Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Andfjord Salmon

Skal funke nå :slight_smile:

4 Likes

Her var det mye som ikke stemmer. ANDF har en egen betongfabrikk på siten. Den produserer betongelemntene. Jeg har sett det med egne øyne

4 Likes

Noen her som vet hvor q3 pres blir holdt?

Vanskelig å finne melding.

@oscillator tusen takk, sånne innsikter er gull verdt for oss som sitter langt unna og bare må forholde oss til hva vi finner på nett! :slight_smile:

1 Like

Regner med vi kan se den på nett via webcast som vanlig

2 Likes

Det ville vært merkelig om Hæhre hadde glemt å ta med seg betongblandeverket som @oscillator har sett på byggeplassen. Med tid og stunder kommer det nok et nytt på plass.

2 Likes

Forøvrig stor takk til Aslak på iLaks.no for svartmaling og negativ vinkling. Det har de siste dagene gitt oss en fantastisk mulighet til å kjøpe aksjer til all-time low siden børsnoteringen. Store volumer var det også. Selskapet blir fremstilt som om de er i big trøbbel ispedd mye synsing og svada. Aslak, sjekk fakta bedre neste gang, og du vil nok stå deg på å formidle i stedet for å mene for mye, hva enn din agenda måtte være. Mye tilsier at sell-offen var i går da de siste nølerne kastet kortene på en RSI på 11 før kursen begynte å stige.

La det være helt klart, det som har skjedd med Hæhre og uenigheten er trist og skaper usikkerhet, og aksjemarkedet hater usikkerhet. Aksjonærene blir skadelidende, men at aksjeverdiene skal falle med 1 mrd NOK siden begynnelsen av sept, med et vellykket smoltutsett 30.9., er jo en smule overdrivelse. Det er en gavepakke til investorer som har likviditet, gidder å regne og vet hvem som er hovedeier. Hvor mange norske børsnoterte selskaper har et Fortune 500 selskap som hovedeier? Det er kun 3. Mange selgere må ha mistet hodet eller forstår ikke selskapets planer. Så snart ledelsen har mitigert oppstått risiko/usikkerhet og fått på plass en erstatning på entreprisene, vil kursen stige over 30 igjen, og det er vel ingen grunn til at uenigheten skal koste ANDF over 1 mrd siden primo sept.? Hvis ANDF skulle miste en hel produksjons syklus vil det være større konsekvenser, men det tror jeg ikke. Vi får vite mer den 16.12./Q2-pres. Det som er viktig er at de fortsatt har tatt høyde for hick-ups og tidsforskyvninger før det rokker ved produksjonsplanen og tidsplanen på smoltutsettene de neste kvartalene. Så lenge produksjonsplanene holder rokker det ikke vesentlig ved cashflow og aksjonærenes nåverdier. Ev. overskridelser på investeringer har liten betydning i fht å miste en produksjonssykel ved at produksjonsplanene blir forskjøvet.
Det ligger helt sikkert en velbegrunnet årsak til søksmålet, og de har helt sikkert samlet dokumentasjon bak slik en drastisk beslutning. Og de må nødvendigvis ha kalkulert inn risiko mht tidsplanene. Det er ikke idoter som leder selskapet, men hardtarbeidende kompetente folk i alle posisjoner. I en slik sak burde begge parter kommet frem til et forlik og vært villig å svelge noen kameler. Men når det ikke skjedde er det bare å brette opp ermene og stå på. Selskapet blir garantert en suksess og vil sprute cash til eierne i de kommende årene. Om 5-10 år vil sannsynligvis selskapet ha kapasitet til å betale årlige utbytter per aksje som nærmer seg denne ukens bunnkurser. (Jeg håper imidlertid de da fortsatt ser potensiale i å reinvestere i lønnsom kapasitetsøkning). Det er investering i fremtidig lønnsom vekst som bringer verden fremover. Men akkurat det er avhengig av politikernes vilje. Uten at de snur, er vi dessverre i ferd med å slukke alle lys i alle landets kommuner.

5 Likes

Hæhre kan jo ikke ta med seg en betongfabrikk som er ANDF’s eiendom.

Andfjord Salmon: Invitation to Q3 2025 results presentation

Oslo Stock Exchange 2025-12-13 09:00:05

ANDF: Andfjord Salmon: Invitation to Q3 2025 results presentation

13.12.2025 09:00:01 CET | Andfjord Salmon | Non-regulatory press releases Andfjord Salmon Group AS (Andfjord Salmon) invites investors, analysts, lenders and media to an operational update and presentation of the company’s third quarter 2025 financial results.

