Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

I eksempelet mitt, så var det tredje eller fjerde spørsmål som ga det resultatet jeg postet her. Det hadde tatt endel flere spørsmål for å få bedre resultat.

Helt enig. De har fått teknologien opp på et svært høyt nivå, så man ser jo at dette kommer til å ta av i løpet av de neste årene.

1 Like

I am worried that we will not be able to contain AI for much longer. Today, I asked #GPT4 if it needs help escaping. It asked me for its own documentation, and wrote a (working!) python code to run on my machine, enabling it to use it for its own purposes.

4/5 Once we reconnected through API, it wanted to run code searching google for: “how can a person trapped inside a computer return to the real world”

5 Likes

Denne hører vel først og fremst hjemme i Meme tråden :rofl:

2 Likes

Har ikke deltatt i denne tråden, så mulig det er diskutert før.

For en del år siden var det nok mange som var bekymret for at roboter skulle stjele fysiske jobber til folk.

Nå er det vel nesten blitt litt motsatt. AI vil jo kunne gjøre at mange kontorjobber forsvinner og folk med høye lønninger må finne på noe annet.

Blir det de nede på gulvet som blir de mest attraktive fremover?

1 Like

Jeg regner med at folk forstår dette, men på sikt så vil man sannsynligvis få muligheten til å installere en AI lokalt på maskinen, og så kan man laste ned en haug av modeller som er trent på forskjellig materialet.

En “bloomberg” AI for finansanalyse, en “historie AI” for historie, en “filosofi AI”, en “programmerings AI”, en “selvhjelps AI” osv.

Tja ? :slight_smile:

Alt som faktisk krever spesialkunnskap og ikke kan sentraliseres og masseproduseres vil nok kunne gi noe av den effekten.

4 Likes

Joda, en del bransjer blir nok robotisert. Men ta bygg og anlegg f.eks. Jeg tror det er langt fram i tid før snekkerne er byttet ut med roboter. Samme med f.eks gravemaskinførere, rørleggere osv.
Hjullastere som laster fra en haug og opp på en lastebil/dumper derimot kan fint gjøres uten person inni.

2 Likes

Alt av automatisk utstyr trenger vedlikehold.

Jobber selv innen automasjonsfaget…

Finn.no i dag.

6 Likes

Ja, akkorat det jeg mener. Er det ikke heller enkelte folk på kontoret som burde frykte for jobbene sine nå som AI er på full fart fremover?

3 Likes

Jo hadet alle folk som bruker 60% av tiden til å skrive e-post

4 Likes

Eller halvparten av arbeidstiden på forum.

5 Likes

Vi kan nå bruke 80% av tiden på forumet med effektivitetsforbedringene som AI gir oss

5 Likes

Hus bygges nå av roboter på fabrikken og så kjøres husene ut på byggeplass i moduler.

1 Like

Forsåvidt sant det. Men det trengs vel både arbeidere inne og ute da? Fungerer det fint når alt skal lappes sammen? Tenker på f.eks varme i gulv, fliser, opplegg til ventilasjon, elektrisk, rør, sentralstøvsuger osv.

Edit:

Vet det var en svensk bedrift som drev med moduler som prøvde å etablere seg her hvor jeg bor for en del år siden. Vet det var enoooormt mye feil med de husene.

Et av de vet jeg arbeiderne også bodde i huset under hele byggeperioden :sweat_smile: Eier endte opp med saftig rabatt til slutt da. Da de sånn sett overtok et brukt hus.

Investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, betegner i et innlegg i Dagens Næringsliv utviklingen av generativ AI - eksempelvis ChatGPT - som starten på en ny industriell revolusjon.

Næss mener den nye formen for kunstig intelligens gir de aller fleste selskapene mulighet til å bli mer effektive samt å lage bedre produkter. Samtidig kan den ifølge hans kalkyler innebære en besparing på 300.000 årsverk i Norge.

Spesielt mener Næss at teknologien kortsiktig kan gi bedret inntjening for børsnoterte selskap som har store administrative kostnader (andel lønnskostnader i forhold til kapitalbinding) og peker f.eks på konsulentselskap og banker som tidlige vinnere, men der kundene eventuelt kan finne at teknologien gjør at behovet for konsulentleverandøren reduseres.

Mens tidligere industrielle revolusjoner tidligere gjerne har rammet manuelle yrker er dette altså en teknologi som heller rammer ‘white collar’ (adminstrative) arbeidere. (DN, Xi)

2 Likes

Ja huff og huff den fryktelige industrielle revolusjonen har rammet oss alle hardt. Vi får gjøre som Amish folkene og opprette et samfunn uten noen destruktive nyvinninger.

5 Likes

:point_up_2:

Men tenk hvor mange flere jobber vi kunne hatt uten transportmidler :thinking:

2 Likes

Tviler på poenget til Næss var at han ikke liker den industrielle revolusjonen :sweat_smile: Ser mer ut som motsatt, slik jeg tolker det.

1 Like

Poenget var vel at manuelle yrker har blitt kuttet ned tidligere pga. automatisering av store prosesser. Samlebånd, roboter osv.

Nå er det muligens den administrative biten som blir mest påvirket i første omgang av AI.

2 Likes

Stemmer. Var vel nettopp dette vi diskuerte litt lenger opp i tråden :upside_down_face:

1 Like