Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Babyrage`s Strategi Guide

God kveld folkens, det er fredag og forhåpentlig er jag ikke den eneste som endelig har fri denne helgen. Jag har lovet att oppdatere denne tråden med nye konsept og strategier som jag bruker.

Denne strategien er 100% basert på Teknisk Analys og formasjoner. Synes du Teknisk analys er noe tull, ikke plag deg selv med å lese resten

Denne aften tenkte jag introdusere er for kanske ett ikke så interessant konsept, men ett meget essensielt konsept sammen med en strategi jag er glad i for dere som ikke finner min opprinnelige strategi interessant, eller ønsker agere litt kortere med swings med mindre fokus på fundamental informasjon.

Før jag går igjennom reglene vill jag gå igjennom ett konsept med dere som heter Time Value.
Vi kan ikke bruke ett konsept uten en matematisk formel.

Time Value = P/D

Hvor P representerer prosent, og D representerer Duration.

I simple termer betyr det att Time Value er mengden prosent avkasting under en viss tid. Jo høyere verdi desto bedre. For å gi litt eksempler:

A) 10% avkasting på 3 dager gir TV 3.33
B) 18% avkasting på 14 dager gir TV 1.28
C) 50% avkasting på 22 dager gir TV 2.72

Majoriteten av mennesker som handler aksjer, sett bort fra intradags traders, hade valgt C. Grunnen till det er relativt enkel, det er en meget fin avkasting på en relativt ok tids horisont. Jag er også mer en C person fordi jag har dessverre ikke tid till børsen hele dagene. Men når det gis mulighet så prøver jag meg på A. Time Value konseptet forteller oss det vi må, for å maksimere avkasting på kortest mulig tid. Sammen med dette konseptet følger en strategi som er meget lik den jag tidligere presentert med noen unntak.

A alternativet presentert ovenfor kommer altid till å avkaste mer enn resterende. Visst vi hypotetisk regner med att person X får samme antall dager til mulighet avkasting, så gir det oss ca 7 dager. Oddsen å klare 10% per 3 dager 7 ganger i rad er selvsagt lav, men visst vi regner på det så gir det en total avkasting på nærmere 90%, alltså 40% mer en alternativ C.

Konseptet Time Value er nevnt for å gi en liten snabb inblikk i tanken bak strategien.

Ett annat konsept jag ønsker prate med dere om er Pocket Pivots. En Pocket pivot er en teknisk formasjon, bestående av volum, close og moving averages.

For å gjøre det enkelt for meg selv har jag funnet informasjonen på engelsk og drar en simple copy-paste her. Fokuser på de første 3, resten er litt mindre relevant.

  • As with base breakouts, proper pocket pivots should emerge within or out of constructive basing patterns.

  • The stock’s fundamentals should be strong, i.e., excellent earnings, sales, pretax margins, ROE, strong leader in its space, etc.

  • The day’s volume should be larger than the highest down volume day over the prior 10 days.

  • If the pocket pivot occurs in an uptrend after the stock has broken out, it should act constructively around its 10-dma. It can undercut its 10-dma as long as it shows resilience by showing volume that is greater than the highest down volume day over the prior 10 days.

  • Pocket pivots sometimes coincide with base breakouts or with gap ups. This can be thought of as added upside power should this occur.

  • Do not buy pocket pivots if the overall chart formation is in a multi-month downtrend (5 months or longer).It is best to wait for the rounding part of the base to form before buying.

  • Do not buy pocket pivots if the stock is under a critical moving average such as the 50-dma or 200-dma. If well under its 50-dma, and getting support near the 200-dma, it can be bought provided the base is constructive.

  • Do not buy pocket pivots if the stock formed a ‘V’ where it sells off hard down through the 10-dma or 50-dma then shoots straight back up in a ‘V’ formation. Such formations are failure prone.

  • Avoid buying pocket pivots that occur after wedging patterns.

  • Some pocket pivots may occur after the stock is extended from the base. If the pivot occurs right near its 10-dma, it can be bought, otherwise it is extended and should be avoided. Give the 10-dma the chance to catch up to the stock, where the stock would consolidate for a few days, before buying such a pocket pivot.

Jag ska gå igjennom hvordan en pocket pivot ser ut tekniskt og gi noen eksempler, men først må vi gå igjennom strategien.

