Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ascenium

Gode argumenter i nr 1 og 2 @Amj_ciron. Nr 3 er følelsesrelatert og tillegges således lite verdi fra min side :wink:

Spørsmålet er vel om de ønsker å rigge seg for en fremtidig kommersialisering med alt det innebærer. Nuvia som du refererte til, var 250 ansatte ved oppkjøp. Det tar tid å skape en slik butikk, både med tanke på teknisk og salg/mrk. Så slik jeg ser det er det vel mer et spørsmål om hvor lenge Intel (ev. andre?) tør vente? Gitt at de fortsetter å levere den stødige progresjonen vi ser i dag under ledelse av Foley selvfølgelig. Ingenting tyder på noe annet :slight_smile:

1 Like

Jeg jobber der som ingeniør. Jeg kan ikke nok kunnskap om aksjehandel og finans til å ha noen særlig faglig tyngde her, men basert på min forståelse så skal denne mye mye lenger før vi går på børs. Spør gjerne

Så kult!
Ville jo vært fantastisk om du lagde en «Aptos for Dummies» for Tekinvestorer.

Når du skriver langt før børs, mener du da kursmessig, eller utviklingsmessig. Disse to følger nødvendigvis hverandre, men hva er lenge for deg? Måneder, eller år?

Jeg tror år, men husk at jeg er en ingeniør, så jeg kan ikke si så mye om hva ledelsen og styret tenker. Det jeg kan si er at dette føles ut som en jet-motor i en verden av propellfly, men om det innebærer at vi skal på børs eller ikke må du spørre noen andre om. Husk at investorene allerede har sittet på dette i årevis, dette er ikke en cash-grab, det føles i alle fall ikke slik fra innsiden

1 Like

Rått!

I børsens verden kan vel en rakett blant propellfly være mer passende allegori :rocket::rocket::rocket::stuck_out_tongue_winking_eye:

Håper du kan kommentere på våre spørsmål fremover!

Hei primoz:) jobber du i acenium?

1 Like

Kom meg inn i dag etter en uke behandlingstid for opprettelse av konto i Pareto, håper festen fortsetter. Uansett long, godt og endelig være med. :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

@primoz, er det noen likheter mellom Ascenium og Thin Film Electronics når det gjelder teknologi (eller bransje) ?

2 Likes

Hva går denne aksjen for nå og er det noe volum?

Ligger rundt 8. Små volum siste uken.

2 Likes

Noen har har noe oppdatert info her? Siste handel 3.mars… Skjer det noe i nær fremtid?

2 Likes

Ja. Det gjør det.
Det jobbes med en emisjon. For unoterte selskaper vil ofte det være forløsende da de som går inn ikke selger neste dag over børs. Det vil være langsiktige penger. Det er snakk om store summer, og vil sikre selskapet i lang tid fremover. Forhåpentligvis frem til et salg, eller utlisensiering :crossed_fingers:
Ellers er det vel naturlig å forvente en oppdatering på utviklingen frem mot sommeren.

Noen som var på GF i Ascenium?

Jeg fikk regnskapet tilsendt idag og stusser på to ting:

  • Et valutatap på over 2 mill.
  • Lønnskostnader på 5,2 mill på tre ansatte.

Jeg tenkte jeg skulle høre med selskapet, men har ingen kontaktinfo på den norske delen. Noen som har?

GF er vel 13/4?

Vedr. lønn: er selskap som skal forsøke å utvikle det de gjør, må selvfølgelig lønne deretter. Til nå har dette vært tunge seniorer i verdenstoppen, og de jobber jo ikke for lønn på Evry-konsulent nivå. Uavhengig opsjoner eller ei

Det er tre ansatte i Norge så vidt jeg vet. I usa er de vel fire eller fem.
Ikke unormalt med Agio eller Disagio når dollar/NOK svinger fra ca 11 til 8,50. Avhenger jo av hvor de har cashen sin.

1 Like

Tror det stemmer bra. Men for 2020 var de nok vesentlig færre FTE’er. Mye var vel innleid i USA utenom Foley. Nå har de ansatt en del mer, ref. siste nyhetsbrev.

Ser ut som de er on track hva angår utvikling.
IPCW over doblet til 1,1 siden forrige update. Da anså de IPCW 1,0 som near term goal. Dette i slutten av Januar.
Once we achieve an IPCW of 3, using the 0.75
architectural efficiency value we will approach the effective IPC of existing state-of-the-art Intel processors.
Fortsetter denne doblingen ca hver 3. måned fremover er vi der på nyåret.

Noen kommentarer fra tech nerds?

Pen kurve :slight_smile:

2 Likes

Ascenium Investor Update May 28 2021_b.pdf (160,4 KB)

@Amj_ciron du har jo bidratt med klare tanker før i denne tråden. Lurer på dine betraktninger rundt siste update fra Pete.

1 Like

Tenker ikke noe mer enn at de fortsatt leverer varene og gjør det de sier de skal, spennende å se hvor lenge de klarer å doble performance hvert kvartal. Forventer også at de snart begynner å teste i silikon så en faktisk får bekreftet fpga-resultatet samt får data ift strømtrekk. Altså hvor mye strøm og fysisk areal denne performancen bruker.

At de fortsetter å ansette er også positivt, særlig mtp at det er tungvektere.

Er også glad for at det ikke er noen som hopper skipet selv om tech generelt får kjørt seg på børsen.

Anders

2 Likes

Det ble tidligere (mars) nevnt at det jobbes med emi, noen som har hørt noe her? Sliter de med å få inn penger, diskuteres pris el.? Blir vel spekulasjon, men uansett interessant å høre folks tanker da denne tråden fort går i dvale pga. lite action i aksjen.