Må du stenge kontoen og åpne ny, da? Er det ikke nok å ta ut pengene/overføre de til annen konto, og så tilbake?
OK,ser nå av tidligere kommenterer an man må stenge ASK-kontoen. Åpne ny i samme bank like etter, går det?
Det vil jeg tro. Det at du må avslutte kontoen for å få fradraget er nok av praktiske årsaker siden man ikke kan ta ut penger som er tapt.
Det er mulig å ha opptil 5 ASK kontoer samtidig som DNB kunde. Du kan flytte aksjer og fond imellom dem som du ønsker. Du kan slette en konto dersom du ønsker å realisere tap i år.
Lykke til.
Tusen takk for svar! Er det noe begrensninger om hvor fort man kan reinvestere?
Takk for svar Dr Gjerdesmett og hatitchi. Så jeg trenger ikke selge aksjene, men bare overføre de til den nye ASK som jeg har opprettet i samme bank?
Det er bare å scrolle seg litt oppover på denne tråden, dette er spurt om og besvart en rekke ganger tidligere.
F.eks.
vilfreudMODERATOR
Ja
Du må bevise at transaksjonen ikke er gjort kun for å spare skatt.
Veldig greit forklart her,
“Den lovfestede gjennomskjæringsregelen i sktl. §14–90 legger tydelig til rette for at transaksjoner som er overveiende skattemotivert, skal gjennomskjæres”
Mao gjør du en transaksjon kun for å spare skatt bør du ha en forklaring som sier at det ikke kun var skattemotivert.
Jeg tviler på at sktl. § 14-90 er relevant i dette tilfellet, siden hensikten med paragrafen er å gjennomskjære transaksjoner med hensikt om å spare skatt. Å tilpasse seg for å få en raskere bruk av skatten er nok ikke det som ligger i begrepet å spare skatt. Saker som har vært oppe i høyesterett er f. eks. å selge eiendom gjennom aksjeselskap, samt oppkjøp av selskap uten drift som har betydelige fremførbare underskudd
Et vilkår er at en totalvurdering av skattyters disposisjon er i strid med skattereglenes formål. Av de alminnelige regler så er aksjer fradragsberettigede når tapet er realisert, så jeg velger å legge til grunn at § 14-90 ikke får anvendelse.
Et bedre eksempel på hvor sktl. § 14-90 får anvendelse er på Investeringskonto Zero. Der fastsettes skattesatsen basert på andelen aksjer og renteprodukter den 31.12. Om du sitter med aksjer frem til siste uken i desember og deretter går 100 % i rentefond sparer du 30 % skatt og er følgelig i strid med skattereglenes formål om det er klart at eneste motiv er å spare skatt.
Hvis du overfører verdier fra en Ask til en annen, så overfører du også tap/gevinst. Så skal du realisere alt, må du selge og likvidere kontoen.
ASK-kontoen er nå likvidert, og pengene ble overført til min AF-konto. Jeg trenger vel ikke ta pengene helt ut for å få fradrag for tap , men kan åpne ny ASK-konto og flytte pengene dit?
Pengene må bare ut av den avsluttede aSK kontoen.
Er det noen som vet om en enkel måte å finne ut om en aksje kan handles på ASK uten å bare prøve? Ei liste eller noen enkle sjekkpunkter hadde vært bra.
For eksempel kan ikke Softox handles på ASK uten at det er veldig åpenbart hvorfor.
Aksjer på Merkur market kan ikke handles på ASK.
Alle børsnoterte aksjer i EU/EØS samt fond som har minst 80% i slike aksjer kan handles på ASK konto.
Oslo Euronext Growth (tidligere Merkur Market) regnes ikke som børsnoterte og kan ikke handles på ASK:
Det er dritt, er noen selskaper jeg hadde vært inne i om det hadde vært mulig. Vet du hva grunnen er, og om det kan være endring på gang?
Det er ganske dårlig grunn: Aksjen må være børsnotert, og det er ikke aksjer på Merkur.
ASK er en speiling av fritaksmetoden som ble innført i 2006, og den diskriminerer ikke unoterte aksjer, så det er ingen god grunn til hvorfor man ikke kan handle aksjer på Merkur innenfor ASK.
Edit: Aksje Norge har lagt merke til interessen for Merkur i 2020, og om jeg ikke tar feil så har de begynt å jobbe for å Merkur implementert i ASK-universet.
Vurderer å flytte verdipapirer med urealisert tap fra AF konto til ASK. Dette regnes da som en realisering, noe som betyr at jeg har krav på fradrag for tapet. Vil ikke dette regnes som en gjennomskjæring? Jeg tar jo i teorien ingen reell risiko som det heter.
“Ved overføring av aksjer/andeler fra kontohaver til aksjesparekonto, skattlegges dette som om aksjen/andelen blir realisert (solgt). Dette gjelder fullt ut fra og med 2020. Aksjonæren blir da skattlagt for gevinster og får fradrag for tap. Overføringen blir ansett som et innskudd på kontoen. Størrelsen på innskuddet settes til verdien av aksjen/andelen som legges til grunn ved gevinstberegningen.”
Du kan gjøre den manøvren.
Du vil utløse gevinst eller tap. Siden du flytter fra en AF til ASK konto er det også godkjent argument mot Skatt. dvs ikke skatteplanlegging. men du realiserer fordi du skal flytte investeringen til ASK.
aksjene vil også få ny inngangspris på ASK vs det de har idag på AF.
Dette er jo en manøver som kun er mulig å gjøre en gang, i hvert fall hvis du har andre aksjer på den ASK du flytter til. Hvis ASK du flytter til var helt tom, så er det kanskje mer problematisk.
Svaret på dette er nei. I forbindelse med at man startet opp med med ASK-konto var det en overgangsregel som gjorde at man kunne flytte aksjer inn til ASK-konto uten å måtte realisere. Denne ordningen er nå tatt bort.
Myndighetene har selv valgt å lage reglene og du står ikke i fare for gjennomskjæring