Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Autostore Holdings LTD

1 Like

De fleste shorts må nå være under vann? Kan bli en fin squeeze om dette holder seg :slight_smile:

1 Like

1 Like

05.10: Fortsetter opp - venter på pullback for å fylle på; samtlige shorts under vann nå :slight_smile:

Update 06:10: fortsatt konsolidering.

Looking good (men hvor er volumet? ) :slight_smile:

4H chart viser Bearish divergence og Shooting Star (bearish)

Om du ikke var smart og solgte på 22/23 i går så selg nå. Både pga det fundamentale (Q3) og det tekniske, så skal denne sannsynligvis et stykke ned etter 120% opp på 26 handelsdager.

Kursmål kr 16.

Hva tror du om Q3? Hva vet du før vi andre får vite noe?

Vet ikke noe mer enn andre men leser jo hva analytikerne sier:

FA 14.sept
“Etterspørselsmiljøet for lagerautomatisering blir nå stadig vanskeligere. Konsensus forventer ifølge ABG en ordrevekst for Autostore på 5 prosent i andre halvdel av 2022, noe meglerhuset mener vil bli krevende. De viser til at andre sammenlignbare selskaper hadde lavere ordreinntak allerede i andre kvartal, og at dette ser ut som en bred trend i markedet.”

Men kan selvfølgelig gå begge veier etter Q3, selv om jeg tenker at mye av oppsiden kanskje allerede er tatt ut, i hvert fall på kort sikt.

Q3 blir spennende og Autostore KAN selvfølgelig overraske positivt. Men ser man på noen av distribusjons partnerene sine Q3 rapporter, så gir det signaler om at det går litt trått, i hvert fall i deler av bransjen:

Kiongroup

Asetek

Kardex

2 Likes

De partnerene selger mange andre systemer også enn AutoStore. Samt har jeg hørt at det systemet de har best marginer på er AutoStore. Og med 1000 solgte anlegg (eller litt under det) har AutoStore såvidt pirket i markedspotensialet der ute.

Jeg er optimistisk, men bra å få inn litt realisme også.

Er meget spent på torsdagen :slight_smile:

1 Like

Ja, du har rett i at partnerene selger mange andre systemer også. Men likevel tenker jeg at det tegner et bilde som ikke er ensidig positivt.

70% av systemene Autostore selger er så vidt jeg vet rettet mot netthandel. Ingen hemmelighet at netthandel har tapt mye terreng mot fysiske butikker etter at verden åpnet opp igjen.

Har virkelig troen på Autostore på sikt, men er litt redd for at de leverer Q3 tall som ikke når helt opp til forventningene. Med dagens forholdsvis spenstige mcap på mer enn 70mld så har aksjekursen vel en viss fallhøyde om de ikke innfrir forventningene.

Vi får se :wink:

2 Likes

Om en sluttkunde selger for 1mrd eller 900m så trenger han fortsatt lagersystem, ville mitt svar til det være. Tror nedganger i netthandel feks mer gjør at de som ikke allerede har automatisert får mulighet til å gjøre det når det ikke er så travelt.

Men ingen tvil om at en resesjon vil stoppe veksten i AutoStore også. Men gitt guiding ved Q2 fremleggelsen så tror jeg at neste år er nokså sikkert allerede. Så må være 2024 som i såfall blir vanskelig.

1 Like

Du har absolutt gode poeng.

Jeg er ikke akkurat ekspert på analyse av resultater og verdisettelse, men det er vel det det til syvende og sist koker ned til. Om dagens mcap står i forhold til inntjening fremover. Inntrykket mitt er at Autostore med en kurs på nesten kr 22, etter ca 120% oppgang på kort tid, er priset høyt i forhold til hva f.eks Pareto og SpareBank 1 Markets mener om markedet fremover. Det er ordreinngangen som er fokuset og der forventer disse analytikerne et svakt kvartal pga “høy makrousikkerhet, nedgang i e-handel og reduserte ledetider.” Mens de forventer at de leverer solid ebitda.

Etter Q2 falt kursen nettop pga det flere analytikere mente var svakere enn forventet ordreinngang. Men det skal sies at selv analytikerne er uenige…

Vi får se. Det blir spennende :smiley:

Dette er nok ikke noe mer enn en lek med tall. 2021 er hentet fra Q4 eller årsrapport.
For andre år er margin satt til 40%, i 2022 har den vert noe lavere. Men historisk har den vert 50%.
2022E bruker guiding gitt ved Q4 framleggelsen i vår, og 2023E revenue er guiding gitt av Auto ved Q2 fremleggelsen.

Grønn linje er P/E ved årslutt med dagens kurs.
Rød linje er kursen om P/E var 30x
Blå linje er kursen om P/E var 40x

En 5års DCF analyse med WACC på 12% (8% + 10y treasury rate) gir fair price ca 20kr, men da gitt snittvekst på 40% per år, noe som antagelig er hårete selv om i år blir det nesten 80%.

Det er nok mye her som kan kritiseres, men som sagt var bare litt lek med tall. Feks redusering av vekst til 20% påvirker mye

Og reduserer fair price til 8.77kr.

Ingen tvil om at Auto er priset på den høye siden per i dag, og kan kun forsvare prisen den har nå om det blir god lønnsom vekst de neste årene.

2 Likes

Ja, en lek med tall, men uansett en fin fundamental analyse!

Fra dagens FA:

"AUTOSTORE : Leverer svakere enn ventet kvartalstall. Driftsinntektene var på 148 millioner dollar i kvartalet, mens det i forkant var ventet inntekter på 152 millioner dollar. (Det skal sies at inntektsveksten var på solide 74 prosent år-over-år). Også EBITDA, driftsresultat og bunnlinje var svakere enn ventet. Ett lyspunkt var ordreinngangen på 155 millioner dollar, mot ventet 143 millioner dollar. "

Ordreinngangen overrasker positivt. Virker som det er det analytikerne legger mest vekt på.

Så gratulerer Autostore! Bedre enn jeg forventet.

2 Likes

Imponerende å bli CEO for et så stort selskap i så ung alder :clap:

2 Likes
1 Like

Fra igår

1 Like