Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Airthings

Nå er de bare priset for fremtiden, mangler ESG…

Finnes dagens analyse noen plass forresten?

Kjempe spennede selskap. omsette for 1 mrd i 2024 og flere mrd etter det :slight_smile:
neste er det bare og komme seg inn i Asia og.

Blir helt konge dette.

Beste setningen i analysen:
Vi ser derfor ingen grunn til at ikke Airthings skal vokse fra en topplinje på 210 millioner kroner i år til en topplinje på flere milliarder kroner over de neste 5-10 årene. La oss bare håpe at ikke en av gigantene kjøper selskapet før det når sitt potensial, sier Wang Bjørnsen til Finansavisen.

1 Like

En fin forklaring av produktet🙂

Pleier man ikke å kjenne når det er på tide å åpne et vindu i f eks møterom etc? Eller piper denne lenge før folk merker at det bør luftes?

Hva er CO2 nivået der du er nå?
Hva er CO2 nivået på soverommet ditt når du står opp?
Jeg antar du ikke har peiling på hvor høyt nivået er.

Jeg hadde ihvertfall ikke peiling.
I natt var nivået over 1600, på tross av at vinduet er åpent hver natt.
Det er åpenbart ikke tilstrekkelig med ett åpent vindu U et rom på 12-13 m2 hvor to personer sover…

Tilbake til møterom, hvor mange kvadratmeter har en normalt til rådighet per person?
Vi har et møterom hvor vi har 4-5 møter i et normalår, anslår at vi har maks 3-4 m2 per person, da skal ventilasjonen være rimelig effektiv for å holde CO2 nivå nede.

1600 mg/m3 eller ppm?

Det er ppm

Vil ikke nye bygg her i Norge ha god nok ventilasjon uansett? Det er strenge regler når det kommer til ventilasjon, luftkvalitet og generell hms her i Norge. For meg ved første øyekast virker dette som ett «nice to have» produkt.
Men hvem vet hva fremtiden bringer, kan jo hende det kommer inn krav i hms forskriftene at det skal være direkte måling av feks CO2 nivå i møterom osv.

Men klart vist høyt CO2 nivå er svekker kognitive evner, så vil jo arbeidsgiver være interessert i å gjøre noe med det. Og for ikke snakke om klasserom på skoler. Men da må airthings duppeditten kobles opp mot ventilasjonsanlegget slik at den får beskjed om å tilføre mer friskluft osv.

1 Like

Et spm, som du muligens kan hjelpe meg med :

I den kjøpesenter-caset de presenterer, hva er det som faktisk bidrar til energiinnsparingene? Man får en verdi fra sensorene, men hvordan prosesseres disse videre? Er det slik at det blinker rødt hos en sommervikar på Carlings, om at nå er temperaturen lav, og varmeovnene fyrer for kråka. På tide å lukke vinduet? Eller kan feks ventilasjon etc automatisk hente disse verdiene og justere forbruk etter hvor mye folk som er i senteret etc?

if($co2 === superduperlow) {
return $turndownhvac;
} else {
$results[] = $call911;

Jeg har glemt .php skillza, men man skjønner tegninga. Hvilke muligheter har Airthings til å gjøre slike ting med infrastrukturen og datahåndteringen de gjør pr. nå? Og vil en sensor med relativt kort batteritid og bluetooth(? tilkobling være egnet til slike større bygg?

4q36kz

Bedriftsvarianten har API i alle fall. Dette kan vel kobles opp mot hva det skal være av smarthus-systemer.

Jeg spurte dem, og fikk ikke tilgang til API for privat-sensorer. Og API’et går via sky såvidt jeg forsto, så man kommer ikke direkte inn på sensoren eller huben via APIet. For meg er dette en showstopper for privatmarked, det må være grenser for for mange huber og apper man skal styre huset sitt med.

1 Like

Takk for svar. Har tenkt litt den tanken selv, at det kan bli hardt å komme inn på det private markedet hvor radon ikke er inngangen. For min del så hadde det vært mye enklere å kjøpe en billig Fibaro feks, og koblet rett på Homekittet til Apple.

Det hadde vært en betydelig gevinst om de hadde åpnet API eventuelt selv ordnet med integrasjon mot feks. Tibber, Apple og Samsung.

Airthings raser :chart_with_downwards_trend: den dagen dette kommer som en app på mobilen som allerede har utviklet sensor…

just saying,- ting skjer fort i utviklingen!

:man_shrugging:

Wait, what? En app som gjør mobilen til en luftkvalitetssensor? Genialt! Spesielt Huawei telefonene kommer nok med mye ekstra innebygd, men tror ikke vi er helt kommet til punktet radonmåling.

API er kjekt, men skal man rette seg mot massene er nok integrasjon med de store systemene tingen å gå @larslars. Mange sånne nisser som meg som gjerne ønsker å være teknisk hendt, men ikke klarer mer enn å koble sensorer til et allerede etablert hjemmesystem. Personlig så diskvalifiserer alle sensorer, lys og lys som jeg ikke enkelt kan integrere med Apple feks. Derfor håper jeg for Airthings sin del at de åpner opp for dette snarest nå som de tydelig ønsker å utvide fra bare personlig radonovervåkning, til luftkvalitet. I business segmentet er det kanskje en annen sak. Men hvordan ser du på egnetheten til systemet til Airtings her? Er det slik at de kjører bluetooth/Airtings smart link oppkobling, og hvordan vil dette fungere i større bygg sett opp mot LoRaWan etc?

Mulig jeg var uklar. Et åpnet API mot privateide Airthings-sensorer betyr at vi kan integrere mot smarthussystemer, som feks Tibber, Futurehome, Apple, Google, Samsung m.fl. Siden ingen av partene har ordnet integrasjon enda så ønsket jeg å se om jeg kunne få tilgang og ordne denne integrasjonen selv. Det er ikke noe jeg forventer at mannen i gata skal få til.

At de har API-integrasjon for business-kunder betyr at API’et ligger der, det er bare selektivt åpnet opp i skyløsningen for de som betaler ekstra. Det kan da integreres med hva som helst.

Airthings for business bruker fremdeles samme devicer og samme huber. Begrensninger og muligheter kjenner jeg ikke til, det vil komme an på frekvensen som er bruk ift. rekkevidde og eventuell interferens.

1 Like

Vi er vel ikke der i dag med tanke på miniatyrisering enda, men du har nok rett i at det kommer slike sensorer til bærbare enheter. Jeg vil si det er mer sannsynlig enn ikke.

1 Like

Dere har truffet spikeren på hodet der. Airthings kommer til og bli kjøpt opp pgr den fantastiske teknologien. Og som beskrevet i megleren sin anbefaling. La oss håpe de får stige mer i verdi før det skjer. Tenk så bra dette passer med Google play…(please open the Window the CO2 is gettig high).
Så prisingen på 300 mill usd er jo ingenting. Håper dere har kjøpt aksjer her for dette blir gøy.

Flott det, men kan dere forklare for en som er litt treg som meg, hva er egentlig det unike med teknologien? Google som du nevner tilbyr jo allerede mye av dette gjennom Nest serien, og CO2-målinger er vel ikke direkte revolusjonerende da det finnes et utall private sensorer på markedet allerede. Så hva er det man egentlig ønsker å kjøpe? Hylleplassen på Walmart? Radonteknologien?