– For første gang i min karriere får jeg vondt i magen av utviklingen som skjer. Den raske utviklingen i kunstig intelligens, sier hun.
– Kunstig intelligens lever av personopplysninger. Uten data, informasjon, så har du ingen kunstig intelligens. Derfor er det så viktig at vi nå tar nødvendige grep.
– Hva er du mest bekymret for?
– Hvor fort utviklingen går. Og at vi ikke får den nødvendige kontrollen på utviklingen som vi bør ha.
– Gjør regjeringen nok for å møte den raske utviklingen til kunstig intelligens?
– Nei. Utviklingen går så fort, og det er vanskelig å se at vi får resultater fra arbeidet vi i dag gjør. Digitaliseringen og utviklingen av kunstig intelligens går så raskt, mens lovgivning og regulering går mye saktere, og dermed ofte er foreldet når det er klart, sier Coll.
Jeg vet ikke om det er intervjuer eller intervjuobjekt som er problemet, men argumentasjonen er i praksis: jeg forstår ikke dette, usikkerheten er stor, og derfor må vi stoppe opp å få på plass utdatert og foreldet lovverk sånn at vi kan bremse utviklingen slik at … all verdiskapning skjer i utlandet, og vi i Norge kan føle at vi “gjør noe” og “tar grep” og “noen er på saken” - og kanskje det svært rasjonelle og logiske argumentet “vondt i magen” forsvinner?
Jesus fucking christ. Slutt å forsøke å regulere noe før det er åpenbart problematisk bare fordi du ikke vet hvordan det vil brukes i fremtiden. Vent til det faktisk er problematisk. Du trenger ikke regulere noe bare fordi du ikke forstår det, la de som forstår det bruke det, og hvis det blir problemer? Da kan man diskutere hva fornuftig lovverk skal være.
– Vi snakker om at kunstig intelligens er den nye industrielle revolusjonen – og det pågår akkurat nå. Da er det uheldig at vi har politikere som snakker om å vurdere om det er behov for å se på regelverk, sier hun.
Takk faen meg for at vi på ett området ikke har politikere som ivrer etter å regulere noe de forstår null og niks av bare for å “gjøre noe” men i stedet klarer å gjøre det eneste fornuftige - avvente.
Vi kommer uansett til å implementere noe som er tilnærmet likt EU på sikt uansett, så det er ingen grunn til at vi skal legge kunstige begrensninger på utviklingen i Norge inntil man får på plass ett felles regelverk i EU bare for at ikke sjefen for datatilsynet skal ha mindre vondt i magen…
Argumenter om privatliv og menneskerettigheter, ytringsfrihet, osv er uansett dødt for meg. Tror ikke på at vi som samfunn verdsetter det lenger.