Strategi

Denne strategien passer dere som er litt mer aktive, som ønsker ha høy fokus på turn-over, snabba % og høy risk håndtering.

  • Strategien baserer seg på tekniske formasjoner, pocket pivots, baser, breakouts og volum.
  • Mål med strategien er att ha så høy Time Value som muligt. For å oppnå dette sikter vi på en avkasting på 10-20% per trade.
  • Fundamental informasjon er ikke relevant, men det er relevant å kjøpe selskaper som har viset seg være oppegående.
  • Aksjer kan kjøpes i positiv trend, eller i negativ trend.
  • Stopp loss er essensielt!!
  • Det du vill handle er når vi får sterkere volum, som bryter MA 10 på oppsiden i en bas eller breakout.

Det du trenger er en plattform for teknisk analys, feks investing eller Infront. Settings du ska bruke er:

  • MA 10
  • MA 20
  • MA 50
  • MA 200
  • Volum

Som nevnt oven kommer vi fokusere på korte swings/trades under kortest mulig tid, gjerne 2-5 dager. Mål er 10-20% avkasting, men 5-7% er bedre enn inget. Viktigaste reglene for en kjøp signal er: Høyere volum under formasjonen enn største negativ volum dagen siste 10 dager. Fokus er aksjer med positivt momentum, hvor kursen er over MA 50 og MA 200. Eneste unntaket er aksjer i negativ trend hvor kursen ofte er under MA 50 og MA 200. Disse er meget mulige å kjøpe, men man må ta gevinst raskere.

For å sette det litt i perspektiv har jag funnet noen grafer hvor jag kan vise hvordan man kan tenke visst man følger denne strategien. Har prøvet å finne frem litt forskjellig aksjer innenfor ulike sektorer. Jag bruker candle bars for å gjøre det litt mer simpelt å se.

MA 10: Rosa
MA 20: Grønn
MA 50: Blå
MA 200: Rød

Expres2ion: Notere en Pocket Pivot formasjon som brøt opp med close ovenfor MA 10 + 20. Stopp settes under denne candle. Med denne strategien sikter vi alltid på 10-20%, men det mest optimale er å eie aksjen frem till MA 10 / 20 brytes på nedsiden!. Hadde du kjøpt i callen denne dagen når denne først døk opp, hadde du gjort 15-17% dagen etter. Hadde du fulgt ditt stopp under candle ved kjøp hadde du totalt avkastet 123%.

Ett annet alternativ, en aksje i en negativ trend: Targovax.

Man vill helst undvike aksjer med negativt momentum, men det er fullt muligt med tight stopp og små gevinster. Hade man fulgt strategien i Targovax hadde man totalt avkastet rundt 30-40%. Siste pivot formasjonen er fortsatt ikke ferdig visst man følger MA 10 / 20 regelen.

Evolution Gaming:

Finnes tusentals andre mulige aksjer å vise. Jag rekommander å gå igjennom noen aksjer dere synes er intressante og undersøke litt selv om hvilke pivots dere selv hade kjøpt, og hvordan utviklingen hade vært. Jag liker personligen denne strategien og har planer om å bruke ca 5-10% av min portefølje til denne strategien fremover. Jag har en fast tro om att man må kontinuerlig utvikles og bli bedre uansett fag.

Etter min runda er klar i Pled Pharma kommer jeg også begynne å bruke denne strategien på mitt challenge konto. Må ha en eller annen strategi der. Akkurat nå er det full yolo.

26 Likes

Takk for du deler din strategi med oss! @babyrage :money_mouth_face:

2 Likes

Ingen fara. Håper andre deler sine strategier med oss! Alltid åpen for nye ideér.

3 Likes

noen som har prøvd de verktøy man kan finne ved å google pivot point calculator?

har ikke handlet etter de utregninger, men leker litt med å trykke inn verdier å se hvor vidt det stemmer med neste dag. det er ikke helt off. men heller ikke til å stole på som alt annet når det gjelder teori med å spå kurser.

Årets siste, og litt tidlige oppdatering da jag ikke kommer til å være aktiv før etter årsskiftet.