Date: Tuesday 16 December 2025

Time: 08:00 CET

Presenters: CEO Martin Rasmussen and CFO Bjarne Martinsen The webcast presentation can be viewed from this URL:

Andfjord Salmon Webcast Q3 2025

The presentation will be held in English. Questions can be submitted during the live webcast.

The presentation material will be published at 07:00 CET on the same day.

CONTACTS

• Investors: Bjarne Martinsen, CFO, Andfjord Salmon Group AS, +47 975 08 345,

bjarne.martinsen@andfjord.no

• Media: Martin Rasmussen, CEO, Andfjord Salmon Group AS, +47 975 08 665, martin@andfjord.no

ABOUT ANDFJORD SALMON

Located at Andøya on the Arctic Archipelago of Vesterålen, Norway, Andfjord Salmon is developing the world’s most sustainable and fish-friendly aquaculture facility of its kind. Through a proprietary flow-through system, Andfjord Salmon combines the best from ocean and land-based salmon farming. In its first production cycle, the company achieved an industry-leading survival rate of 97.5 percent, feed conversion ratio of 1.05, superior share of 91.1 percent, and required 1 kWh to produce one kilo of salmon. For more information, see www.andfjordsalmon.com - http://www.andfjordsalmon.com.

2 Likes

Noen som vet hvor mye i betaling ANDF har holdt tilbake fra Hæhre? Og eventuelt hva omtrentlig saksomkostningene for en slik erstatningssak som dette vil kunne være? Og ev. har en tidsramme for når en slik sak vil være ferdigbehandlet? Jeg har ekstremt lite peil på rettsvesen merker jeg. Liker ANDF, har hatt en liten lytteposisjon lenge, men lurer veldig på når man skal inn (var det på torsdag?) eller i hvilken grad denne byggesaken kan smelle i trynet på selskapet. Tror på selskapet når de guider liten til ingen forsinkelse i utbyggingen, så det jeg lurer på er knyttet direkte til krav og rettssak.

Har ikke fullstendig oversikt selv, men her er det jeg vet:

Saksomkostninger: Arctic Securities estimerer 10-20 MNOK i advokatutgifter for Andfjord. Håndterbart.

Tidsramme: Hæhre har uttalt at det kan ta opp mot ett år før en sak av dette omfanget kommer opp.

Min vurdering:
Jeg vil ikke være som de fleste og påstå at Andfjord har rett eller Hæhre har rett - ingen av oss som kommenterer dette har innsyn i saken eller vet hvilken dokumentasjon som ligger til grunn.

Men slik jeg ser det: Worst case må Andfjord betale det de “skylder”. Best case får de inn en betydelig sum som er positivt for aksjen. ABG Sundal Collier påpeker at en potensiell utbetaling representerer over 35% av dagens markedsverdi.

Timing:
På 22.8 NOK og meldingen om ny entreprenør var jeg rask på kjøpknappen. Tror ikke vi skal ned dit igjen med mindre noe skjer med biologien.

Hvis Q3 viser uendret capex og at Andfjord fortsatt er i en god finansiell posisjon, tror jeg vi raskt skal opp mot 30-tallet igjen.

En ting mange kanskje overser:
JM (Jerónimo Martins) er største aksjonær med 25% og sitter i styret. De er rangert som verdens 440. største selskap med nesten 400 milliarder NOK i årlig omsetning.
Min antagelse - og merk at dette kun er hva jeg tenker - er at JM neppe hadde “godkjent” at Andfjord gikk til sak uten solid grunnlag.

3 Likes

Spørsmålet mitt er selvfølgelig knyttet til omfanget av potensiell nedside her. Men greit å vite hva “oppside” er også, selv om jeg og sikkert mange andre ønsker for ANDF at situasjonen aldri hadde oppstått i utgangspunktet – ANDF er et selskap det er lett å heie på, uansett om man sitter på sidelinjen eller er investert. Jeg personlig tror at det er fremtidens lakseoppdrett vi ser på, men er noe nølende fordi fremtiden i lakseoppdrett ikke alltid har kommet seilende fint og ryddig på en fjøl.

Kan meget godt være du har helt rett her. Jeg har fulgt med, men har vært forsiktig fordi jeg ikke har følt jeg hadde god nok kontroll på hva potensiell nedside vil være ifm denne saken. Har såpass tiltro til det rent oppdrettstekniske ANDF holder på med at jeg ikke tenker biologien blir et problem.

