Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Airthings

Hvor og hvorfor mener du at prisingen burde ligget for at den ikke skal være i overkant progressiv priset da?

Men for all del, helt enig i at det er priset at de fortsatt skal ha svært solid vekst, estimerer vel selv på en omsetning på 1 milliard i 2024.

De tapte 10mill i Q3, noen som vet hvor mye de taper i 2020? hva er omsetning?

De er verdt 2,2mrd… ganske friskt. Selv om de planlegger å ha fin omsetning om 4år.

Greit å ikke ta ut alt potensialet 4år før tiden.

Fra hukommelsen, du får sjekket rapporten for å verifisere.

Omsetter for 200-220 mill i 2020. Taper nok omkring 40-50 mill. De ser for seg omtrent 50% vekst neste år. Det er jo veksten man betaler for, så det avhenger av om de leverer på det. Av 2,2 milliarder er det omtrent 600 mill cash også.

Starter på scratch her og ser på artig samenligning. (Ble ikke så bra for Airthings men er kanskje en start til diskusjon)
Orkla 2019:Kurs 86kr, Verdi 86,1mrd, Revenue 43 615 Ebit 5088 EPS:4,24 Ebit Margin:11,2%
Airthigns 2024: Verdi ________ Revenue 1 000 Ebit 200m Eps 1,2kr Margin 20%

Så verdien til Orkla er: Kurs/EPS 20x, revenue/verdi 2x
Airthings 2024: Kurs/EPS 24Kr, Verdi/Revenue 2000, Eps/Revenue. Så 24kr om 4 år, pluss selskapet er vekstselskap så har som regel mer muligheter.

Inside handel og. Kan noen fikse denne i tekinvestor ?

Airthings ASA (Airthings) has been notified that primary insider Liv Hege Dyrnes (Board member) on November 20, 2020, purchased 7,500 shares at an average price of NOK12.79. After the transaction, Liv Dyrnes holds 7,500 shares. For more information, please contact: Erik Lundby, CFO and Head of Investor Relations Phone: +47 924 00 396 Email: [email protected]

Har tatt en posisjon i AirThings - og her er mine begrunnelser:

  • Inneklima og økonomi(klima)styring av bygg er et marked jeg har stor tro på, og jeg synes at AirThings er rett selskap på rett tid.
    (Byggninger står for 28% av globale CO2 utslipp - inneklima/helse kommer mer og mer på agendaen)

  • Selskapet har etablerte velfungerende produkter og en omsetning i 2020 på ca. 210(MNOK)

  • Selskapet er priset med en P/S i dag på ca. 10,5 - hvis selskapet når omsetningsmålet i 2024 og man antar en litt lavere P/S på 8 prises selskapet til 4 x dagens kurs, ca. 47kr. Man kan altså fint regne hjem dagens pris basert på selskapets egne estimater
    (Tar man utgangspunkt i at selskapet kun når 80% av omsetning, ca. 24kr og skulle de overgå egne estimater 120% ca. 70 kr)

  • Rigges for vekst i USA og det amerikanske boligmarkedet

  • En del av IoT bølgen - smarte hus etc. er en megatrend

Er det ikke bedre å se på PE tall også? PS på 10,5 er rimelig heftig.

1 Like

Selskapet hadde et negativt resulatat i -19, vil få det i -20 og planlegger vel og fortsette med et negativt driftsresultat i noe tid.

Synes ikke P/S på 8-10 er heftig for et selskap i en slik vekstfase som de befinner seg i?

1 Like

Ser Airthings går kraftig ned, dette øker min interesse. Skulle gjerne undersøkt litt av utviklingen til Airthings, spesielt hva de økte kostnadene stammer fra. Spørsmålet mitt er: Hvor finner jeg kvartalsrapportene til airthings? Finner ikke selv med google.

Under er link til raporten. Økte kostnadder nå er i forbindelse med økte investeringer for og komme inn på markedet i USA. De har brukt enormt mye resurser i det siste på dette. Jeg tror det er utrolig smart og få ett bredt spekter av leverandører og det er noe jeg liker best med Airthings. Dette betyr at når de kommer med nye produkter er markedet åpent og alt forarbeid er gjort.
Ja jeg tror dette er en god ingang for den litt langsiktige investorer. Jeg ser på dette som low risk case i forhold til mye annet på merkur.

2 Likes

Fantastisk, akkurat hva jeg var på utkikk etter! Tusen takk.

1 Like

Ja jeg liker veldig godt risk reward på dette caset. Og for meg som investere og sitter 1-3 år tror jeg dette kan bli meget bra. Hvis de klarer den veksten som de sier (som de pr q3 klarte til tross for Corona) så tror jeg de kommer til med enda mer nye produkter og har mer muligheter for oppkjøp på sikt. At alle bør ha en luft kontroll sensor er jo en del av evolusjonen vår.