Hendelsefattig Desember, men klart en positiv måned. Ikke noen klar forbedring fra November.
52

Årets hele utvikling alle kontoer ~64% (+1.64% idag)
35

Trading kontoen står for mesteparten av utviklingen, og noterte 200% opp dette kvartal. Trading kontoen står før 10% av totala EK og dermed er også ikke utviklingen bedre. Men jag er meget fornøyd!

Tar med meg disse innehaven inn i 2018, med en liten motivering hvorfor. Ikke alle aksjer følger mine regler, men noen av de handles på ren fundamenta og mulige triggers. Disse innehar også en mindre andel av porteføljen da de arbeider i negativ trend.

34

Håper alle har hatt en skikkelig god jul og jag ønsker dere ett meget godt nytt år! I 2018 skal vi bli bedre!

18 Likes

Jag slenger på Nitro Games som ett topp innehav for 2018 også. Spill markedet i Sverige er hett, og tror ikke markedet har hittet aksjen ennå. Her er litt informasjon:

BV: 114 MSEK
Aksjer: 2 329 328
Antall eiere gjennom AVA: 310 st
Likvide medel: ~30 MSEK
Fonder: Robur NyTeknik eier ~10%

Konsult inntekter på rundt 20-30MSEK/år, Wargaming gir rundt 15 MSEK, avtale med Net Marble som er en gigant i bransjen, omsetter rundt $2 bil mer år. Deres avtal gir rundt 2 MSEK/år + 35% royalties.

Redeye har bevaking med base case på 56 kr (nå 52.50 kr) og bull case på 170 kr (+233%).

Nå gir jag meg for i år.

10 Likes

Vi går snart in i 2018, og før det ønsker jag rette noen takk till pdx og resten av dere før noen hyggelige måneder! Finnes ingen tvil om att dette er ett av de beste forumen som finnes, og det finnes så mye kunnskap, og jag tror det kmr til å bli mye bedre fremover.

Jag har en status preget utdannelse som tillater meg å leve ett godt liv, men børsen er det enkleste og beste verktøyet jag kjenner til for å skape en formue for deg selv og andre og som tillater deg til å eie livet ditt till 100%. Jag tror det er den beste motivasjonen for folk å holde motet oppe når det kmr til investering, ønsker om å bli bedre, og bruker så mye tid her inne. Med det sagt vill jag dele litt bilder som jag håper gir litt motivasjon fremover.

Viktigt å huske på!

For dere som aspiring traders:

Sveriges peneste graf 2017 av Pizza Traderen.

Hva har dere ønsker om å bli bedre på i 2018? Min egen plan er å starte en portefølge for intradag trading, er skikkelig motivert etter å se grafen som den ovan.

Godt nytt år tekinvestor!

24 Likes

I 2018 skal jeg bli bedre på å la vinnerne gjøre meg rik, har iblant tapt 100 tusen+ på dårlige investeringer, men som ofte henter seg inn igjen med litt tålmodighet og trading, men jeg har tapt millioner på å selge vinnere. Det betyr ikke at man ikke skal ta gevinst, men jeg kan selge halvparten etter store oppganger og fortsatt være med videre! Godt nyttår :rocket:

13 Likes

Høres meget bra ut @holmes ønsker deg stort lykke till!

2 Likes

Enig! Utfordrende psykologi.
50/50 er et godt kompromiss.

3 Likes

Takk for at du joinet forumet du også! Du har definitivt bidratt med kunnskap som ikke var her før! Personlig har jeg satt stor pris på å lese mye av det du har skrevet siden dette er ting jeg ikke har kunnet selv! Det jeg også liker er at vi trader på mye av de samme prinsippene, gode jobber gjør at man ikke “Må” bli rik på børs, men det handler mest om å utfordre seg selv å bli god på noe man ikke er god på.

Personlig kommer 2018 til å bli mye som 2017, jeg skal bli bedre på det jeg er god på å unngå det jeg er dårlig på. Lange posisjoner i selskaper jeg har god oversikt og mye kunnskap om fremfor korte trader i selskaper jeg ikke kjenner basert på magefølelse. Jeg merker at jeg også lider av det store deler av forumet lider av. Frykten for å gå glipp av gevinst. Og det er kanskje nr 1 grunn til at flere sitter i en aksje LANGT ned. Et par heftige kryptouker viste meg fort at du må ta valg ellers blir du likvidert og det skal jeg jobbe videre med.

