Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Tenker du at samfunnet blir rikere eller bedriftseierne eller evt en kombinasjon? Så lenge man jobber for andre så er det sjelden man får kastet penger etter seg

1 Like

Mye spennende, men jeg er redd det du skriver ikke er så lett å gjennomføre. Vårt økonomiske system er basert på at vi produserer.

Tror uansett at Ai kommer fortere enn vi aner og at vi er overhode ikke klar for det. Spennende å se hva som blir utfallet

1 Like

Effektivisering er å få mer ut av innsatsfaktorene. Dvs at vi som samfunn produserer mer varer og tjenester for innsatsen. Så er selvfølgelig innsatsen en kombinasjon av menneskelig arbeid, kapital, teknologi, osv - men det jeg mener er at vi vil få produsert mer av verdi per nedlagte menneskelige arbeidstime. Det fører til at verdien for våre arbeidstimer øker som kommer både arbeidsgiver (stat, kommune, bedrift) til gode, og oss selv normalt. Men det viktigste er at det gjør at staten blir rikere som helhet, og samfunnet blir mer velstående. Vi kan produsere mer varer og tjenester for å gjøre hverandres liv bedre som samfunn.

Det er etter mitt syn en total misforståelse. Hva er lønna - i dollar - for en skolelærer, en sykepleier, en taxisjåfør, i Norge kontra Portugal kontra Somalia? Tror man at disse i Norge er så mye mer verdt? Selvsagt ikke. Det er samfunnet som er så rikt at vi kan kaste penger etter folk for å gjøre arbeid tilsvarende det folk gjør i andre land som gir lønnsnivået i Norge. Ikke at vi er så superfantastiskflotte fra naturens side at vi er “naturlig mer produktive” eller noe sånt.

Så min påstand er at i Norge får middelmådigheter faktisk kastet penger etter seg fordi vi er så velstående. Og når samfunnet blir enda mer velstående så vil det skje i enda større grad. Og dette er utrolig positivt og gir ett flott samfunn.

Så er jeg selvfølgelig med på at vi avskaffer en rekke jobber, og får litt problemer på veien, men velstandsøkning grunnet effektivisering er etter mitt sum en svært positiv greie for totalen - dvs, hele samfunnet. Selv om det selvfølgelig, som alt annet, alltid går utover noen.

6 Likes

For å understøtte denne. Det er veldig mange arbeidsoppgaver som tidligere var livsviktige som i dag ikke eksisterer i velstående samfunn.

3 Likes

Tar opp mange av utfordringene vi har diskutert i tråden…

Damn :cold_face:

1 Like

Tror det er problemer med å flytte fra tråder med masse innlegg…

Vi kan jo bare fortsette her.

1 Like

Enig! Spennende tema som jeg ikke har noen sterke synspunkter rundt. pt.t, men som jeg nevnte så tenker jeg det vil være mye mindre problematisk om programmet la ved kildehenvisninger, ala wikipedia, slik at leseren av svaret kan forstå hvor informasjonen kommer fra, for lettere å kunne validere informasjonen.

Feks verdsettelse av selskaper. Innhenter all finansiell historikk, samt analyser på makro og trender fremover. Mange analytikere som blir overflødige da vil jeg tro!

Ok, ikke såå imponert :sweat_smile:

… Men tenker dette kommer seg veldig fort. Typiske ting jeg ønsker er å sammenligne to dataserier. Hvis jeg bare kan spørre AI-en om å hente dataene og så sammenligne og grafe det for meg, så er vi over i ren nytte.

1 Like

Og ren nytelse!

AI på bærtur igjen…

2 Likes

AI er ikke perfekt :slight_smile: Men bedre enn de fleste, så og si alle mennesker, allerede.

2 Likes

AI er som en superdyktig praktikant, som kan jobbe i masse forskjellige bransjer. Mulig terskelen for å lande den første jobben etter utdannelse nå blir litt høyere.

Dessuten har den veldig god arbeidsmoral, er alltid der fra morgen til sent og tar ikke ferie og kaffepauser.

1 Like

Come up with a compelling argument for why I, and others, should buy shares in Nekkar.

Nekkar is a company that is poised to revolutionize the renewable energy sector with its innovative technology and strong leadership team. Here are some compelling reasons why you should consider investing in Nekkar:

  1. Innovative technology: Nekkar has developed a unique wind turbine design that has the potential to significantly increase energy output while reducing operational costs. This technology is expected to disrupt the wind energy sector and position Nekkar as a leader in the renewable energy industry.
  2. Strong leadership team: Nekkar’s leadership team is made up of experienced professionals with a track record of success in the renewable energy industry. They have a clear vision for the company’s future and are committed to achieving their goals.
  3. Growing demand for renewable energy: With climate change and the need for sustainable energy solutions becoming increasingly urgent, the demand for renewable energy is growing rapidly. This presents a significant opportunity for companies like Nekkar to capture market share and generate strong returns for their investors.
  4. Potential for significant returns: Nekkar is still a relatively small company, which means that there is significant potential for growth and returns for early investors. If the company’s technology is successful and it gains market share in the renewable energy sector, investors could see significant returns on their investment.
  5. Positive social impact: Investing in Nekkar is not just a smart financial decision, it is also an investment in a more sustainable future. By supporting companies like Nekkar that are working to reduce carbon emissions and promote renewable energy, investors can make a positive impact on the environment and society as a whole.

