Jeg tenker problemet i like stor grad er eldre mennesker som ikke nødvendigvis er så gode på teknologi som vil slite med å ta nye verktøy i bruk og plutselig se seg selv bli utkonkurrert fra folk som med hjelp av AI kan produserer brukbar kvalitet vesentlig raskere.
Brukte litt tid i påsken på å installere stable diffusion lokalt på PCen og lese litt mer om bildegenerering.
https://civitai.com/
Dette er en kilde for modeller som folk trener opp for å gi resultater. Siden hvis du trener modellene på forskjellig materialet så får du forskjellige resultater.
https://civitai.com/images/150218?modelVersionId=15236&prioritizedUserIds=4055&period=AllTime&sort=Most+Reactions&limit=20
Det er for meg utrolig morsomt å se hva som kan lages, samtidig som man kan se dataene som ble brukt til å generere. I dette tilfellet:
Eller:
Eller:
Når man laster ned og installerer lokalt på PCen så kan du velge å bruke forskjellige modeller, trent på forskjellig materialet, og det gir forskjellige resultater. Det er en utrolig interessant verden vi nå går inn i.
Jeg ser også at mange som lager virkelig gode resultater har en arbeidsflyt hvor de bruker stable diffusion til å lage noe bra, og så andre digitale verktøy til å forbedre det. Med andre ord, det er ett verktøy for å produsere høy kvalitet svært raskt i stor grad. Og kan brukes av folk som skal levere innhold for å bli ekstremt mer effektive.
Og dette er ekstremt tidlig. Akkurat nå er det en rekke workarounds og litt for teknisk for folk flest. Men dette vil bli strømlinjeformet og bli superenkelt og mye bedre over tid. Og det å lage grafiske elementer, 2d eller 3d bilder eller modeller, enkel animasjon osv er noe som vil bli gjort tilgjengelig for folk flest over tid.
Jeg tipper at i løpet av 5 år så kan folk lage karakterer (som enten ser animerte ut, eller nesten virkelige), trene modellen til å lage konsistente resultater, og så bruke disse karakterene som “skuespillere” i film osv - med AI genererte stemmer, karakterer, grafikk, effekter, osv. Det vil kreve at man bruker tid på det, og setter seg inn i teknologien, men det er for meg en helt fantastisk positiv greie og vil åpne opp for demokratisering av underholdningsindustrien på en helt ny måte. Akkurat som det har revolusjonert bokmarkedet med digitale bøker. Jo mindre sentrale aktører kan sensurere og velge vinnere ut fra hva de tror vil gi mest profitt, jo enklere det er for kreative folk å lage innhold og levere det mot betaling til sitt publikum - direkte med færrest mulig mellomledd og gatekeepers, jo bedre er det vil jeg si.
Dette har også potensial for å revolusjonere spillindustrien. Mindre teams som bruker unreal engine 5, unreal store, AI til å finne bugs/hjelpe med programmeringen, og som har en klar visjon om hva de ønsker å levere kan begynne å levere ekstremt mye bedre spill med mye høyere kvalitet. Kanskje vi kan gå litt vekk fra å late som om 8bit grafikk er “kult” (kun fordi det er enkelt å levere produkter med dårlig grafikk hvis grafikken ikke er i fokus) igjen
Å få svar på ting er en ting, men:
Når du faktisk bruker det som ett verktøy, men samtidig vet hva du gjør? At du ikke er en idiot som ikke kan verifisere output, men faktisk bare bruker det som ett verktøy og gir korrekt feedback?
Jeg blir mer og mer imponert når jeg ser potensialet for effektivitetsforbedringer.