Ellers skal jeg søke mer kunnskap, prate mer med folk som kan mer enn meg, og ikke minst prate mer med bedrifter jeg investerer i. Etter å ha hørt et 20minutt foredrag av Arne Fredly så ser jeg at den tanken ikke er så dum.

Takk for bidrag og innsats og håper vi får mange gode diskusjoner i 2018!

14 Likes

Obligatorisk lesning

2 Likes

Hvordan har du laget algoritmen for å filtrere ut aksjene som oppfyller kravene? Og hvor finner du inputen på nordnet som du snakker om lenger ned på den svenske listen?

@Christian - leter etter dataeksport fra Nordnet på Oslo børs og Stocholm. Er ikke i stand til å finne det. Så ut som du fant det i en post tidligere i tråden(?)

@enfame og @Bds1337 jeg begynte på, men lykkes ikke med å få laste ned data for Stockholm børs.

Det siste sporet jeg hadde var:
å bruke en slik url: https://www.nordnet.no/mux/laddaner/historikLaddaner.ctl?isin=SE0005992831&country=Sverige&currency=SEK men da må jeg finne isin osv osv.

Jeg har brukt java-biblioteket ta4j, nedenfor er artifactet for maven. Man trenger ikke eksemplene, men det gjør det litt lettere å forstå hvordan det skal brukes. :slight_smile:

  <dependency>
  	<groupId>org.ta4j</groupId>
  	<artifactId>ta4j-core</artifactId>
  	<version>0.10</version>
  </dependency>
  <dependency>
  	<groupId>org.ta4j</groupId>
  	<artifactId>ta4j-examples</artifactId>
  	<version>0.10</version>
  </dependency>

For oslo børs, så er det relativt greit, du kan bruke netfonds sin download som er svært enkel: http://www.netfonds.no/quotes/paperhistory.php?paper=FUNCOM.OSE&csv_format=txt

3 Likes

@Christian
Takk skal du ha! Skal prøve å få det til men kommer sikkert til å spørre litt. Er ikke så fantastisk god i koding, selv om dette ikke virker så ille :slight_smile:

Har sendt deg pm

Litt komplisert, men man kan muligens hente tickere her

http://www.netfonds.no/quotes/kurs.php?exchange=ST&sec_types=&sectors=&ticks=&table=tab&sort=alphabetic

og skrive et program som henter ISIN her for hver ticker

http://www.netfonds.no/quotes/about.php?paper=AGORA-B.ST

Og så få kursdata fra nordnet fra din link.

Evt få ISIN direkte her, men av en eller annen grunn nekter den å vise ISIN koder fra First North selv når jeg velger det fra menyen

http://www.nasdaqomxnordic.com/shares/listed-companies/stockholm

1 Like

Fantastisk guide Babyrage! :smile: Denne posten er verdt medlemskapet alene, og skal definitivt leses flere ganger!

Kjapt spørsmål. Dersom du kjøper en aksje ved brudd opp og den ender opp med å gå sidelengs derfra, hvor lenge sitter du i aksjen før du bestemmer deg for å selge for å finne en annen mulighet?

4 Likes

Etter en breakout forventer jag meg to ulike scenarion:

  1. Aksjen fortsetter opp
  2. Aksjen har en naturlig pullback på noen dager, eller maks 1-2 uker. Den kan få lov til å rekyler till utbrott nivå, eller 1-3 prosent under. Ikke mer.

Forutsetningen for alternativ to er att denne pull backen skjer på lavere volum. Volymen skal kontrahere og siden ekspandere mens aksjen tar ut ny high.

Oftest venter jag på en pull back for jeg kjøper ett utbrott. Spørs helt hvor lang konsolidering har vært. Dvs, en konsolidering på 5 år er sterkere enn en på 1 år, noen måneder, uker, dager, timer osv. Jo større desto tidligere kjøper jag.

Også viktigt man vet hva en BREAKOUT er, det ska være meget høy volum.

2 Likes

En meget pen utvikling. Eller mer korrekt en formidabel utvikling!

Ved du noe mer om denne Pizza Traderen, hvilken strategi som benyttes osv?
Og hvilke tanker har du gjort deg vedrørende egen strategi for day trading?