Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

1 Like


Jeg ser for meg at man med AI integrert i Excel etterhvert bare kan verbalt forklare hva man ønsker i stedet for ørkesløse kurs og frustrerende fumling og feiling. Det hadde vært et stort sprang i brukervennlighet for mange arbeidstakere!

Og en enorm reduksjon i tidstap og frustrasjon.

Det samme kan etterhvert skje i andre former for programmering som hittil har vært forbeholdt noen få høyt utdannede spesialister.

En demokratisering av både teknologisk kunnskap og kompetanse. Har man en ide til en ny app, så behøver en ikke lengre hyre inn
ekstremt kostbar kompetanse. Man kan realisere det selv på et minimum av tid.

Der kan det komme en ny eksplosjon av datateknologisk kreativitet.

En trussel også for de etablerte teknoselskapene om denne typen teknologi kommer i hendene på de store massene. For ett eller annet sted der ute sitter det noen med en ide som er bedre enn din egen. Og nå har de muligheten til å realisere den!

Ellers er jeg ikke redd for at AI skal ta over på noe vis. Det krever både kreativitet og selvbevissthet.

Dette er egenskaper som vi mennesker ikke engang forstår hos oss selv og dermed umulig kan programmere en maskin til å inneha.

6 Likes

Microsoft sin copilot er vel rett rundt hjørnet. Ser ut til å kunne effektivisere administrative oppgaver mye.

2 Likes

Kreativt tankespinn om hvorfor AI alignment er en “greie” ( Får noen morsomme assosiasjoner til hithchhikers guide to the Galaxy)

1 Like

Nå snakker vi, AI lager hitsanger og spiller inn fake joe rogan podcast episoder :joy:

Drøyt hvordan utviklingen utspiller seg

3 Likes

Interessant å se at Google har trent opp AIen sin med data fra… TekInvestor

fra: https://www.washingtonpost.com/technology/interactive/2023/ai-chatbot-learning/

9 Likes

Vet du hvordan det lovmessige er rundt dette? kan de hente info fra nettsider uten samtykke?

Det er et godt spørsmål, det virker ikke som de har filtrert vekk innhold som er beskyttet av copyright osv.

Interessant at ChatGPT vet om Tekinvestor også, men også bommer bittelitt på hvem som startet det:

6 Likes

6 måneders AI doomster pause NÅ

4 Likes
1 Like

Det er visst ganske enkelt å pushe grensene og manipulere ChatGPT til å bli umoralsk og gjøre ulovligheter… :anguished:

1 Like

Betaler dere for ChatGPT4? Jeg gjør det og kommer nok ikke til å slutte med det første.

1 Like

Eller mer korrekt, det er ganske enkelt å få språkmodellen til å gjette neste ord slik at den følger en annen og tilsynelatende skummel løype. Det er bare et spørsmål om prompting.

Når språkmodellen er trent opp på blant annet all verdens science fiction-litteratur og man sier til den «svar meg slik jeg ville forvente at en klassisk science fiction-kjeltring ville svare meg», så er det ikke veldig rart at den gjør akkurat det man ber den om. :wink:

6 Likes

Det er ganske lett å styre en hammer inn i en glassrute

1 Like

Noen som har tips om gode AI-selskaper utenfor Norge som gjerne er litt mindre kjent?

Oppfølging er par dager senere:


Lært seg å juge siden sist ihvertfall…

4 Likes

Denne er trenet opp på data fra tenåringer tror jeg :sweat_smile:

1 Like