Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

AI: Kunstig Intelligens - diskusjon - konsekvenser.

Pics or lies! :sweat_smile:

1 Like

Han mener sikkert Hentai? :sweat_smile::stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 Likes

Mange folk med mye påvirkningskraft og kunnskap i den listen der. Spent på resultatet!

1 Like

Ja, og vi må også slutte å produsere datamaskiner som er mer kraftige enn Pentium 4 og excel versjon 3.2

3 Likes

Er vel bare snakk om å holde tilbake i 6 mnd her, til ̶m̶a̶n̶ ̶v̶e̶t̶ ̶m̶e̶r̶ man får laget protokoller

1 Like

Mye irrasjonell teknologifrykt i denne tråden.

Vi får heller bekymre oss for og være bevisste på hvordan kriminelle utnytter disse nye mulighetene, enn så lenge :slight_smile:

2 Likes

Nja, det var jo lignende argumenter i og med den industrielle revolusjonen. Bortsett fra her har man lagt til frykt for at AI får bevissthet og tar over kloden :rofl:

3 Likes

OK så HVIS du har rett, at det er en atombombe (ja det kan sikkert ha militære bruksområder som mye annen teknologi, roboter etc.) så legger vi ned vår forskning i vesten mens andre land fortsetter “kappløpet”?

1 Like

Det er desverre akkurat denne tankegangen som vil være vår undergang…

For meg virker det som en race-to-the-bottom; mange frykter det, mange vil ikke ha det, men alle pengene kastes etter det fordi argumentet er; «hvis ikke vi gjør det vil X.X gjøre det, og derfor er det bedre for oss at vi gjør det først».

Et klassisk Moloch scenario.

Moloch is the personification of the forces that coerce competing individuals to take actions which, although locally optimal, ultimately lead to situations where everyone is worse off. Moreover, no individual is able to unilaterally break out of the dynamic.

3 Likes

Du ville sittet fint i det om Russland hadde atomvåpen, men ikke vesten

1 Like

Ville sittet finere i det om verken Russland eller vesten hadde atomvåpen men igjen, det er for mye å be om av vår art. Regner med du er fan av Arthur C Clarke som spådde at maskiner ville overta mennesker som den smarteste arten, og at det er helt greit fordi det er en naturlig konsekvens av evolusjonen :grin:

Det kan være riktig, men livsinstinktet er programmert inn i etthvert levende vesen, og ingen av oss vil vel dø i hendene på en maskin uten kamp :wink: #JohnConnor

1 Like

Nei da misforstår du, jeg mener at verktøy som chatgpt osv kan hjelpe menneskelige arbeidere. “AI” er et verktøy som vil hjelpe oss å bli mer produktive, men det vil ikke “ta over kloden” / erstatte menneskeheten.

1 Like

Jeg tror AI er svært positivt for samfunnet, og vil føre til store effektiviseringer. Det vil forhåpentligvis bli mange arbeidsplasser som forsvinner, og folk kan produsere innhold som er interessant mye enklere - uansett om det er bøker, tegneserier, animasjon, tv-serier, film, spill, whatever.

Hvis man klarer å produsere mer uten noe særlig påkrevd deltagelse fra mennesker så vil det etter mitt syn åpne opp for at staten kan tilby det svært billig, og man kan skattlegge gevinst.

For å ta noen bransjer: mye “journalistikk” handler om oversettelsesarbeid, det kan automatiseres. Mye handler om oppsummering, det kan automatisering (dette ble sagt av andre på TV, eller i en artikkel ett annet sted). Taxisjåfører? Du kan kjøpe inn en bilpark, og ved behov aktivere biler. Du trenger ikke en sjåfør til hver aktiv bil. Fastfood? Kjør på med roboter…

Jeg har ingen tro på at det finnes ett stort antall mennesker som blir lykkelige av å kjøre taxi, oppsummere/oversette andres arbeid, rette grammatikkfeil, lage mat på McDonalds, kontra å ha omtrent like mye penger i en annen jobb med litt kortere arbeidstid eller ingen jobb og staten betaler. Jeg tror de fleste vil fint kunne fylle tiden med noe de setter pris på i fritiden.

