Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Airthings

Hvorfor ikke ta med det Q2 rapporten sier da?

• Increased inventory due to elevated component
prices and securing of supply
• Accounts receivable increase due to large share
of deals in June

Mao. god momentum fra Juni og utover, høyere enn normalt inventory pga. at de sikrer seg chips for å opprettholde vekst over kortsiktige marginer.

Det blir også feil å bruke kun Q2 for å predikere cash burn, som er et svakere kvartal enn Q3 og Q4. Totalt i 2020 brant de litt under 60mNOK, der en del gikk til growth ramp up og IPO-kostnader.

Det organsike vekstmålet for Airthings er 1mrdNOK i 2024. I min bok så bør de ha nok cash til å klare det, selv med aggressiv cash burn. Så spørs det hva selskapet er priset til med 100-300mNOK på bok og potensielt 1mrdNOK i omsetning.

2 Likes

Hvilke selskaper? Jeg sjekka en luftkvalitetsmåler for en tid tilbake, den målte ikke radon som er svært viktig og hovedgrunnen til at jeg erstatta den gamle Ramon 2.2 med to Airthings.

Radon er ganske unikt og grunnen til at jeg kjøpte airthings selv.

Men det tok LAAANG tid før Airthings fikk Wifi støtte.

Har ikke funnet andre som har radonstøtte enda.

1 Like

Jeg har hatt Ramon 2.2 siden 2008 etter å ha målt radon med sporfilm første gang.
Greit å ha oversikt på en app i stedet.

Det er et lass av etablerte konkurrenter som leverer produkter med minst samme kvalitet og bedre kvalitet enn Airthings. Det er også lass med leverandører som har sky tilgjengelig for datainnsamling for å vise på dashbord. Nevner Honeywell, Siemens, Schneider, Johnson controls, Creston m.fl.

Airthings er ikke unik på noen som helst måte, men de har dyktige eiere og flinke folk i ledelsen som gjerne tgkør den ekstra forskjellen.

1 Like

Kan du legge ut noen få linker av sammenlignbare produkter?

1 Like

Leverer alle disse sensorer uten kabling og måling av radon?

Airthings bruker batterier og veldig strømgjerrig hardware, noe som skiller de fra industrielle systemer som er knotete å installere.

Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange eksperter her i tråden som har full oversikt over at Airthings skal bli utkonkurrert… hvis et norskt/svensk selskap leverte greit i norden, og så klarte å ekspandere til USA++ i samme skala som Airthings har gjort, så ville kursen gått bananas. Leverer man bra hos Amazon og får avtaler med de største kjedene i USA så har man en top 3 global spot i nisjen, mest sannsynlig top 1.

“Problemet” for Airthings er at de har hele tiden vært store i USA og at man derfor ikke får inntrykk av at de tar store nok steg i forhold til prising og tap mens de investerer i vekst.

1 Like

Jeg har ikke aksjer i Airthings, men har to målere fra de, jeg synes det hadde vært interessant å visst om hvilke andre alternativer det var til å måle luftkvalitet innendørs, minimum er radon, CO2 er også interessant.

Men ut fra @Hamilton manglende respons så var det visst ikke så mange alternativer. Til 1000-3000 kroner.

Tror dere misforsto innlegget mitt litt. Jeg har tro på Airthings, ikke på grunn av kvalitet, men fordi de har dyktig ledelse som gjør de rette grepene. Men på selve iot markedet så har alle en sky og sensorer. Airthings kommer ikke å vinne dette basert på at de har et nisjeprodukt som måler radon.

Dere kan se litt på disse leverandørene som dekker mye av de samme behovene til byggeiere som airthings gjør, med mindre radonmåling i hele bygningsmassen er det viktigste:

https://www.enlightedinc.com/

Mange flere også, men disse er de jeg kjenner best til som samarbeider med de store aktørene.

Airthings har en ting som skiller dem fra mange av aktørene. Radon måler. Så er spørsmålet hvor mange land utenom Norge har stort folus på Radon.

At ledelsen er dyktig er et tulleargument. Dyktige folk kan gjøre det dårlig. Ledelsen stemples dyktig når de leverer ikke førs

USA har vel ekstremt fokus på det?

Da bør det vel være superenkelt å finne kilder som bekrefter det.?

Nei altså jeg vet ikke. Bare lest en test av slike målere og de dro fram radon måleren fra airthings som unik, og at radon var 2 største årsak til lungekreft i usa eller noe.

Nå stiller jeg bare kritiske spørsmål fordi diskusjonen i tråden er ganske kjedelig.

I Norge har vi superfokus på Radon og vi har et regelverk rundt det. Jeg aner ikke hva ulike stateter i USA har.

Rask googling.

Currently, no federal, enforceable regulations control indoor radon levels —only guidelines with recommendations and a national goal. EPA recommends abatement or remediation when indoor radon air concentrations equal or exceed 4 pCi/L.

https://www.atsdr.cdc.gov/csem/radon/standards.html

Mao fokus på dette i USA er lavt. Merk at siste oppdatering i guideline dokumentet skjedde i 2014. Som bekrefter lite fokus. EPA ble jo også vingeklippet under Trump.

Innser at jeg virker som den partypooperen, men Jeg har eid Airthings i flere år ( fysiske dingser) og synes mye de gjør er bra. Synes dog de er håpløse på endel ting blant annet tok det årevis før de fikk wlan støtte. ( superkult å måtte gå fra dings til dings å laste ned info til mobilen).

Er heller ikke imponert over ledelse eller sportskjendiser i ledelse og styret.

2 Likes

Eller at de ikke klarer og tjene penger… det var eliten min for en del mnd siden…

1 Like

Meget rask vekst i omsetningen for tiden da. Får bare håpe de klarer å sikre seg semiconductors. Ser View plus fortsatt er i pre-order

1 Like

AIRX: Airthings Awarded 10-Year Contract by Quebec Government to Supply Air Quality Monitoring in Schools

https://newsweb.oslobors.no/message/542127

Interessant at de selger radonmåling med View Plus i så store kontrakter. Enten så var radonmåling et krav, eller så var Airthings konkurransedyktig med View Plus mot andres sensorer uten radonmåling. Jeg har uansett tenkt at noe var i gjere når det ikke kom noen innsidekjøp etter forrige kvartalsrapport.

1 Like

Airthings ASA: Mandatory notification of trade

Airthings ASA (“Airthings”) has been notified that primary insider Lars Rahbæk Boilesen (Board member) on September 13, 2021, purchased 50,000 shares at an average price of NOK 9.9305. After the transaction, Lars Rahbæk Boilesen holds 100,000 shares in Airthings.

Her kommer innsidekjøp etter at nyheten var sluppet

1 Like