Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Andfjord Salmon

Fra andfjord salmon offisielt

Targeting opex of NOK 40 per kilo salmon produced (including depreciation)

Men vi må jo ta dette med en klype salt også og se hvordan de leverer fremover.

Du ber meg huske lang tilbake i tid her nå, så kan være det har vert justeringer jeg ikke har fått med meg i 24 eller 25.

1 Like

Salme, som tross alt produserer en del fisk, leverer ebitda kost på rundt 82 kr/kg, som skal kunne komme ned på 70 tallet om de leverer på plan. Dette er FØR avskrivninger og renter, så vi snakker ptp/kg godt opp på 80 tallet, muligens 90, i 2026. Blir ikke noe EK avkastning av slikt, med mindre man tror på +100 kr pris, men da er det mye bedre å kjøpe mowi/salmon som produserer betydelig billigere.

Du sammenligner Salme (HFS/RAS) med Andfjord (flow-through) – to helt forskjellige teknologier med vidt forskjellige kostnadsstrukturer.

2 Likes

Spørsmålet blir selvfølgelig hvorvidt ANDF og SALME kan ta seg bedre betalt enn vanlig markedspris en gang i fremtiden.

Blir interessant å se hvordan de vil finansierere biomasse oppbyggingen fra smolt til slakt neste kvartalene, ikke småpenger og bankene mer restriktive på biomasse finansiering før det er bevist bra snittvekt slakt og stabil positiv cash flow, sannsynligvis vil selskapet etterhvert måtte slakte lav vekt (med høy kost) for å holde det gående

Du vet de skal selge storsmolt ikke sant?

For hva? Nekkar via FiiZK leverer lukkede anlegg til MOWI til post-smolt, så fisken kommer først i åpne anlegg når de er ca 2kg. Laksen er da bare i åpen sjø i 9 mnd som gjorde at de ikke hadde noe luseproblemer og de endte på noe sånt som 99% superior kvalitet og slaktevekt på 6kg (utfra hukommelse, fant ikke kilden akkurat nå).

image

FiiZK er ikke eneste leverandør av slike lukkede anlegg. Jeg bare lurer på om slike anlegg som ANDF bygger bareender opp med å være dyrere enn sjøbaserte anlegg.

Til hvem? Mowi går i hvert fall for lukkede Protectus-anlegg til havs. De har levert 2 slike og skal levere 4 til i løpet av 2026 og 2027.

Jeg tviler på at Mowi blir de eneste som går denne veien. Det høres billigere ut enn å drive med masse betong og sprenging som ANDF må gjøre…

2 Likes

Lettere for ANDF som ny aktør med én enkelt type anlegg å lage seg et brand. Fremheve smak, dyrevelferd, miljøhensyn, etikk? osv… Tenk First Price-kylling vs. Stange f.eks.

MOWI, SALMAR, Grieg og det gjenget kan kjøre på med lukkede anlegg og alt og sikkert få til det samme, jeg bare tror det er enklere for ANDF. For Mowi, Salmar, Grieg må alle ut å spesifisere at denne fisken skiller seg fra resten av fisken de oppdretter. Som er litt selvskudd, på en måte.

For ordens skyld: Jeg tror ikke dette er noe som skjer umiddelbart. Men jeg tror det kan hjelpe ANDF å oppnå bedre priser enn de vanlige markedsprisene (i hvertfall i enkelte markeder). Det er også en grunn til at det er en portugisisk supermarked-kjede som er storaksjonær her, handler om at de antar dette blir prima kvalitet.

Dagens funfact: Klippfisk (eller var det tørrfisk?) vrakes i 3 hovedkvaliteter.

Primera, Secundo, og –-–––– wait for it: Afrika.

Secundoen går til Brazil osv… Afrika går obv. til Afrika…

Primera ---------> Den kjøper portugiserne.

4 Likes

Mowi ser ut til å kjøre en strategi hvor de lager storsmolt opp til 2kg og så kjører de åpne merder de siste 9 månedene. Dette ser ut til å få ned dødeligheten og luseproblemene. Pga den lavere dødeligheten og den moderate økning i driftskostnader (strøm) og investeringskostnader, så er jeg faktisk usikker på om dette er noe dyrere enn konvensjonell drift.

Problemet til Mowi og de andre er jo dødelighet på 12% elns (?). Med storsmolt i lukkede merder, så ser denne ut til å falle ned til 1%, størrelsen øker fra 5kg til 6kg og de trenger ikke avluse. Dette blir ganske nærme det ANDF ser ut til å ha. Bare med det som ser ut til å være mye lavere investeringskostnader.

Jeg tenker dette er et veldig godt poeng. Teknologisk, så er nok flow-through veldig mye lettere å få til. Du må bare ha god nok vannkvalitet.

2 Likes

Jojo, vi er ikke uenige om hva MOWI (eller andre) kan få til.

Men klarer MOWI å pitche det de holder på med til et kresent marked som etisk, miljømessig korrekt, dyrevelferdsmessig innafor, og ev. smaksmessig ekspesjonelt?

Det er det jeg tenker på. Så jeg tror ikke helt vi skriver om / tenker på det samme her.

Det jeg grubler på er om ANDF kan levere såpass på mange plan at de ikke må selge all produksjonen sin i det vanlige markedet, men snarere kan selge deler av den til høyere pris.

