Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Enig med du :grinning::+1:

1 Like

Hadde vært interessant å se en skikkelig gjennomgang av topp 1000 klipp i Kina og USA siste år, og sett hvor mye som var woke-, politisk, nedrig innhold osv. mot hverandre. Tror man ville sett en sterk vekting mot crap i USA opp mot Kina, men så er spørsmålet da om kinesere bare er bedre “frie” borgere på nett, eller om det styres i algoritmen.

De er overvåket og vet at ting får konsekvenser

China #1! De har gjort et godt valg i å velge demokratene som front runner, blir enklere å håndtere enn Trump var. I hvert fall så lenge de ser positiv velger-respons fra Tik-Tok, så bryr de seg nok mindre om effekten det har på folket i det lange løp. Interessant å se om demokratene trosser egne incentiver i folkets interesse, eller forblir tro til stemmer over moral. (Ikke at jeg mener republikanerne er noe bedre, men de har ikke den makten nå)

@nordpolen her har du sovet i timen :slight_smile: Norge har dette godkjent i Stortinget allerede.

Du kan jo lese PST sine egne ord her, anbefalt for alle. Her er PST sine ønsker ang. overvåkning:
politiets-sikkerhetstjeneste.pdf (regjeringen.no)

Så kan du også se hva Datatilsynet sa om dette da Høyre var i regjering, og hvordan det ble når venstre-siden tok over, og permanent har gitt bort vår frie anonymitet på nett.

Datatilsynet sier nei til digital masseovervåking av norske borgere | Datatilsynet

Alt du gjør, sier og deler via internett går eller skal gå igjennom forsvaret og politiets filter, med fullt navn på deg. Er akkurat som at du skulle hatt et kamera på deg 24/7, velkommen til AP/SP/SV-Norge.

Har du noen lenker som viser til dette? Selvfølgelig logges IP adressen din osv - men jeg trodde det fremdeles var vanskelig å få dette ut fra ISPen din. Det du beskriver virker også som noe som er ekstremt granulært ifht. det jeg trodde var vanlig praksis (dvs. - de kan se hva du besøker, men ikke hva du konkret gjør på siden(e) osv).

Edit: regner med det er denne du tenker på?

Jo det var bare ment å belyse et potensielt negativt aspekt ved teknologien der det er fristende for den enkelte å løse oppgaver uten å rådføre seg med kollegaer og de løses kanskje derfor på en mindre koordinert måte. På den annen side så blir det sikkert mindre detaljstyring og mer innovasjon ved at den enkelte eksperimentere mer og potensielt finner mer optimale løsninger enn den inngrodde veien som man ellers ville valgt.

1 Like

Når jeg bruker chatgpt tenker jeg på det som en måte å utforske store kvanta med tekstkilder som kan kombinere og sammenligne mange forskjellige kilder. Når du stiller et spørsmål spør du alle personene bak disse kildene, og ikke en intelligent super AI som sitter på et riktig svar. Er det et område med få kilder og/eller i dynamisk utvikling er feilprosenten høyere.

Noen bruksområder

  • Lære seg nye språk
  • Historie / historiske personer og deres forbindelser
  • Programmering og andre IT relaterte spørsmål (hvordan gjør jeg x i program y)
  • Boktips

Den er ikke god på beregninger og logikk som er det vi vanligvis forbinder med data maskiner, så det er en stor omstilling fra hvordan vi er vant til å bruke datamaskiner. Den erstatter eksperter og forum etc mer enn andre kvantitative verktøy som fortsatt er et viktig komplement.

2 Likes

Hva gjør vi når AI kan lage fullstendige filmer av underholdning med høy kvalitet på kort tid? Er vi da ferdige med kreativt innhold som Hollywood osv.?

Altså, da konsumerer vi det innholdet vi ønsker å se, i stedet for det noen føler er sensurert tilpasset våre politiske holdninger?

I praksis vil det tilsi at man får mye større variasjon i underholdning, og det koster så mye mindre å lage at det blir enklere for kreative sjeler å realisere drømmene sine og lage noe kreativt uten å tekkes de som spanderer noen hundre millioner og forventer profitt.

2 Likes

Du må huske at AI også vil bestemme hva vi får velge i, ved å servere oss det den mener vi skal se/like. Og de styres av de som spanderer noen hundre millioner og forventer profitt. :stuck_out_tongue:

Det er alltid masse kreativt å se, millioner av spennende videoer finnes for de som gidder å grave. Jeg gjør det, og ser mye som bare få får se/finner. :slight_smile: Verdt det for min del, men ikke for de fleste. De vil heller bli servert det de skal se.

Tror ikke Hollywood filmer lages av AI, den kan gjøre en dårligere jobb, men på kortere tid. Har man Hollywood budsjett må man ha toppkvalitet. Men det kanskje vokser fram en ny type B film/ indie film sjanger med AI, men jeg kommer ikke til å se på det. Alt visuelt som kommer ut av AI er veldig dårlig kvalitet og egner seg best som distraksjon på sosiale medier (selv om jeg gjerne skulle filtrert det bort). Tekstbasert som chatgpt virker derimot lovende som en støttefunksjon/verktøy til mange forskjellig oppgaver. Til Hollywood filmer kan det være tekniske aspekter som gjør animasjonsfilmer fortere å rendre og kanskje mer realistiske folkemengder f.eks, men du som seer kommer ikke til å merke så stor forskjell.

Vi får se :stuck_out_tongue_winking_eye: Eller kanskje vi er for opptatt med å se på AI filmer til å merke det hehe.

Noe av den fineste kunsten jeg har sett hittil er AI-generert av meg selv. Helt uenig i det med dårlig kvalitet.

Derfor jeg tenker veien til film ikke er så veldig lang, litt frem i tid ja, men siden det er fysisk mulig og markedet er gigantisk kommer det til å skje. Vi har allerede AI-genererte spill av medium kvalitet, så det er ikke så enormt mange steg til film tror jeg.

Det er bare å se på hva Unreal Engine får til i dag så skjønner man at mange av fremtidens filmer kommer til å være AI-genererte i scenografi og til dels skuespill. Men hvis ikke vi skal senke våre kunstnerske krav til så lavt nivå at kunsten mister sin mening så trengs det et menneske bak som faktisk har en historie å fortelle.

For å ta spørsmålet ned på et banalt nivå:
Kattevideoer er moro. Katt hopper ned i eske, katt river ned gardiner, katt feilbedømmer et hopp, katt plager hunden osv. Moro. Men hadde det vært interessant å se på i det hele tatt hvis det var AI-genererte videoer av en AI-generert katt som ikke eksisterer i virkeligheten, som bare gjør ting det er sannsynlig at en IRL-katt ville ha gjort? Det funker for spillefilmer, så hva er forskjellen?

4 Likes

Synes den er ganske kreativ jeg, kunne vært en barnefilm dette :smiley:
image

1 Like

Post en link til en AI generert film som er interessant i seg selv og ikke bare fordi den er AI generert

Les over ^^ Gjenstår bare å lage bilder og lyd. :slight_smile: Kanskje ikke relevant for et voksent publikum, men for barn hadde nok det blitt en fin film.

Jeg synes chatgpt er et nyttig verktøy også for en manusforfatter ja, men det var dette med bildene da…

Jeg sier ikke de kan lage video i morgen eller i dag. :slight_smile: Snakker om framover, at det kommer til å komme. Sikkert være crap i begynnelsen, men så bli bra nok etter hvert.

Hvordan kan jeg lære meg dette?