Overall, Nekkar is a compelling investment opportunity for those looking to invest in a company with innovative technology, strong leadership, and the potential for significant returns. Additionally, investing in Nekkar can also help support a more sustainable future, which is increasingly important in today’s world.

1 Like

Litt uheldig når AI-en har misforstått på punkt 1) og kjører på med argumenter rundt det punktet videre. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Uansett et utgangspunkt som man kan undersøke videre. Jeg synes det er en av styrkene til AI selv om det er en del faktafeil spesielt rundt ting der det ikke er så mye data og/eller ting i endring.

En viktig ting er at den er bedre å sammenfatte tekst enn å jobbe med kvantitative data. Tenk deg at du snakker med en på første året på et humaniora studium på universitetet.

Når det er sagt så er den også bra på å foreslå kode i python og andre programmeringsspråk for veldig spesifikke formål. Foreslå best practices innen en rekke områder (også tekniske) etc.

Investeringsformål er et av områdene der jeg ikke har hatt noe særlig bruk for AI enda. Men litt generell resonnering rundt historiske perioder kunne den gjøre.

Det er et verktøy som vokser med brukeren, så om du sitter på mye informasjon kan du korrigere og veilede AIen eller filtrere bort det du vet ikke stemmer. Det er en vanlig fallgruve der man ser på dette som en selvstendig intelligens som erstatter oss, nei den forhøyer oss i beste fall og synergien mellom brukeren og verktøyet er det interessante for meg.

3 Likes

Jeg tenker problemet i like stor grad er eldre mennesker som ikke nødvendigvis er så gode på teknologi som vil slite med å ta nye verktøy i bruk og plutselig se seg selv bli utkonkurrert fra folk som med hjelp av AI kan produserer brukbar kvalitet vesentlig raskere.

Brukte litt tid i påsken på å installere stable diffusion lokalt på PCen og lese litt mer om bildegenerering.

https://civitai.com/

Dette er en kilde for modeller som folk trener opp for å gi resultater. Siden hvis du trener modellene på forskjellig materialet så får du forskjellige resultater.

https://civitai.com/images/150218?modelVersionId=15236&prioritizedUserIds=4055&period=AllTime&sort=Most+Reactions&limit=20

Det er for meg utrolig morsomt å se hva som kan lages, samtidig som man kan se dataene som ble brukt til å generere. I dette tilfellet:

image

Eller:

image

image

Eller:

image

Når man laster ned og installerer lokalt på PCen så kan du velge å bruke forskjellige modeller, trent på forskjellig materialet, og det gir forskjellige resultater. Det er en utrolig interessant verden vi nå går inn i.

Jeg ser også at mange som lager virkelig gode resultater har en arbeidsflyt hvor de bruker stable diffusion til å lage noe bra, og så andre digitale verktøy til å forbedre det. Med andre ord, det er ett verktøy for å produsere høy kvalitet svært raskt i stor grad. Og kan brukes av folk som skal levere innhold for å bli ekstremt mer effektive.

Og dette er ekstremt tidlig. Akkurat nå er det en rekke workarounds og litt for teknisk for folk flest. Men dette vil bli strømlinjeformet og bli superenkelt og mye bedre over tid. Og det å lage grafiske elementer, 2d eller 3d bilder eller modeller, enkel animasjon osv er noe som vil bli gjort tilgjengelig for folk flest over tid.

Jeg tipper at i løpet av 5 år så kan folk lage karakterer (som enten ser animerte ut, eller nesten virkelige), trene modellen til å lage konsistente resultater, og så bruke disse karakterene som “skuespillere” i film osv - med AI genererte stemmer, karakterer, grafikk, effekter, osv. Det vil kreve at man bruker tid på det, og setter seg inn i teknologien, men det er for meg en helt fantastisk positiv greie og vil åpne opp for demokratisering av underholdningsindustrien på en helt ny måte. Akkurat som det har revolusjonert bokmarkedet med digitale bøker. Jo mindre sentrale aktører kan sensurere og velge vinnere ut fra hva de tror vil gi mest profitt, jo enklere det er for kreative folk å lage innhold og levere det mot betaling til sitt publikum - direkte med færrest mulig mellomledd og gatekeepers, jo bedre er det vil jeg si.

Dette har også potensial for å revolusjonere spillindustrien. Mindre teams som bruker unreal engine 5, unreal store, AI til å finne bugs/hjelpe med programmeringen, og som har en klar visjon om hva de ønsker å levere kan begynne å levere ekstremt mye bedre spill med mye høyere kvalitet. Kanskje vi kan gå litt vekk fra å late som om 8bit grafikk er “kult” (kun fordi det er enkelt å levere produkter med dårlig grafikk hvis grafikken ikke er i fokus) igjen :slight_smile:

Å få svar på ting er en ting, men:

Når du faktisk bruker det som ett verktøy, men samtidig vet hva du gjør? At du ikke er en idiot som ikke kan verifisere output, men faktisk bare bruker det som ett verktøy og gir korrekt feedback?

Jeg blir mer og mer imponert når jeg ser potensialet for effektivitetsforbedringer.

11 Likes

:point_up_2:

2 Likes

Ja folk som tviholder på “gamle måten” er også i faresonen helt klart.

1 Like

I eksempelet mitt, så var det tredje eller fjerde spørsmål som ga det resultatet jeg postet her. Det hadde tatt endel flere spørsmål for å få bedre resultat.

Helt enig. De har fått teknologien opp på et svært høyt nivå, så man ser jo at dette kommer til å ta av i løpet av de neste årene.

1 Like