1 Like

Eidsfjord Sjøfarm – som også er en av Andfjords største aksjonærer med ~4,5% og styreplass – har inngått avtale om å kjøpe post-smolt fra Andfjord. De produserer selv rundt 25 000 tonn laks årlig i Nordland og Troms.

Det som er interessant hvis man har fulgt selskapet over lengre tid, er alle de industrielle aksjonærene i topp 5: JM (~25%), Eidsfjord, High Liner Foods, Nutreco/Skretting.

Leser man pressemeldingene til disse selskapene, er budskapet tydelig:

• High Liner: “Andfjord is an ideal partner that possesses the proven technology and experience we can work with and learn from”
  • JM: “In a challenging backdrop of both high pressure on the ocean stocks and food security, we believe that investing in this innovative and sustainable production will also work for us as a learning curve accelerator in what regards best practices in aquaculture projects.”

JM har forresten et rykte å forsvare – de er nettopp kåret som verdens første dagligvarekjede med “Triple A” fra CDP på klimaendringer, vannsikkerhet og avskoging. Kun 23 selskaper i verden har denne distinksjonen. Da trenger man partnere som Andfjord for å opprettholde den posisjonen.

3 Likes

Vel, ANDF skal vel selge post-smolt* på samme måte som MOWI vil lage i Protectus-anlegg levert av FiiZK, så det blir vel rimelig likt? Nå vet jeg ikke hvor stor prosent av anleggene til MOWI som kun vil ta inn postsmolt etterhvert, men hvis det funker, så vil jeg anta alle til slutt. Det går fortere å bygge Protectus-merder enn det tar å sprenge seg ned i grunnfjellet for ANDF…

*Her bruker jeg @Aed93 som kilde, jeg har ikke selv sjekket, men han virker å ha bedre kontroll enn de fleste.

Det blir mer eller mindre likt, men ANDF skal vel ikke bare selge post-smolt?

Jeg tenker i hvert fall på et produkt som ANDF skal selge selv. Sånn at jeg kan gå i fiskedisken på mitt lokale supermarked å spørre “hvor kommer denne laksen fra?” og så må den stakkars tenåringen som jobber der gå bak på kjøla og se på eska fisken kom i.

Eller at ANDF lager seg et produkt ala det Frøya sjømat selger, dvs. Mid-lion og Back-loin. Vel verdt de ekstra pengene pr. kg, det produktet imho.

1 Like

Når det gjelder kvalitet på fisk, og laks spesielt, er det enorm forskjell. Det er bare å se NRKs Brennpunkt serie om laks. Skal du ha premium sluttprodukt, må du ha premium råvare. Og premium råvare koster gjerne ganske mye mer. Det er i dag mulig å gå på Meny og kjøpe røykelaks til 199/kg, ja fra First Price, men jeg ville likevel foretrekke røykelaksen fra KingMikal til 765/kg. Det er bare en helt annen opplevelse. Og de fleste kjøper jo den til 199, det er der massemarkedet er. Mens det er et begrenset marked for den til kr 765 er det likevel et kjøpekraftig publikum som er villig å betale for slik kvalitet. Leverandørene av nødvendig kvalitet av slik råvare får betalt for super kvalitet. Om det er 10 eller 20 kr pr kg ekstra spiller liten rolle for foredlingsbedriften. De skal ha den beste kvaliteten uansett. Det samme gjelder for filet eller hel fisk som gjerne skal brukes i sushi eller i restaurantbransjen. Kvalitet koster mer.
Det samme gjelder for hvit fisk. Torskeloin betaler jeg gjerne 500kr/kg for hvis kvaliteten er super. Det er bare en annen opplevelse. Gjerne med en god øl og akevitt til.

4 Likes

For å få kvalitet på laksen må den fôres med kvalitetsfôr. Og Andfjord har et samarbeid med Skretting om å lage spesialfôr. Det koster litt mer, men gir bedre resultat. Vanlig masseprodusert laks er stappfull med søyamel og soyaolje og smaker knapt nok fisk. Noen forskere har litt humoristisk fortalt meg at i realiteten hører laksen mer hjemme i grønnsaksdisken enn i ferskvaredisken fordi Omega3 innholdet er kraftig redusert over tid i bransjen. Og det kan vi jo humre litt av, men det er faktisk grunn til ettertanke. Kvaltetsbevisste kunder i eksportmarkedet vil bli mer kresne i fremtiden og vil spørre hva den er fôret med, hvor den kommer fra og hvordan den er produsert. Det krever imidlertid at det er noen som tar kvalitet på alvor og skiller seg fra mengden. Om alle er like har ikke kunden noe valg.

6 Likes

Flott sagt. Og i dag har vi lært at på Kvalnes spiser laksen smør. Mye smør.

1 Like

Andfjord Salmon Group AS: Primary insider notification

Ny rente

Andfjord Salmon AS - Primary insider notification

Salmon Evolution er ikke RAS. De baserer seg gjennomstrømming lik Andfjord. Forskjellen er at SE også baserer seg på noe gjenbruk av vann(Lufting av vannet primært), men dette er ikke RAS.

Den største forskjellen mellom selskapene er at SE på kar-nivå ligner mer på tradisjonelle settefisk-anlegg.

1 Like