned etter 0,76 utbytte, jeg synes det er greit.
Spennende å se i dagene som kommer hvor veien går videre, jeg tok noen flere i dag på 1,40 snitt nå på 1,52 :grinning:

2 Likes

Synes ikke det var så verst idag, 6 øre opp i praksis. Høy omsetning også. :slight_smile:
Jeg sitter og ruger på mine aksjer. Snitt på 1.71. Ser litt stusslig ut når Netfonds beregner avkastningen og ikke skjønner at jeg har fått utbytte. :smile:

1 Like

Primærinnsider Svein Erik Lilleland har kjøpt 205000 aksjer i Agasti i dag og økte sin beholdning med ca. 10%. Ikke kjempestort kjøp men blir sjelden feil når innsidere kjøper :slight_smile:

3 Likes

Innsider kjøper 14 mill aksjer for kr 1.59 pr stk.

Småsparere kan kjøpe samme aksje for ca kr 1.43.

Hvordan skal vi tolke dette? :slight_smile:

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20151222.OBI.20151222S38

1 Like

Veldig bra Hjalmar er på jobb og viste ikke dette​:smiley: er vel bare en ting å si ,:+1::+1::+1:

Jepp, er vel kanskje både et innsidekjøp og et innsidesalg dette, men uansett ble aksjene omsatt for 1.59 kr. :slight_smile:

1 Like

Ja er vel en avtale fra i juni i år, vel vel råttent marked nå om dagen får vi litt mere trøkk siger vi nok oppover igjen , alt over 1.34 er jo pluss. Men vi vil ha tilbake 2 kr og oppover :wink:

1 Like

Om ikke før, så tror jeg vi ser 2 tallet igjen 18. Februar. :smile:

Flere som har skjønt at priser under 1.59 er billig idag.

1 Like