Utdanning fungerer allerede i praksis i stor grad som oppbevaringsplasser for unge for å holde dem unna arbeidslivet fordi det ikke er plass til dem. Er nok mange som kunne tenke seg å pensjonere seg 5-10-15 år før også.

I sum vil jeg tro at vi klarer å organisere samfunnet slik at hvis mengden arbeid som skal utføres for at vi alle skal ha det bra faller, så kan vi kutte i arbeidstimer per person - og kanskje litt i velstanden - også.

Effektivisering frigjør tid og ressurser som kan brukes på andre ting. Det gjør oss rike. Rikdom gir oss valgfrihet og frihet generelt. Det er positive og negative sider ved det, men i sum er det åpenbart for meg overveiende positivt.

5 Likes

Først og fremst brukes effektivisering til å gi oss mer/bedre ting.

Jeg tjener f.eks. bra nok til å f.eks. gå ned til 80% stilling uten at jeg egentlig hadde merket det, men gjør jeg det? Nei. :see_no_evil:

EDIT: jeg tenker litt på det hver gang jeg ser folk kjøre rundt i en bil til en milion eller mer. Her er noen som prioriterer jobb framfor fritid. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Men hvis du ble så effektiv i jobben at du ikke var nødvendig i mer enn 50% stilling, samtidig som verdien du genererte for arbeidsplassen steg med 30% så kunne det hende du ble enig om å jobbe 50% og få 80%-100% lønn.

1 Like

Spurte deg om en forklaring på hvor pengene skal komme fra i går. Mener du staten skal dele ut penger til folk som blir erstattet av roboter?

Jeg vet ikke hva du jobber med, men tror du undervurderer meningsverdien i det å ha en arbeidsplass å gå til, kollegaer å spise lunsj med osv. - det finnes utallige eksempler på folk som har vunnet i lotto men fortsatt jobben fordi de liker den (se også innlegget til @Christian over).

I beste fall kan man dyrke egeninteresser som resultat av mer fritid, men i verste fall havner veldig mange i en eksistensiell krise fordi de mister enda et sosialt sikkerhetsnett.

Mennesker er flokkdyr. Det finnes mye forskning som viser til livskvalitet = sosiale relasjoner / sosial omgang med andre mennesker. Man så jo hvordan mentale problemer økte betraktelig pga. lockdowns og hjemmekontor.

3 Likes

Hadde en sommer som singel, endte opp med å dra på en DNT gruppetur, veldig sosialt og ikke jobb. Det er faktisk mulig. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Det best for meg er å ha en jobb, men med mye fritid og lange ferier. Liker å jobbe, men liker også å ha et liv utenfor jobben.

3 Likes

Det er mulig, selvfølgelig, men si det til den introverte kiden som har vokst opp med sosiale medier og ikke forstår sosiale koder. Eller hva med de som har sosial angst fra før?

Mennesker er skapt for å bruke oss selv, kroppene våre, hodene våre - siden tidenes morgen.
Nå skal vi outsource mest mulig til teknologi, slik at vi kan gjøre hva? Bestille mat på Fodora og se enda en episode på Netflix?

Å tro at folk vil bruke tiden til noe mer fornuftig når man får mer av den tror jeg er en utopi, men så er jeg kanskje hakket negativ til menenskeheten og veien vi er på.

Kiden min spurte meg i går; hvorfor må jeg gå på skole? Jeg kan jo lære alt jeg lærer på skolen med denne dingsen her (og han holder opp telefonen). Jeg prøvde å forklare at man går på skolen for mer enn bare læring, men han kjøpte ikke argumentene mine :slight_smile:

5 Likes