Fallet er jo og på veldig små volumer noe som indikere gode muligheter for en bra inngang.

Akkuratt som jeg håpet på, t de kommer til og forbedre sensorer og komme med mange nye produkter i fremtiden. Pengene de bruker nå på og komme inn på markeden i USA er vel brukt og jeg tror vi kommer til og få godt igjen for det i frem tiden.

:slight_smile:

The new feature warns users when CO2 levels get unhealthy Oslo, Norway - December 9, 2020 - Airthings, a global leader in indoor air quality solutions for consumers, businesses, and professionals announced today a new feature for its business solution: CO2 Alert. The new capability will help schools and offices to keep their indoor air quality in check by warning them when Carbon Dioxide (CO2) exceeds the recommended levels.

Børsmelder de dette? Er ikke dette standard på alle moderne CO2-sensorer?

Sensorene måler jo radon og luftkvalitet, nå har de oppgradert til og måle Co2 og slik jeg forstår det. Det er jo en vesendlig oppgradering vil jeg si…

Som jeg sa tidligere og, teknisk så er vel denne helt perfekt med at den har sunket på veldig lave volumer og i dag når vi ser at noen (Virkelig skal inn) så går den rett i taket på høyt volum. (Og dette er klokken 10.22 så kun en god times handel. (Noe på gang)
Børsmelding var 9.Des

Nei, dette er en oppdatering i appen, som varsler når nivåene blir for høye slik jeg forstår det. Og når du snakker om måling av luftkvalitet, så tipper jeg mye av dette innebærer CO2-måling. Jeg tror heller ikke de måler radon og CO2 med samme sensor. Helt ærlig så virker det som de pr. nå har verdens beste B2C Radon-sensorer, men at de ligger en del bak allerede etablerte firmaer på de andre feltene. Men det kan fort endre seg.

Enkelt å Google. Wave Pluss foretar disse målingene.
Både TVOC og CO2 får for høye verdier på vårt soverom når vi har vindu åpent om natta, så ventilasjon er åpenbart viktigere enn en skulle tro.

3 Likes

Ja, den der er gulle god. Men er det denne de bruker inn mot skole, kjøpesenter også?

DNB Markets har et kursmål på 20 kroner og mener Aksjen kan gå som en kule:https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2020/12/11/7597303/dnb-markets-aksjen-kan-ga-som-en-kule

Her er teksten for de som ikke har tilgang:

DNB Markets tar opp dekning på Airthings. Det har resultert i en kjøpsanbefaling og et kursmål på 20 kroner, godt over torsdagens sluttkurs på 12,36 kroner. For at kursmålet skal innfris må aksjen stige 62 prosent.

En kule?

– Dette er virkelig et selskap som tikker alle ESG-boksene. Om Airthings får til en ESG-prising så vil aksjen gå som en kule, sier analytiker Christoffer Wang Bjørnsen.

Her har du et selskap med en patentbeskyttet teknologi som hjelper både forbrukere og store bedrifter med å optimalisere luftkvaliteten, samtidig som de kan redusere sitt fotavtrykk på miljøet og kutte strømregningene. Ifølge analytikeren er ikke dette «nice to have» som mye annen teknologi, dette er rett og slett «need-to-have»-teknologi.

Håper på kraftig vekst

– Airthings kommer med en ny og helt unik teknologi som dekker et eksisterende behov. Vi ser derfor ingen grunn til at ikke Airthings skal vokse fra en topplinje på 210 millioner kroner i år til en topplinje på flere milliarder kroner over de neste 5-10 årene. La oss bare håpe at ikke en av gigantene kjøper selskapet før det når sitt potensial, sier Wang Bjørnsen til Finansavisen.

Analytikeren minner om at Google Nest, Amazon Ring og Ecobee greide å vokse fra null til nesten en milliard dollar i topplinje på 5-7 år på ved å satse på produkter i samme kategori.

– Her er det bare å komme seg ombord før det går opp for markedet hvor bra posisjonert dette selskapet er, avslutter Wang Bjørnsen.

I forkant av børsnoteringen i slutten av oktober ble det gjennomført en emisjon hvor selskapet hentet flere hundre millioner kroner til en tegningskurs på 13,50 kroner. Aksjen stupte raskt til 10 kroner da selskapet ble notert på Euronext Growth.

Taper penger

  1. november presenterte Airthings sine tredjekvartalstall. Teknologiselskapet hadde inntekter på 44 millioner kroner, opp fra 29 millioner kroner på samme tid i fjor. Resultat før skatt endte på minus 10,7 millioner kroner, mot et negativt resultat på ni millioner for et år siden. De første tre kvartalene har Airthings tapt drøyt 30 millioner kroner.

På eiersiden finner vi blant annet tidligere toppalpinist Aksel Lund Svindal. Han er også styremedlem i selskapet.

Hvis de får ESG-prising? Hva har de nå da på 2,1 mrd i mcap?