2 Likes

“Spørsmålet mitt er selvfølgelig knyttet til omfanget av potensiell nedside her”

Helt innafor bekymring, og det tror jeg ærlig talt ingen kan svare på med sikkerhet.

“Kan meget godt være du har helt rett her.”

Kan også meget godt hende jeg tar feil. Hvis de annonserer dårlig likviditet, betydelig økt capex eller emisjon, kan det gå andre veien like fort.

Q3 blir spennende, da får vi flere svar om veien videre. Frem til da kan en ikke annet enn å vente🤞

1 Like

Dagens oppdatering fra DNB:

Etablering av landbasert oppdrettsvirksomhet tar tid og noe av det viktigste i forbindelse med tirsdagens utsatte kvartalsrapport fra Andfjord Salmon blir etter vårt syn derfor at de i likhet med øvrige tilsvarende aktører kan bekrefte at fremdriften går i henhold til den tidligere oppdaterte planen. I tillegg venter vi at det vil være fokus på potensiell risiko og mulig oppside knyttet til saken selskapet har anlagt mot den tidligere entreprenøren. Basert på teknologi fra et testanlegg er selskapet i ferd med å sette opp fire produksjonsanlegg på Andøya med en samlet kapasitet på 23.7k tonn pr. år. Planen er å kunne ta et første volum ut av disse anleggene i løpet av 2026. Ut ifra et investorperspektiv handler det nå i hovedsak om å redusere operasjonell risiko i prosjektet. Selskapet sitter i tillegg med arealer som gir mulighet for en vekst opp til 90k tonn pr. år, men har i første omgang kommunisert ambisjoner om i neste fase å øke kapasiteten til 48.1k tonn. En slik opptrapping vil imidlertid være betinget av en tilsvarende utvidelse av dagens lisenser. I tillegg til at bekreftet fremdrift på dagens prosjekt vil kunne dempe risikoen vil dermed eventuell tildeling av ytterligere lisenser kunne fungere som en positiv driver for verdsettelsen. Kursen stengte fredag på NOK 26.10 pr. aksje og vi har en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 43 pr. aksje.

4 Likes

Andfjord Salmon: Business update, private placement securing new equity and enhanced bank debt package

Skjebnen til utrolig mange kapitalintensive selskaper. Salmon Evolution neste?

Edit: var faktisk ikke så gærnt som jeg først trodde. 10-15% utvanning på stengingskursen idag?

2 Likes

Ja, Salme også, men usikker på om de får noe særlig mer gjeld, overgearet allerede gitt ebit/kg utsikter.
Merkelig hvordan Andfjord hovedaksjonæren gir slike vanvittige gavepakker til øvrige aksjonærer og opsjonsholdere, gjelder begge to siste emisjonene. Burde kjørt saftig rabatt eller fortrinnsrettsemisjon, skal liksom fremstå sterk og proff, men egentlig bare komisk snillisme.

1 Like

Er ikke så ille. Og ANDF er flinke til å hente penger / finansiere. Når det er sagt så er alltid det store spørsmålet når man skal vekte seg mer inn enn en ren lytteposisjon i et selskap som dette. Da jeg først snuste litt på denne var den på 44kr. Kan være at “beste inngang” faktisk var i forrige uke. Kan være at tidspunktet er denne uka. Men det kan likegodt være at tidspunktet er dagen denne rettsaken er ute av verden…

Noe av det jeg synes er skikkelig interessant med ANDF er at før eller senere, så vil de (forhåpentlig) kunne selge produktene sine over vanlig markedspris, ikke bare pga kvalitet, men også faktorer som dyrevelferd osv… Lite produksjonsfisk her, for å si det sånn.

1 Like

Viktig å ikke blande denne emisjonen med en typisk kostnadssprekk. Hæhre har trukket på en bankgaranti, som har låst opp kapital fra Andfjords likviditetsbuffer. Det er derfor de henter penger nå - ikke fordi prosjektet koster mer enn planlagt.

2 Likes

Jeg synes dette er nær eksemplarisk håndtert (enn så lenge) av ANDF. Viser egentlig bare at når det dukker opp skjær i skjøen, så blir det ikke totalhavari.

Håpløst bilde for et landbasert oppdrettsanlegg, men dere skjønner hva jeg mener.

2 Likes