Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Andfjord Salmon

Ja. Meget kjedelig situasjon.

“når noe virker for godt til å være sant”… :man_shrugging:

"…og vi vil få inn en ny aktør som skal fortsette arbeidet. " - godt å lese dette da :sweat_smile: :+1:

2 Likes

Hei,
Har fulgt aksjen og selskapet på sidelinjen en liten periode. Kjøpte meg en lyttepost. Synes det virker meget interessant, men har ikke satt meg godt inn i oppdrettsnæringen. Men virker som om de har meget lav dødsrate etter smolt er tilført basseng. Er det noen som vet hvordan det er med lakselus i Andfjord anleggene? Vil jo tro det må være vesentlig mye mindre enn i vanlige merder.

1 Like

Hovedpoenget med landbasert oppdrett er å unngå luseproblematikken. Kjøp av aksjer anbefales bare for de som har tro på at AS unngår ny utvidelse av aksjekapitalen.

2 Likes

Dette står ganske mye om på nettsiden til Andfjord. Helt kort er mye av løsningen å hente vann så dypt at det ikke fins lus, manet eller andre ufine ting i vannet.

Andre aktører som bruker RAS-varianter har mye mer kontroll på vannet, her renses og «rekonstrueres» vannet nøye for å unngå parasitter og andre uhumskheter.

1 Like

Et av de andre fortrinnene til Andfjord er den laminære gjennomstrømningen som gir mye mer naturlige forhold for laksen enn i en sirkulær merde. Fisken fra pilotanlegget lignet mer på villfisk enn vanlig oppdrettslaks.

Mer info om patentsaken mot Ben-Tommy Eriksen, tidligere leder for FoU.

2 Likes

Sterke meninger i iLaks. Redaktøren mener Andfjord burde holdt kjeft, smilt og betalt regningen. Produktet de har kjøpt holder så langt mål.

3 Likes

Artikkelen fra iLaks inneholder ingen ny informasjon - det er i hovedsak en gjengivelse av det som ble kjent forrige uke, men med en negativ vinkling.

Noen momenter som ofte utelates i dekningen:

1) Andfjord ansatte Gro Skaar Knutsen i en operasjonell rolle allerede i oktober - før konflikten ble offentlig. Hun har 22 års erfaring fra byggebransjen og var tidligere CEO i Peab Bjørn Bygg (1,5 mrd i omsetning). Dette tyder på proaktiv risikohåndtering, ikke krisehåndtering.

2) Jeg tar ikke stilling til hvem som har rett i tvisten - det vil domstolene avgjøre. Men jeg stiller meg tvilende til at Andfjord ville fremmet et krav på 1+ mrd uten solid dokumentasjon i bunn. De har også benyttet ekstern tredjepart til å gjennomgå faktureringen.

3) Et grunnleggende prinsipp i entreprisekontrakter: Entreprenør kan ikke fakturere for tilleggsarbeid uten godkjente endringsordrer. Hvis Hæhre har fakturert utover avtalt budsjett uten skriftlig godkjenning fra byggherre, står de svakt juridisk.

Spent på Q3-rapporten 16. desember… sitter igjen med en del spørsmål etter denne hendelsen, spesielt rundt likviditet og finansiering - er de fremdeles fullfinansiert for fase 2a?

4 Likes

Ja, har de ikke sendt VOR og fått signert VO fra ANDF stiller de meget svakt, men kan Hærhe ha opptrådd så amatørmessig da…bare informert om konsekvensene…

Ref:
De har vært tungt integrert i prosjektet hele veien og kommet med løpende endringer, bestillinger og tilleggsjobber, men vi har fortløpende informert dem om konsekvensene av valgene de har tatt, har styreleder Lars Hæhre i Infra Group, som eier Hæhre & Contur, tidligere uttalt.

1 Like

Er det derimot en avtale om at alle tillegg/ endringerer er reimbursable timer kan tilleggsregning fort bli dyr for utbygger.

Hvordan er fergeforbindelsen til Andøya? Vil dette ta lang tid før ny entrepenør er på plass? :thinking:

Ta en titt på kartet :laughing:Andøya har vært fergefri i over 50 år.

1 Like

Det er veldig enkelt å stå i media og komme med påstander om hva motparten har eller ikke har gjort. Som jeg nevnte, det får være opp til en eventuell domstol å avgjøre.

Men når det er sagt, tenker jeg at en nøytral tredjepart ikke ville anbefalt Andfjord å gå til sak hvis de ikke hadde noe.

jøss,-kjapp respons fra ledelsen! :smiley: :+1: ( :crossed_fingers: :grimacing: :crossed_fingers:)

4 Likes

Ja dette var gledelig nyheter, fryktet dette skulle ta lengere tid!

2 Likes

@pdx Kan du legge børsmeldinger inn her automatisk, så ser vi de fortere her inne. :pray:

3 Likes

For dem som ikke har FA abo

Er bare samme sak som er posta litt lenger opp av @pleximus83

3 Likes

Sakser litt fra denne:

"Skiftet av entreprenør ventes ikke å ha særlig effekt på våre produksjonsplaner, sier Martin Rasmussen.

Partene har blitt enige om en tidslinje og plan fremover med de neste to bassengene (K2 og K4).

Etter planen skal disse være ferdig innen sommeren 2026.

Dette er tilstrekkelig til å opprettholde Andfjord Salmons produksjonsplaner.

Andfjord Salmon anslår kostnader på omtrent 20 millioner kroner for å erstatte den tidligere hovedentreprenøren.

Etter det Vesterålnytt forstår er striden med Hære og Contur oppstått om betongelementene til nye basseng.

Disse skulle etter planen bygges på stedet, i en egen betongfabrikk på Kvalnes, og bruke egen utsprengt og knust steinmasse.

Når dette ikke kom på plass, måtte man anskaffe elementene fra annet sted.

Dette medførte både ekstra kostnader og ekstra tidsbruk.

Når man nå henter inn betongspesialisten Nornebygg AS, så håper man å løse denne utfordringen.

Det er til sammen 12 basseng som skal ferdigstilles, med et stort antall betongelement som skal støpes og monteres.

Entreprenør Harald Nilsen AS har, sammen med betongspesialisten Nornebygg AS, nylig fullført et milepælsbetongprosjekt for Statnett."

[min uthevning]

4 Likes

Regner med de annonserer at K3 er ferdig ifm Q2 neste uke. Håper i alle fall :blush: Så kan det komme fisk over dit etter hvert som den vokser ut av K0 og K1. Og jeg tror kanskje mange har glemt at de planlegger å selge storsmolt til sommeren som regulære oppdrettere ønsker å ha i sine havmærder. Her er det cash inn tidligere enn mange kanskje tror…

3 Likes